Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips För En Framtida IT-Tekniker?


mindbender

Rekommendera Poster

Hej,

jag har efter att de senaste åren ha varit "dataintresserad" med fokus på bloggande och digital bildhantering på hobbynivå precis blivit ombedd att vara IT-ansvarig på halvtid på en skola.

 

Har två funderingar och undrar vad ni har för erfarenheter av eller anser om detta:

 

1. Vad är viktigast att kunna för att arbeta som IT-tekniker? (Något särskilt system eller databas-/nätverksrelaterat som man BÖR vara insatt i)

 

2. Finns det någon omistlig bok eller site/onlinekurs ni rekommenderar för att jag ska kunna vara bättre förberedd och göra ett tillfredsställande, IT-inriktat jobb? (samt komma in i terminologi, förkortningar etc.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

1. Kompetens är naturligtvis det viktigaste och vad gäller system så gäller det förstås de system som just denna skola använder. Grundläggande kompetens i systemet skall innefatta minst sådant som upprättande och underhålla av användarhantering, allt som rör intern och extern säkerhet i systemen (detta innefattar, vid sidan av ren åtkomstsäkerhet, redundans och backuprutiner, även sådant som konfigurering av policyregler, accessnivåer osv.), löpande och smidig uppdatering av mjukvaran och inköp och underhåll av hård- och mjukvara.

 

På en skola är IT-ansvarig nog ofta ensam om samtliga ansvarsområden som rör drift och underhåll, så jag ställer mig lite frågande till att man tillfrågar någon utan erfarenhet eller kompetens (eller åtminstone väldigt begränsad sådan, vilket jag tycker det låter som)

 

2. Nej, inte en bok/kurs som täcker alla ämnen som berörs av ett sådant ansvarsområde. Men om du återkommer med info om hur deras miljö ser ut så går det nog att komma med lite grundläggande tips.

 

Å andra sidan kanske detta handlar om en väldigt liten skola, så ovanstående behöver ju inte vara applikabelt i ditt fall. Talar man dock om skolor i större format så kan deras it-miljöer jämställas med företags-diton och kräver en hel del kompetens att drifta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

1. Naturligtvis är det ett plus att du kan lite om skolans system, men som jag ser det är det inget krav. Den viktigaste egenskapen du ska ha, är att kunna lära snabbt, inte ha fördomar mot sånt du inte vet nåt om och ha rätt attityd mot dem du jobbet med (alltså personalen, inte servrarna....).

 

2. Det finns hur mycket som helst, men kolla först vilket intresse din arbetsgivare har av att utbilda dig. Vill han inte, så ska du antingen byta arbetsgivare, eller kika vidare på sista meningen i stycket ovan...

 

Du kommer längre med rätt attityd, än du gör med enbart rätt kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver IT-ansvarig, ska du bara vara ansvarig, leda dom övriga tekniker som finns eller ska du också handha det operativa, hur många tekniker finns det, bara du eller flera?

 

Men visst är det ett plus om du kan/känner till dom system som finns, speciellt om du också ska vara en tekniker.

 

Ska du däremot vara den som leder "gruppen", så handlar det också om allt det andra, planering, styrning, det ekonomiska m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon,

tack för era utförliga svar. :)

 

Jag kommer att utgöra 50% av en heltidstjänst, där han som har de andra 50% har huvudansvaret. Dessutom kommer vi gå parallellt med nuvarande IT-tekniker i en dryg vecka. Men jag kommer först vara själv några dagar.

 

Är utbildad högstadielärare (språk) och har även pluggat ett år Data, men det var mer inriktning på programmering och avancerad matematik - och snart 15 år sedan.

 

Skolan är ganska liten, men jag är medveten om att det blir både komplicerade och krävande - men säkert också roliga och stimulerande - arbetsuppgifter. Är inte ute efter något som ska ersätta den praktiska erfarenheten, snarare koplettera den för att jag ska vara bättre rustad inför det som komma skall. Kanske en teoretisk fördjupning för att sätta mig in i IT-strategier och nätverksmodeller.

 

Undrade främst om det fanns någon "Överlevnadshandbok för IT-tekniker" (finns en för lärare :D), eller någon klassiker skriven av någon IT-guru, som man mer eller mindre "förväntas" ha läst. (eller blogg/sida som alla i IT-svängen känner till och nyttjar, tidning "alla" läser etc - det är min erfarenhet att det oftast finns en informell "kanon" i varje bransch). Vill gärna vara påläst och tycker att det är roligt och intressant att lära mig nya saker.

 

Tänkte som ett första steg försöka skapa mig en bild över nätverkets uppbyggnad och sedan titta på antal datorer och individuella tekniska problem för separata maskiner.

 

En bra idé är väl att söka upp alla termer och dyl som dyker upp och jag inte känner till - och givetvis våga fråga här på forumet? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sommarjobbar som IT-tekniker på ett företag i Solna Business Center och har 118 kr/timmen och är 19 bast. Hoppas på förlängning efter 17 augusti. Precis som "//gästen" undrar skriver du IT-Ansvarig, kommer du vara chef och bossa över andra tekniker?

 

Det beror helt enkelt på vad du vill vara för IT-tekniker med överlevnadsinstinkten, men generellt finns det ingen bok vad jag vet, låter rätt så omöjligt att det skulle finnas en sån bok "så blir du IT-Tekniker" eftersom saker ständigt förändras. Gick ut gymnasiet förra året och sen dess läste jag Windows Server 2008 på Cornerstone i februari och även vart på korta uppdrag åt andra bemanningsföretag. Ska läsa IT-Management på KYH i höst, som jag sökte till förra året, om jag inte får förlängning på drömjobbet här.

 

Generellt kommer du inte långt som IT-tekniker om du bara kan programmering och bildhantering kan jag säga direkt, då har du missförstått begreppet tekniker fel helt och hållet, i såna fall ska du söka/utbilda dig till webb/systemutvecklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Sommarjobbar som IT-tekniker på ett företag i Solna Business Center

Där ser man, då sitter vi ca 100 m från varandra. Världen är liten =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, då sitter vi ca 100 m från varandra. Världen är liten =)

 

Haha ja, sitter pa B2B IT-Partner =) Provat knock-out burgaren pa Texas? =P Kakade dar forsta dan med kollegorna, sen blev det asiatiska restaurangen med sushi och ta med hit, hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har börjat nu och har hittat en bok som ger mycket bra inblick i nätverksteoretiska modeller och komponenter:

 

"Illustrated network - How TCP/IP works in a modern network" (Goralski)

 

Kan rekommenderas för alla som vill ha en allmän introduktion till nätverksuppbyggnad (beskriver bl a alla tekniska termer och förkortningar ingående). Dyr, men bra tegelsten att studera för att höja självförtroendet som IT-teknikerlärling :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har börjat nu och har hittat en bok som ger mycket bra inblick i nätverksteoretiska modeller och komponenter:

 

"Illustrated network - How TCP/IP works in a modern network" (Goralski)

 

Kan rekommenderas för alla som vill ha en allmän introduktion till nätverksuppbyggnad (beskriver bl a alla tekniska termer och förkortningar ingående). Dyr, men bra tegelsten att studera för att höja självförtroendet som IT-teknikerlärling :-D

 

Okej för nyss fråga du om en bok som skulle täcka allt en IT-tekniker borde veta (då är det bättre att hänga här som du nu gör på forumet och även lästa nyheterna IDG lägger upp). Nu begränsa du det du ville läste iaf lite och det är bra det att du pluggar nätverk. Har 3 Cisco certifieringar sedan 2 år tillbaka och 2 av dem är inom CCNA som du kanske känner till. Var ganska kul när man satt ett gäng tekniker tillsammans med VD:n och åt lunch och till slut kom de in på Cisco och undra om någon kan de. Hade mat i munnen då, men en av teknikerna kom ihåg det från mitt CV och peka på mig. Var fjärde dagen idag, fått anställning fram till 17 augusti, men hoppas på mer. Har inga högre förväntningar på KYH nämligen.

 

Men eftersom det var typ 15 år sen du plugga programmering osv så är det lika bra att satsa på IT-tekniker, när du är mer eller mindre tolk redan får du lätt jobb inom helpdesk iaf om du är duktig på IT.

 

Slog ut 100 stycken som sökte detta jobbet, en av dem hade även mer arbetslivserfarenhet och var på intervju i innan mig men blev nobbad, istället tog de in mig inom ett dygn på onsdagen, kändes som jag redan var en i gänget, när jag fick sitta i konferensrummet med samma gäng som jag åt lunch idag med och småskämta och snacka lite IT osv med och dagen efter började jag liksom efter jag vart på bemanningsföretaget och skrivit på.

 

Ganska övertygad om att den innan, först och främst inte kunde lika mycket som folk som hänger här, sedan att han var egotrippad och trodde han var bäst i världen för att han kanske suttit i helpdesk och svara på typ samma frågor varje dag.

 

Det är som en som är Linux/Unix systemadmin på Nasdaq OMX, (som folk gillar ringa som referens eftersom jag känner honom sedan PCCity-tiden), man lär sig inget i skolan. Och även IT-teknikern för Cornerstone i Stockholm som var på samma kurs som mig hos sin kollega: skulle jag starta eget skulle jag plocka in självlärda.

 

Visst i skolan lär man sig grunderna, men det är intresset, viljan och nyfikenheten som får dig att utvecklas. Så håll huvudet högt som här så kommer det gå bra ska du se =)

 

Det är bara fråga på om du undrar något mer, finns som sagt ändå ganska stora skillnader på IT-tekniker ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte speciellt proffsigt, men det mesta går ju att hitta på google. Om du har en bärbar kan det kanske vara idé att smyga omkring med den och slänga iväg lite sökningar när du stöter på trubbel. :-)

 

För övrigt känns det som att TCP/IP är en mycket bra inkörsport, i lite äldre system kan det bli en hel del strul med nätverken.

 

Nu är väl inte läget som det var vid sekelskiftet, men när jag gick i plugget gjorde polarna (och jag =/ ) en hel del lyckade försök med att formatera diskar. Windows installation kanske kan vara nästa ämne att studera lite närmre? xD

 

// Eka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte speciellt proffsigt, men det mesta går ju att hitta på google. Om du har en bärbar kan det kanske vara idé att smyga omkring med den och slänga iväg lite sökningar när du stöter på trubbel. :-)

 

För övrigt känns det som att TCP/IP är en mycket bra inkörsport, i lite äldre system kan det bli en hel del strul med nätverken.

 

Nu är väl inte läget som det var vid sekelskiftet, men när jag gick i plugget gjorde polarna (och jag =/ ) en hel del lyckade försök med att formatera diskar. Windows installation kanske kan vara nästa ämne att studera lite närmre? xD

 

// Eka

 

Tipsar dig Mindbender ändå att gå en komplett utbildning, om du bor här i Stockholm borde du söka till KYH nästa år:

http://www.kyh.se/itmanagement/default.asp

 

Då kan du även certifiera dig inom Microsoft och Cisco CCNA för en slant, om du är tillräckligt duktig och det är lika bra som arbetslivserfarenhet (betyg är det som företagen kollar sist på när de anställer, vet inte ens om detta företaget såg att jag hade MVG i alla dataämnen eftersom jag hade allting inscannat på en hemsida), de vill att man ska kunna Engelska B vilket hon som sköter antagningen hakar upp sig på att jag inte kan, då har jag ändå typ knappt någon nytta av utbildningen, eftersom jag skulle sikta på CCNA 3 och 4 om jag valde nätverksteknik som inriktning, redan läst Windows Server 2008, redan är pedagogisk och inte vill bli IT-Chef, så ser bara juridiken som onödig liksom praktiken för tillfället, eftersom jag redan fått in en fot här.

 

Även om du lyckas lära dig tillräckligt för att få jobb där på skolan blir det svårt senare om du tänkt byta jobb, för det kommer du snabbt vilja göra så fort du jobbar åt elever/privatpersoner ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte mycket kan vara värre än fem år som högstadielärare i Sv/En! ;-D

 

Skämt åsido, jag är medveten om att de kommunala förutsättningarna (eller resurserna) inte är de bästa, men pga en mycket speciell och utmanande familjesituation är jag glad att kunna fortsätta hos samma arbetsgivare, på en arbetsplats som inte ligger så långt hemifrån.

 

Efter att ha varit sjukskriven är upplägget nu att jag arbetstränar på 50% som en av två IT-tekniker och sedan - om vi efter utvärdering tycker att det är lämpligt - blir anställd och eventuellt bygger på med stödundervisning för att komma upp i 75-100%.

 

Men steg ett är alltså arbetsträning året ut och att njuta av att få jobba med teknik jag är intresserad av. :-)

 

Nätverket är framför allt uppbyggt av trådlösa D-linkrouters, liknande dosan jag har hemma, så det känns helt hanterbart. Mycket kommer handla om ganska enkla saker som att rensa skrivarköer, installera programvara, uppdatera hemsida o dyl. Men det känns verkligen roligt och verkar vara en riktigt bra arbetsplats (skolan är känd för att vara ovanligt liten och ovanligt lugn, vilket passar mig bra då jag kommer från en stor och väldigt stökig sådan - förväntades vara mer kravallpolis än pedagog och det blev bara värre, våldsammare och fler arbetsuppgifter för varje år).

 

Hur som helst var nätverkets uppbyggnad anledningen till att jag beställde Goralskis bok (se tidigare inlägg). Hittade en intressant bok om trådlösa nätverk, men den förutsatte att man var införstådd med TCP/IP, så jag börjar från början.

 

Intressant att ha följt teknikutvecklingen och uppbyggnaden av Internet. Minns en tid då det var något helt nytt att skriva "20 goto 10" på en ABC 80 som pappa lånat hem. Those were the days... :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte mycket kan vara värre än fem år som högstadielärare i Sv/En! ;-D

 

Skämt åsido, jag är medveten om att de kommunala förutsättningarna (eller resurserna) inte är de bästa, men pga en mycket speciell och utmanande familjesituation är jag glad att kunna fortsätta hos samma arbetsgivare, på en arbetsplats som inte ligger så långt hemifrån.

 

Efter att ha varit sjukskriven är upplägget nu att jag arbetstränar på 50% som en av två IT-tekniker och sedan - om vi efter utvärdering tycker att det är lämpligt - blir anställd och eventuellt bygger på med stödundervisning för att komma upp i 75-100%.

 

Men steg ett är alltså arbetsträning året ut och att njuta av att få jobba med teknik jag är intresserad av.

 

Nätverket är framför allt uppbyggt av trådlösa D-linkrouters, liknande dosan jag har hemma, så det känns helt hanterbart. Mycket kommer handla om ganska enkla saker som att rensa skrivarköer, installera programvara, uppdatera hemsida o dyl. Men det känns verkligen roligt och verkar vara en riktigt bra arbetsplats (skolan är känd för att vara ovanligt liten och ovanligt lugn).

 

Nätverkets uppbyggnad var anledningen till att jag beställde Goralskis bok (se tidigare inlägg)

 

Låter bra det, det är skillnad från skolor och skolor och du skulle nog ändå kunna jobba på en stökig skola efter din erfarenhet som lärare. Förstår att du får göra de simpla delarna som sparar tid åt andra teknikern till att lägga ner mer tid på de knepigare uppgifterna. Samma sak här just nu, får PC grejorna och hitta drivrutiner och ominstallera massa datorer med både image och manuellt. Sedan ligger det typ 50 av 70 hårddiskar och väntar på lagret att bli uppackade och därefter installerade. Har typ packat upp alla 70 giggare och sen typ 15 x 140 giggare, men nu är det fullt i soptunnan, så ska höra med någon tekniker här om jag typ ska ta upp och trampa ner kartonger osv ;)

 

 

Men tänk på utbildningen där om du nu är 08:a, vilket jag förstår att du kanske inte är.

 

Hade D-Link förut också, men min datorlärare i Cisco bland annat på gymnasiet, sa det att de bara är skräp som blir skitvarma och går sönder hela tiden =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...