Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Illaluktande träningskläder


Monshi

Rekommendera Poster

Just nu hänger min älskade träningsshorts ut i en tillfällig tropisk regnskur, tanken var att de skulle hänge ute och torka i solen och bli av med lite av sin lukt. Efter regn kommer sol vill jag tro.

 

men - någon som har en bra bot på detta problem att de numera luktar allt annat än gott? Fungerar det att lägga i frysen? Bada dem i ättika?

 

Eller vad? Klorin tål de inte, inte högre temperatur än 40 grader heller.

 

eller är det bara att köpa nytt? Så jekla mycket pengar är det inte ska sägas, gäller bara hitta ett par bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Lägg dom i maskinen med tvättmedel och på 40 grader. Det måste hjälpa.

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg dom i maskinen med tvättmedel och på 40 grader. Det måste hjälpa.

Johan

 

Nja, visst luktar de inte illa direkt efter tvätt men så fort man använt dem luktar de. Eller kanske snarare när det är lite fuktiga aktiveras den onda lukten igen. För inte är det jag som ger all denna lukt till kläderna. Ja, shortsen.

 

Dvs det är något som satt sig i dem som 40 grader inte rår på. Samma sak med det pulsband jag har, har kanske inte tvättat det så ofta som sig bör och i det bor en lukt jag helst inte skulle vilja sprida.

 

Är väl inte obekant för de flesta som tränar att kläder kan börja lukta efter en tid?

ÄVEN om man tvättar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan mycket väl vara något i materialet som kommit till vid tillverkningen, inte helt ovanligt.

 

Nja, snarare jag som inte tvättat i tid varje gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi

Jag är luktöverkänslig och har provat en del olika metoder för att få bort dålig lukt.

Om du inte kan gå över 40 grader så är de ofta svårt. Men jag har lyckats med 2 metoder på bomullsplagg: att koka kläderna några minuter i 50% Ättika - men de vill du väl inte prova. En annan metod som lyckats i vissa fall är att lägga kläderna blöta i en plastsäck och ställa in ett kärl med 24% Ättika - låt dom ligga minst 4-5 veckor. Använd ett kärl med stor diameter så att ättikshalten blir hög. Har i vissa fall behövt upprepa proceduren. Är de konstfiber i kläderna så verkar de ibland vara omöjligt att få bort lukter.

 

Vissa kläder är fegmärkta (tycks bli allt vanligare) och klarar ofta 60 grader - till och med 95 grader - men de är ju en tjangsning.

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja Olle, det är ett par synteshorts. Inget stor sak egentligen att köpa nytt men trevligt om det går att lösa.

 

Ska väl testa det jag skrivit ovan, dvs ättika och frysen. Skor kan man ju lägga i en plastpåse och stoppa in fryses så kan det ibland lukta bättre...

 

Vasst inte har jag tid att lägga dem i ättika i mer än något dag...

 

då kan jag lika gärna köpa ett par nya...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi, komplettering av gårdagens inlägg.

 

När jag i går skrev att jag kokade i 50% Ättika menade jag hälften 12% Ättika och hälften vatten. Har provat att lägga kläder i denna lösning vid rumstemperatur i flera dagar men de händer inget – man måste upp med temperaturen.

 

De finns en tredje metod för luktsanering som jag inte tänkte på i går och som används av brandskadesanerare och bilkonditionerare och de är ozon behandling. Ozon är O3 som sönderfaller i en fri syreradikal och syreatom. Gasen är kraftigt oxiderande. Man kan hyra eller köpa ozonaggregat men de blir nog betydligt dyrare än att köpa nya kläder. Ozon generatorn kan man inte använda i utrymmen där människor vistas då gasen är lungskadande.

 

Men som sagt, är de konstfibrer i kläderna så är de nog kört – jag har i de flesta fallen inte ens lyckas tvätta bort nylukten från sådana kläder.

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, blir att köpa nytt med andra ord...

Okej, jag har haft dem i några år nu inget att bråka om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...