Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

scsi


Viking Virus

Rekommendera Poster

Tjena

 

En snabb fråga här...

är ultra2-wide ultra160 scsi-3 det senaste när det gäller scsi-kort ?

 

När man ska köra RAID-system då ?

Något speciellt kort man behöver ?

Kan man köra både striping och mirroring samtidigt ?

 

Vad finns det när det gäller RAID ?

 

 

mvh

 

Viking

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaba

 

>När man ska köra RAID-system då ?

 

När du har behov av snabbare och/eller säkrare lagringssystem. Ex. en snabb RAID-0 för en workstation för att redigera okomprimerad video. Eller en speglad alternativt RAID-5:a för en server som kräver snabbare men framförallt säkrare lagring.

 

>Något speciellt kort man behöver ?

 

Nej - men rekommenderat. Windows NT/Win2k och Linux osv stöder mjukvaruraid. Detta är dock endast tillämpligt i arbetsstationer och mindre kritiska servrar eftersom många finesser försvinner (som hotswap och RAID-5, RAID-0+1 osv).

 

>Kan man köra både striping och

>mirroring samtidigt ?

 

Japp.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Weyland!

 

Jag har kollat runt här lite på eforum ett par dagar, och du verkar vara en mycket kunnig person, -har du sett/funderat på http://www.webforum.nu ? vi har lite torka på det stället, särskilt när det gäller windows/nt forumen där, om du vill så är du välkommen att hjälpa lite folk där också, vi skulle behöva en person som du där! :)

 

mvh

 

/Reefer

 

ps ska kanske tillägga att jag är bara en vanlig medlem där -men låt inte det avskräcka dig! ds :)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-01-14 18:46:20 av Reefer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>om du vill så är du välkommen att

>hjälpa lite folk där också, vi skulle

>behöva en person som du där! :)

 

Sure.. för ett lagom arvode gör jag det mesta ;)

 

näädå, jag får väl ta en titt... fast jag börjar skära ner på eforumandet just nu.. har lite mer akuta saker att ta hand om de närmsta veckorna - plus att jag hänger mer å mer på mer specifika internationella nyhetsgrupper..

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAID-5 är alltså spegling.

RAID-0 striping

 

RAID-1 då ?

Vad är det ?

 

Är det dom som finns ?

RAID 0/1/5 ?

 

Kortet då ? Är det både RAID-kort och scsi ?

Eller om det nu finns för IDE ? Har läst att Promise har något sådant.

 

 

[inlägget ändrat 2001-01-14 20:08:06 av Viking1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, med tanke på dina synnerligen okunniga inlägg, se nedan, i det forumet så har jag full förståelse för ditt önskemål!

Visst är väl Internet i stort ett öppet forum men men... en viss etik bör man väl hålla i alla fall om ett forum skall framhållas som någorlunda seriöst.

 

"Din lilla hacker-wannabe...hjälp om vaddå?

 

Du har pekat å klickat i regedt32 och tror att du är ett IT proffs ...eller vad?"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Conny Lundgren

Köpte för en 2 månader sen ett Adaptec 29160 Ultra160.. Och en disk till det, ska du köra scsi så är det detta som gäller.. Helt suveränt kort..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. IDE

 

Ja, det finns raid-kort för IDE-diskar och detta blir alltmer populärt, särskilt i arbetsstationer för att öka diskprestandan till en mkt rimlig penning. SCSI-raid är idag fortfarande extremt dyrt då bra SCSI-diskar fortfarande kostar mer än vad gemene man orkar bry sig om...

 

Ett IDE-raid-kort typ Fasttrak eller Hotrod (eller AMI) är väl investerade pengar tillsammans med ex. två IBM Deskstar GXP75 46GB i ett stripeset... mkt goda prestanda och viss avlastning av processorn.. :)

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Snygg ton som används och så... Nej men min personliga åsikt om forumet är väl att betrakta som, äh du får kolla själv.

 

Mvh

Kli"

 

Jaha, är det möjligtvis Razorfish eller kanske PeW som döljer sig bakom "Kli" ?

svårt att veta när folk inte kan vara seriösa nog för att använda samma nick i olika forum, fö vet jag inte riktigt vad du tror att du vill komma med den där länken!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du Reefer. Du har så fel du kan ha.

Av olika anledningar så är jag ute på Internet. bl a för att hitta vissa uppgifter. Ibland hittar man dem här och ibland där, ibland aldrig. Sidor är av olika kvalitet och du har ju knappast höjt nivån på webforum. Avslutningsvis så var anledningen till länken en direkt fråga som du säkert redan sett!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det.

Nu har jag det med korten klart för mig.

 

Kopierar mitt eget inlägg...

 

RAID-5 är alltså spegling.

RAID-0 striping

 

RAID-1 då ?

Vad är det ?

 

Är det dom som finns ?

RAID 0/1/5 ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAID5, är RAID 2 + 3 ;) man brukar använda MINST 5 diskar till RAID5, 4 för "data" och en för

"informationen" om var datan är lagrad på de övriga...(har jag för mig) OBS mycket "billigt skrivet" finns bätre förklarat på länken här under...

 

RAID1, är spegling av diskar, läs hela listan på:

 

http://whatis.techtarget.com/WhatIs_Definition_Page/0,4152,214332,00.html

 

http://www.digidata.com/raiddesc.html

 

____

MVH

/C

[inlägget ändrat 2001-01-15 16:41:24 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Conny Lundgren

4 för "data" och en för

"informationen" om var datan är lagrad på de övriga...(har jag för mig)

--

 

Njae.. har man 5 diskar skriver den 1/5 av varje disk som en paritetsbit, dvs man får bara 4/5 av totala disken, och 1/5 är "backup", på så sätt kan vilken disk dö.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...