Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in direkt in i datorn


Alex_k

Rekommendera Poster

Hej, jag är med i ett nystartat band och vi är sugna på att spela in en egen låt. Det jag undrar är om man kan koppla in en elgitarr direkt in i mic-ingången på datorn om man bara har en adapter (6.5 hona till 3.5 hane). Går det sedan att spela in elgitarrens ljud med hjälp av ett program på datorn? Jag har även möjlighet till ett par elektriska trummor kan man koppla in de på samma sätt och spela in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Elektriska trummor kan du koppla in på linjeingången (line in) om datorn har sådan, annars behöver du ett annat ljudkort. Mic-ingången funkar inte till något med musik utan den är avsedd för att prata på Skype och liknande.

 

Elgitarren behöver du någon form av separat förstärkning för och förstärkarsimulator (men det finns det mjukvara för) så det inte låter kasst. Jag har inte stenkoll på marknaden nu vad det finns för lämpliga prylar, så gå in på Musikbörsen eller annan musikaffär och hör med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok

Men vi har en PA-anläggning när vi repar. Vi kopplar in basen och micen i en mixer. Mixern har RCA utgångar. Kan man koppla in gitarren (som vi brukar köra i en separat förstärkare) in i mixen och sen koppla ihop mixern med en adapter i en dator med line-in? Går det då att spela in på det sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det går, men det låter inte så bra. En gitarrförstärkare ger ju en viss karaktär åt ljudet som man då går miste om. Sättet man normalt gör på vid inspelning är att man sätter en mic framför gitarrförstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ahaa det hade jag faktiskt ingen aning om. Men vi har en effektbox som är kopplad mellan gitarren och gittarförstärkaren. Men låter det bra om man har en mic rakt framför förstärkaren. Jag behöver inte änns nära uppnå proffsnivå men hur gör proffsen om man skulle åka till en studio och spela in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

I dag finns ju möjligheter att ansluta elgitarren direkt till mixerbordet och sedan lägga på effekter i datorn, men jag vet inte i vilken utsträckning man använder sig av det i proffssammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men nu när jag ändå har startat en tråd kan jag passa på att fråga vad ni här på forumet rekommenderar för program att sedan göra den sammansatta låten. Vill även ha tipps på vilket instrument man ska börja att spela in. Man kan ju spela in i vilken ordning som helst men vad rekommenderar ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Vad det gäller program som kostar pengar så är Cubase och Pro Tools de vanligaste. Vill du ha program som är gratis så finns Ardour och LMMS.

 

När man ska spela in flera instrument efter varandra är det livsviktigt att spela i takt. Att spela till metronom är tråkigt och lite svårare. Därför rekommenderar jag att börja med trummor. Har man inte möjlighet att börja med trummor kan man ju lägga en trummaskin så länge. Sen är det ganska naturligt att följa efter med bas och därefter ta resten av instrumenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, det låter logiskt. Har kommit på ett litet problem bara. Den micen som vi sjunger i och täbnkte ha framför gitarrförstärkaren har en xlr(tror det heter så)-utgång. Har letat runt lite på adapters från xlr till 3.5 (det är det jag behöver väll) men jag har inte hittat någon. Vet ni vart det finns någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

XLR är bra, då blir det inte en massa brus. Det du behöver är antingen ett litet mixerbord eller ett ljudkort för musiker. Väljer du det senare borde det ju även finnas med förstärkarsimulator så du kan ansluta gitarren direkt. Men tyvärr har jag inte stenkoll på vad som finns i dag, så jag rekommenderar musikaffären.

 

Vet inte hur bra det är, men det finns ett mixerbord som bara kostar 600 kronor och som har en XLR-ingång och fyra 6.5-ingångar:

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=859467&artno=168859

 

Det skulle du kunna använda både för sång och gitarr, om du spelar in gitarren separat och har någon mjukvara i datorn som fixar förstärkarsimuleringen (bl a Cubase gör det och säkerligen även Pro Tools).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett mixerbord och då borde det väll vara bättre att spela in allt med hjälp av det? Mixern har som sagt RCA utgång vilket den du länkade till också hade och jag har en adapter från RCA till 3.5 så att jag kan koppla in den i datorn. Jag undrar också om det där med förstärkarsimulator. Jag har aldrig hört talas om något sådant men jag litar på det du säger. Som jag har fattat det så finns det en sån både i hård och mjukvaru version. Vad händer med ljudet om man inte har det?

 

Jag är inte så jättesugen på att springa å köpa ett program och jag är inte för piratkopiering så jag skulle vilja ha ett gratisprogram som också har förstärkarsimulator. Vad heter förstärkarsimulator på engelska och finns det några andra ord för en sådan ifall att jag ska googla runt lite på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Du frågade efter XLR till 3,5 mm, och därför utgick jag ju ifrån att du inte hade något mixerbord eftersom man har mixerbord till sånt. Skulle ditt mixerbord inte ha XLR-ingångar så är det en "mic preamp" du behöver.

 

RCA och 3,5 mm är samma signal, så det funkar bra med adapter.

 

Utan gitarrförstärkare så blir ljudet från elgitarren tunt och fattigt, du får inte det rätta soundet helt enkelt. Det är ju bara att koppla in och lyssna i hörlurar så hör du. Annars kan du spela på gitarren utan att ha den är inkopplad. Det är precis det ljudet du får, fast med högre volym.

 

Att det inte talas så mycket om förstärkarsimulator är väl för att de flesta kanske fortfarande kör med en vanlig gitarrförstärkare.

 

På engelska heter det guitar amp simulator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bra svarat nu förstår jag precis :)

Är det samma sak med basen att man ska ha en mic vid förstärkaren då också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...