Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

(0A) Spin retry count, Warning. Hjälp?!


saifyn

Rekommendera Poster

Har haft problem med min burk ett rätt bra tag känns som det är en flaskhals som stoppar upp den och gör den otroligt slö med jämna mellanrum, när den går segt kan det ta upp till 30 sekunder om inte mer att öppna upp rutor osv,

 

Så jag har snokat runt här på forumet och tittat lite på folk med liknande problem och scannat virus etc och inte hittat något UNTILL NOW!

 

Laddade ner HDtune och kikade lite och det verkade vara okej (i mina ögon, kan inget om sådant som det stod om) ända tills jag kollade på "Health" fliken där det stod (0A) Spin retry count, "Current, 100" "Worst 100" "Threshold 97" "Data 47" Warning

 

Så tror jag rätt om att min hårdisk håller på att gå i graven? Kan jag lösa detta problem eller är det bara att bege sig ut o köpa en ny? :(

 

MVH Saifyn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör backup igår och släng sedan hårddisken.

 

Rädda det som räddas kan!

 

fast du kan även ge oss en skärmdump av rapporten från HD Tune innan du slänger den. Kanske jag överreagerar men problem med hårddiskar ska man ta på allvar.

 

Vad du råkat utför är alltså

Count of retry of spin start attempts. This attribute stores a total count of the spin start attempts to reach the fully operational speed (under the condition that the first attempt was unsuccessful). A decrease of this attribute value is a sign of problems in the hard disk mechanical subsystem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fast vid det jag sade i första inlägget. Rädda de data som går att rädda och använd sedan skivorna i hårddisken som julgransprydnad eller liknande. Inget du kan reparera och snart kommer den där hårddisken inte att snurra alls.

 

Sådär ska inte en hårddisks prestanda se ut och SMART-statusen talar sitt tydliga språk. Ser ut som om hårddisken inte är speciellt gammal, med andra ord är en reklamation ett bättre alternativ än julgranen.

 

och ja - det går att bifoga bilder direkt på forumet och HD Tune kan skapa fina små bilder i stil med denna alldeles självt

post-8996-1276495615,62_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för så snabba och "lätta att förstå svar":D

Datorn är inte så hemskt gammal men vet inte om det går att reklamera, eftersom jag öppnade burken och bytte cd läsare.

 

Tänkte att medan man ändå håller på och ska handla ny hårdisk kanske man kan ta och köpa en SSD och ha windows på ? För snabbare uppstart av datorn, skulle det funka?blush.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamera hårddisk ska gå oavsett om du öppnat den eller ej. Hårddisktillverkare vill oftast dock att man kör deras testprogram först för att bekräfta fel men i detta fall vette tusan om det behövs.

 

ta kontakt med de du köpt dator/hårddisk av så ska du se att det löser sig utan problem.

 

SSD-disk - tja, har du pengar så.... De kostar ju minst sagt en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...