Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startar , lyser, stänger av sig


lalito

Rekommendera Poster

hej

 

Jag har en ACER extensa 2900E.

Jag trycker på startknappen den lyser skall komma igånhg,, men efter ett par sekunder stänger den av sig .

 

Vad kan det vara ?? tack för alla tips

 

mvh lalito

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bärbar dator va' ?

 

Skulle kunna vara kylningen. Prova att (nej, jag skojar inte) sätt dammsugaren vid fläktens utblås och starta dammsugaren. Starta sedan datorn och se om den går längre.

 

Om den funkar med dammsugaren på kan felet kan bestå i fläkten eller kylaren. Jag har haft ett sådant fel på en Toshiba och där var kylaren den felande länken (skumt kan man tycka då detta är en passiv komponent men så var det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

Jag har en ACER extensa 2900E.

Jag trycker på startknappen den lyser skall komma igånhg,, men efter ett par sekunder stänger den av sig .

 

Vad kan det vara ?? tack för alla tips

 

mvh lalito

Den vanligaste orsaken till att en dator stänger av sig är överhettning, precis som Knetha är inne på, men jag skulle köpa en burk tryckluft och blåsa rent med i stället. Eftersom datorn då ska vara strömlös får du ta ut batteriet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej tack för hjälpen

 

I stället så har jag plockat isär datorn, tagit ut fläkten och gjort ren den. Jag kopplade ihop den, tryckte på startknappen, det var samma sak igen. Men jag höll ihop datorn med handen vid startknappen, startade den och datorn började komma igång men stängde av sig igen.

Jag kom på att när jag skruvade fast fläkten som har 3 mycket små skruvar, så gick det inte så bra att skruva helt 2 st av dem, verkar som skruvarna satt lösa.

I alla fall så tror jag att de skruvarna har hoppat av när datorn började komma igång fför det lett som fläkten rörde sig.

 

Kan det vara både fäkten och nåt som är lös runt om startknappen ? .

 

Orkade inte plocka isär den igen , men skall gör det ikväll.

 

återkommer med besked...lalo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fläkt eller kylare är dåliga räcker det inte att fläkten är ren. Mitt tips är fortfarande att kyla den på annat sätt för att testa. Men sitter inte kylaren fast ordentligt mot processorn är det nog kört över huvud taget, den måste ha bra kontakt mot processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...