Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam dator


Erikand

Rekommendera Poster

Hej

 

Något fel med min dator, om det handlar om virus vet jag inte. Har Windows Vista installerat. Allt går segt, ibland fungerar det men oftast tar allt så lång tid att det inte går att jobba med den.

 

Har lagt märke till att windows försöker installera uppdaterinar nästan varje gång jag stänger av, men det verkar som den misslyckas med det.

 

Har Norton Internet Security istallerat, men den hittar ingenting.

 

Någon som har förslag på vad jag ska börja med för att få ordning på datorn, vill ju gärna slippa installera om Windows.

 

 

mvh

 

Martin

Attach.txt

DDS (Ver_10-03-17.01) - NTFSx86

Run by Martin at 23:05:23,70 on 2010-06-11

Internet Explorer: 8.0.6001.18904

Microsoft® Windows Vista™ Home Premium 6.0.6001.1.1252.46.1053.18.2046.1103 [GMT 2:00]

 

SP: Windows Defender *enabled* (Updated) {D68DDC3A-831F-4FAE-9E44-DA132C1ACF46}

 

============== Running Processes ===============

 

C:\Windows\system32\wininit.exe

C:\Windows\system32\lsm.exe

C:\Windows\system32\svchost.exe -k DcomLaunch

C:\Windows\system32\nvvsvc.exe

C:\Windows\system32\svchost.exe -k rpcss

C:\Windows\System32\svchost.exe -k LocalServiceNetworkRestricted

C:\Windows\System32\svchost.exe -k LocalSystemNetworkRestricted

C:\Windows\system32\svchost.exe -k netsvcs

C:\Windows\system32\svchost.exe -k GPSvcGroup

C:\Windows\system32\SLsvc.exe

C:\Windows\system32\svchost.exe -k LocalService

C:\Windows\system32\rundll32.exe

C:\Windows\system32\svchost.exe -k NetworkService

C:\Windows\System32\spoolsv.exe

C:\Windows\system32\svchost.exe -k LocalServiceNoNetwork

C:\Program Files\Common Files\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe

C:\Program Files\Bonjour\mDNSResponder.exe

C:\Windows\system32\svchost.exe -k bthsvcs

C:\ProgramData\DatacardService\DCSHost.exe

C:\Program Files\Norton Internet Security\Engine\16.8.0.41\ccSvcHst.exe

C:\Windows\system32\svchost.exe -k NetworkServiceNetworkRestricted

C:\Program Files\Common Files\Roxio Shared\9.0\SharedCOM\RoxWatch9.exe

C:\Program Files\Dell Support Center\bin\sprtsvc.exe

C:\Windows\system32\svchost.exe -k imgsvc

C:\Windows\System32\svchost.exe -k WerSvcGroup

C:\Windows\system32\SearchIndexer.exe

C:\Windows\system32\DRIVERS\xaudio.exe

C:\Windows\system32\WUDFHost.exe

C:\Program Files\Common Files\Roxio Shared\9.0\SharedCOM\RoxMediaDB9.exe

C:\Windows\system32\DllHost.exe

C:\Program Files\Norton Internet Security\Engine\16.8.0.41\ccSvcHst.exe

C:\Windows\system32\taskeng.exe

C:\Windows\system32\Dwm.exe

C:\Windows\Explorer.EXE

C:\ProgramData\DatacardService\DataCardMonitor.exe

C:\Windows\RtHDVCpl.exe

C:\Windows\WindowsMobile\wmdc.exe

C:\Program Files\Java\jre1.6.0\bin\jusched.exe

C:\Program Files\Common Files\InstallShield\UpdateService\issch.exe

C:\Program Files\Common Files\Roxio Shared\9.0\SharedCOM\RoxWatchTray9.exe

C:\Windows\System32\rundll32.exe

C:\Windows\system32\svchost.exe -k WindowsMobile

C:\Windows\ehome\ehtray.exe

C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\GoogleToolbarNotifier.exe

C:\Program Files\Windows Media Player\wmpnscfg.exe

C:\Program Files\Personal\bin\Personal.exe

C:\Program Files\Windows Media Player\wmpnetwk.exe

C:\Windows\ehome\ehmsas.exe

C:\Program Files\Digital Line Detect\DLG.exe

C:\Program Files\McAfee Security Scan\2.0.181\SSScheduler.exe

C:\Program Files\Common Files\Roxio Shared\9.0\SharedCOM\CPSHelpRunner.exe

C:\Windows\system32\wuauclt.exe

C:\Windows\system32\SearchProtocolHost.exe

C:\Windows\system32\SearchFilterHost.exe

C:\Users\Martin\Desktop\dds.scr

C:\Windows\system32\conime.exe

C:\Windows\system32\wbem\wmiprvse.exe

 

============== Pseudo HJT Report ===============

 

uStart Page = hxxp://se.yahoo.com/

uWindow Title = Internet Explorer erhållet från Dell

BHO: Adobe PDF Link Helper: {18df081c-e8ad-4283-a596-fa578c2ebdc3} - c:\program files\common files\adobe\acrobat\activex\AcroIEHelperShim.dll

BHO: Symantec NCO BHO: {602adb0e-4aff-4217-8aa1-95dac4dfa408} - c:\program files\norton internet security\engine\16.8.0.41\coIEPlg.dll

BHO: Symantec Intrusion Prevention: {6d53ec84-6aae-4787-aeee-f4628f01010c} - c:\program files\norton internet security\engine\16.8.0.41\IPSBHO.DLL

BHO: SSVHelper Class: {761497bb-d6f0-462c-b6eb-d4daf1d92d43} - c:\program files\java\jre1.6.0\bin\ssv.dll

BHO: {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - No File

BHO: Windows Live inloggningshjälpen: {9030d464-4c02-4abf-8ecc-5164760863c6} - c:\program files\common files\microsoft shared\windows live\WindowsLiveLogin.dll

BHO: Google Toolbar Helper: {aa58ed58-01dd-4d91-8333-cf10577473f7} - c:\program files\google\google toolbar\GoogleToolbar_32.dll

BHO: Skype add-on for Internet Explorer: {ae805869-2e5c-4ed4-8f7b-f1f7851a4497} - c:\program files\skype\toolbars\internet explorer\skypeieplugin.dll

BHO: Google Toolbar Notifier BHO: {af69de43-7d58-4638-b6fa-ce66b5ad205d} - c:\program files\google\googletoolbarnotifier\5.5.5126.1836\swg.dll

BHO: CBrowserHelperObject Object: {ca6319c0-31b7-401e-a518-a07c3db8f777} - c:\program files\dell\bae\BAE.dll

TB: Norton Toolbar: {7febefe3-6b19-4349-98d2-ffb09d4b49ca} - c:\program files\norton internet security\engine\16.8.0.41\coIEPlg.dll

TB: Google Toolbar: {2318c2b1-4965-11d4-9b18-009027a5cd4f} - c:\program files\google\google toolbar\GoogleToolbar_32.dll

uRun: [ehTray.exe] c:\windows\ehome\ehTray.exe

uRun: [DellSupportCenter] "c:\program files\dell support center\bin\sprtcmd.exe" /P DellSupportCenter

uRun: [swg] "c:\program files\google\googletoolbarnotifier\GoogleToolbarNotifier.exe"

uRun: [WMPNSCFG] c:\program files\windows media player\WMPNSCFG.exe

mRun: [Windows Defender] %ProgramFiles%\Windows Defender\MSASCui.exe -hide

mRun: [ECenter] c:\dell\e-center\EULALauncher.exe

mRun: [RtHDVCpl] RtHDVCpl.exe

mRun: [Windows Mobile Device Center] %windir%\WindowsMobile\wmdc.exe

mRun: [sunJavaUpdateSched] "c:\program files\java\jre1.6.0\bin\jusched.exe"

mRun: [iSUSScheduler] "c:\program files\common files\installshield\updateservice\issch.exe" -start

mRun: [<NO NAME>]

mRun: [RoxWatchTray] "c:\program files\common files\roxio shared\9.0\sharedcom\RoxWatchTray9.exe"

mRun: [dscactivate] "c:\program files\dell support center\gs_agent\custom\dsca.exe"

mRun: [NWEReboot]

mRun: [NBKeyScan] "c:\program files\nero\nero8\nero backitup\NBKeyScan.exe"

mRun: [DellSupportCenter] "c:\program files\dell support center\bin\sprtcmd.exe" /P DellSupportCenter

mRun: [Adobe Reader Speed Launcher] "c:\program files\adobe\reader 9.0\reader\Reader_sl.exe"

mRun: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE c:\windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup

mRun: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE c:\windows\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit

mRun: [QuickTime Task] "c:\program files\quicktime\QTTask.exe" -atboottime

mRun: [iSUSPM Startup] c:\progra~1\common~1\instal~1\update~1\isuspm.exe -startup

StartupFolder: c:\progra~2\micros~1\windows\startm~1\programs\startup\bankid~1.lnk - c:\program files\personal\bin\Personal.exe

StartupFolder: c:\progra~2\micros~1\windows\startm~1\programs\startup\digita~1.lnk - c:\program files\digital line detect\DLG.exe

StartupFolder: c:\progra~2\micros~1\windows\startm~1\programs\startup\mcafee~1.lnk - c:\program files\mcafee security scan\2.0.181\SSScheduler.exe

mPolicies-system: EnableUIADesktopToggle = 0 (0x0)

IE: E&xportera till Microsoft Excel - c:\progra~1\micros~3\office11\EXCEL.EXE/3000

IE: Skicka till &Bluetooth-enhet... - c:\program files\d-link\bluetooth software\btsendto_ie_ctx.htm

IE: {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - {CAFEEFAC-0016-0000-0000-ABCDEFFEDCBC} - c:\program files\java\jre1.6.0\bin\npjpi160.dll

IE: {2EAF5BB1-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - {2EAF5BB0-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - c:\windows\windowsmobile\INetRepl.dll

IE: {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - {2EAF5BB0-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - c:\windows\windowsmobile\INetRepl.dll

IE: {898EA8C8-E7FF-479B-8935-AEC46303B9E5} - {898EA8C8-E7FF-479B-8935-AEC46303B9E5} - c:\program files\skype\toolbars\internet explorer\skypeieplugin.dll

IE: {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - {FF059E31-CC5A-4E2E-BF3B-96E929D65503} - c:\progra~1\micros~3\office11\REFIEBAR.DLL

Handler: skype-ie-addon-data - {91774881-D725-4E58-B298-07617B9B86A8} - c:\program files\skype\toolbars\internet explorer\skypeieplugin.dll

Handler: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - c:\progra~1\common~1\skype\SKYPE4~1.DLL

Handler: symres - {AA1061FE-6C41-421f-9344-69640C9732AB} - c:\program files\norton internet security\engine\16.8.0.41\CoIEPlg.dll

 

================= FIREFOX ===================

 

FF - ProfilePath - c:\users\martin\appdata\roaming\mozilla\firefox\profiles\caoeg2c9.default\

FF - prefs.js: browser.startup.homepage - hxxp://se.yahoo.com/

FF - plugin: c:\program files\java\jre1.6.0\bin\npjava11.dll

FF - plugin: c:\program files\java\jre1.6.0\bin\npjava12.dll

FF - plugin: c:\program files\java\jre1.6.0\bin\npjava13.dll

FF - plugin: c:\program files\java\jre1.6.0\bin\npjava14.dll

FF - plugin: c:\program files\java\jre1.6.0\bin\npjava32.dll

FF - plugin: c:\program files\java\jre1.6.0\bin\npjpi160.dll

FF - plugin: c:\program files\java\jre1.6.0\bin\npoji610.dll

FF - plugin: c:\program files\personal\bin\np_prsnl.dll

FF - HiddenExtension: Microsoft .NET Framework Assistant: {20a82645-c095-46ed-80e3-08825760534b} - c:\windows\microsoft.net\framework\v3.5\windows presentation foundation\dotnetassistantextension\

 

---- FIREFOX POLICIES ----

c:\program files\mozilla firefox\greprefs\all.js - pref("browser.visited_color", "#551A8B");

c:\program files\mozilla firefox\defaults\pref\firefox-l10n.js - pref("browser.fixup.alternate.suffix", ".se");

c:\program files\mozilla firefox\defaults\pref\firefox.js - pref("browser.videoFeeds.handler", "ask");

 

============= SERVICES / DRIVERS ===============

 

R0 SymEFA;Symantec Extended File Attributes;c:\windows\system32\drivers\nis\1008000.029\SymEFA.sys [2010-2-7 310320]

R1 BHDrvx86;Symantec Heuristics Driver;c:\windows\system32\drivers\nis\1008000.029\BHDrvx86.sys [2010-2-7 259632]

R1 ccHP;Symantec Hash Provider;c:\windows\system32\drivers\nis\1008000.029\cchpx86.sys [2010-2-7 482432]

R1 IDSVix86;IDSVix86;c:\programdata\norton\{0c55c096-0f1d-4f28-aaa2-85ef591126e7}\norton\definitions\ipsdefs\20100604.004\IDSvix86.sys [2010-6-9 344112]

R2 DCSHost.exe;DCSHost.exe;c:\programdata\datacardservice\DCSHOST.exe [2010-1-18 110592]

R2 Norton Internet Security;Norton Internet Security;c:\program files\norton internet security\engine\16.8.0.41\ccSvcHst.exe [2010-2-7 117640]

R3 EraserUtilRebootDrv;EraserUtilRebootDrv;c:\program files\common files\symantec shared\eengine\EraserUtilRebootDrv.sys [2010-5-30 102448]

R3 SYMNDISV;Symantec Network Filter Driver;c:\windows\system32\drivers\nis\1008000.029\symndisv.sys [2010-2-7 48688]

S3 hwusbdev;Huawei DataCard USB PNP Device;c:\windows\system32\drivers\ewusbdev.sys [2010-2-15 101248]

S3 McComponentHostService;McAfee Security Scan Component Host Service;c:\program files\mcafee security scan\2.0.181\McCHSvc.exe [2010-1-15 227232]

 

=============== Created Last 30 ================

 

2010-06-10 21:07:14 2036224 ----a-w- c:\windows\system32\win32k.sys

2010-06-02 21:21:48 2048 ----a-w- c:\windows\system32\tzres.dll

 

==================== Find3M ====================

 

2010-06-11 20:34:24 615434 ----a-w- c:\windows\system32\perfh01D.dat

2010-06-11 20:34:24 125882 ----a-w- c:\windows\system32\perfc01D.dat

2010-04-29 20:36:59 828152 ----a-w- c:\windows\fonts\times.ttf

2010-04-20 20:55:09 300652832 ----a-w- c:\windows\DUMP4b51.tmp

2010-02-15 20:22:36 51200 ----a-w- c:\windows\inf\infpub.dat

2010-02-15 20:22:36 143360 ----a-w- c:\windows\inf\infstrng.dat

2010-02-15 20:22:35 86016 ----a-w- c:\windows\inf\infstor.dat

2008-08-29 09:24:58 174 --sha-w- c:\program files\desktop.ini

2008-08-29 09:07:33 665600 ----a-w- c:\windows\inf\drvindex.dat

2006-11-21 05:00:30 35978 ----a-w- c:\windows\inf\perflib\041d\perfd.dat

2006-11-21 05:00:30 35978 ----a-w- c:\windows\inf\perflib\041d\perfc.dat

2006-11-21 05:00:30 290490 ----a-w- c:\windows\inf\perflib\041d\perfi.dat

2006-11-21 05:00:30 290490 ----a-w- c:\windows\inf\perflib\041d\perfh.dat

2006-11-02 09:20:21 287440 ----a-w- c:\windows\inf\perflib\0000\perfi.dat

2006-11-02 09:20:21 287440 ----a-w- c:\windows\inf\perflib\0000\perfh.dat

2006-11-02 09:20:19 30674 ----a-w- c:\windows\inf\perflib\0000\perfd.dat

2006-11-02 09:20:19 30674 ----a-w- c:\windows\inf\perflib\0000\perfc.dat

2008-01-10 18:22:00 8192 --sha-w- c:\windows\users\default\NTUSER.DAT

 

============= FINISH: 23:06:51,18 ===============

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se något skadligt i din logg.

 

Du har däremot flera gamla programversioner med säkerhetshål vilket medför en ökad risk att datorn blir infekterad. Låt Secunia Personal Software Inspector (PSI) söka igenom datorn efter program med säkerhetshål och så ta bort eller uppdatera det som den hittar.

 

Om du inte har Norton 2010 bör du uppgradera till det för bästa säkerhet.

 

En dålig hårddisk kan orsaka att datorn blir seg därför att Windows då måste försöka läsa filer flera gånger innan de går att läsa. Det brukar medfölja diagnosprogram med Dell-datorer. Om du inte ser till något sådant i Startmenyn kan det tänkas att de först syns till när du startar om datorn, antingen att det står något på första skärmbilden om att trycka på någon särskild tangent, eller om du trycker på F8 upprepade gånger och i menyn med bland annat felsäkert läge hittar något med diagnostik. Du kan ju alltid kolla i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

för att plocka ut ett av dina bekymmer:

Har lagt märke till att windows försöker installera uppdaterinar nästan varje gång jag stänger av, men det verkar som den misslyckas med det.

Du kan prova detta:

Starta i FelSäkert läge och prova att köra en Clean Boot.

 

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

 

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

 

 

Har kollat på era svar och försökt åtgärda. Det har tagit tid, pga att datorn är väldigt seg, står helt still ibland och att uppdateringarna tagit lång tid.

 

 

 

Körde Malwarebytes, men den hittade ingenting.

 

 

 

Har Norton 2010 på datorn.

 

 

 

Har scannat med PSI och håller på att åtgärda.

 

 

 

Har dock problem med windows update. Följde instruktionerna från Mats och staratde i felsäkert läge, men det verkar som det är en uppdatering som inte går att installera, får felkod: Windows Update 80246007. Kollade på Microsoft hemsida, men de instruktionerna gav igen, de tipsade om att en tjänst skulle vara igång, men det var den redan såg jag. Googlade lite snabbt igår på det men hann inte så mycket mer innan kvällen tog slut.

 

Hittade inget diagnostikprogramm från Dell för att kolla om hårddisken är ok, finns det något annat ni kan rekommendera?

 

Har hänt flera gånger att datorn kraschar, hände igen här om dagen, får blåskärm och något i stil med:

 

A problem has been detected. Have to shut down to prevent damage on your computer.

 

Driver IRQL not less or equal

 

Någon som känner till det ?

 

mvh

 

Martin

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Vänta med att ta hand om uppdateringsproblemet tills det är utrett om hårddisken behöver bytas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...