Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Friskrivnings-/copyrighttext på hemsida


Micael Karlsson

Rekommendera Poster

Micael Karlsson

Hej på Er allihop!

 

Jag håller på att bygga upp (eller snarare utöka) min hemsida och då har det blivit så att jag utökat med saker som kan skada ovana/oförsiktiga läsare. Nej, det är inte "bomber och granater" utan tillverkning av kretskort och nätanslutna hobbyprojekt. Så nu undrar jag hur man skall gå tillväga för att friskriva sig för vad personer kan hitta på med det jag skriver om. Jag vill ju inte på något vis ta ansvar för vad någon "tokstolle" hittar på och sedan påstå att jag inspirerat honom/henne.

Jag tänker INTE sälja vare sig komponenter, kretslayouter, kopplingsscheman eller annat.

 

Dessutom vill jag påpeka att all text och alla bilder är mina och inget andra kan använda hur som helst utan mitt medgivande.

 

 

Tips på text eller länk till text uppskattas. :)

 

Gäller min hemsida: http://mkarlsson.eu/ om någon nu vill ta en titt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Måste man verkligen friskriva sig? Rimligtivs borde man inte vara ansvarig utan att det finns ett avtal, där det framgår vem som är ansvarig för vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Friskskriva dig ska du inte behöva göra.

 

Däremot är det vanligt att man lägger en liten text med copyright-tecknet längst ner på indexsidan, som då visar att du har alla copyright-rättigheter på text och bild, enligt lag.

Vill du vara petig, så kan du lägga in en liten tunn copyright-text på varje bild också.

Men det är inget måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skriva Copyright eller dylikt gör ur juridiskt perspektiv varken från eller till.

Upphovsrätt uppstår "formlöst" i samma stund som verket skapas. Man behöver alltså varken registrera eller signera ett verk för att det skal erhålla rättigheter.

 

Det enda som krävs är att verket uppnår s.k verkshöjd. Verket måste på något sätt vara unikt. Det innebär att det ska ha viss självständighet och originalitet.

 

Ordet/begreppet Copyright eller Copyrightsymbolen © har för övrigt inte någon som helst juridisk betydelse i Sverige. I min mening är det bara larvigt att skriva ut det (så som t.ex. IDG gör på alla sina webbplatser :D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Tack för alla kommentarer och synpunkter. :thumbsup:

 

 

Det enda som krävs är att verket uppnår s.k verkshöjd. Verket måste på något sätt vara unikt. Det innebär att det ska ha viss självständighet och originalitet.

 

Hur skall man då veta när en bild på en fyrfläckig trollslända (bara som ett exempel) har uppnått "viss självständighet och originalitet". Det är ju betydligt lättare med t.ex. en kretslayout.

 

Kan det räcka med ett påpekande att man måste veta vad man gör när kopplar in hemgjord elektronik till elnätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skall man då veta när en bild på en fyrfläckig trollslända (bara som ett exempel) har uppnått "viss självständighet och originalitet". Det är ju betydligt lättare med t.ex. en kretslayout.

Jag tycker Svenska Fotografers Förbund har fått ihop en rätt bra sammanställning av juridik kring fotografier och fotografering.

Tex:

Fotografiska verk är upphovsrätsligt skyddade verk som är likställda med andra bildkonstverk, filmverk, musikverk och litterära verk. Fotografiska bilder är skyddade i upphovsrättslagen i något mer begränsad omfattning. I lagförarbetena framgår det att fotografiska bilder är det som återfinns i semester- eller familjealbum, dvs. bilder som vem som helst har tagit. Omvänt innebär det att fotografiska verk skapas i första hand av professionella fotografer. För att ett fotografi vidare ska kallas för fotografiskt verk krävs det att två fotografer oberoende av varandra vid ungefär samma tidpunkt inte har skapat likadana fotografier. Om det har skett är fotografierna inte fotografiska verk, utan istället fotografiska bilder.

Du kan ju börja med att kolla där:

http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder_lagratt.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...