Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga dator för CAD & 3D - hjälp önskas


Art3D

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Saken är den att jag ska beställa en ny dator som ska vara kraftfull nog att kunna köra 3D Studio Max 2011 och andra tunga program utan problem. Det kommer att handla om medelkomplexa modeller och alltså inte väldigt avancerade animeringar och liknande. Jag arbetar som arkitekt och vill kunna göra snygga visualiseringar av husprojekt, främst villor.

 

Som grafikkort har jag blivit tipsad om Gainward GeForce GTX 480 eller 470. Och då återstår bara resten! Min budget är runt 20 000kr för allt. Skärm, tangentbord, mus, skrivare etc har jag redan.

 

Så om någon vänlig person har tid och lust att hjälpa en hårdvaruanalfabet vore det mycket uppskattat! Om komponenterna ni föreslår finns i Kompletts sortiment, eller ännu bättre, är valbara i någon av "konfiguratorerna" på Komplett är det ju alldeles underbart.

 

När det gäller CPU så antar jag att det är Intel Core i7 som gäller? Den har fyra kärnor om jag förstår rätt och det är definitivt användbart i 3D Studio Max. Hörde något rykte om att Intel snart ska lansera CPU:er med sex kärnor som dessutom inte kommer att bli så mycket dyrare än dagens Core i7 Quad. Ligger det någon sanning bakom detta? Och i så fall, när kommer dessa CPU:er, vad kommer de att heta samt vad tror ni att priset kommer att bli på ett ungefär? Jag ska inte köpa datorn förrän augusti/september så kommer det ny teknik som är värd att vänta på så går det bra.

 

Vidare undrar jag lite när det gäller moderkort och minnen. Det är väl DDR3 som gäller men vad betyder 1333MHz respektive 1600Mhz. Är det sistnämnda snabbare och i så fall, är det en märkbar skillnad som det är värt att satsa på? Jag vill gärna ha ett trådlöst nätverkskort i min dator. Finns det moderkort med denna funktion inbyggd, och vad heter det i så fall. Något konkret tips på ett bra och mångsidigt moderkort kanske? Jag skulle nog behöva 12GB men får kanske nöja mig med 6GB, det beror helt på min budget. Är minnespriserna på väg uppåt eller neråt eller kan man räkna med att de är stabila?

 

Så, alla tips på vad jag ska tänka på när jag bygger en kraftfull dator för främst CAD och 3D tas mycket tacksamt emot. Alla åsikter,tips, synpunkter, rekommendationer etc välkomnas (om nu någon orkat läsa igenom hela den här förvirrade texten)

 

Stort tack på förhand!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i din situation 2002. Ville installera Inventor. Satsade på 2 st P3 1GHz

och FireGl8800 och 1GB Ram. pga oerhört med strul, sbs data i Kungälv bytte tex ut de minnen jag beställt mot andra som inte passade i moderkortet (man kan inte köra 4 st dubbelsidiga minnen i ett moderkort med bara stöd för 6 banks) så blev det att jag installerade Inventor på den gamla dator 2 x 400?MHz Celeron, Matrox G400 32MB, 384MB RAM. Det var inga som helst problem snurra enkla kroppar på denna datorn i Inventor.

Slutsatsen är att det behövs inte så mycket. Vi har använt 3DStudioMAX på jobbet för att visa produkter som inte finns (men som vi kan göra åt en kund) Det som tagit tid har varit renderingarna men resultatet är ju bara att skriva ut och visa kunden.

Så som jag ser det behöver du inte en dunderburk...

Den här kan räcka.

http://www.dustin.se/pd_5010383711.aspx

eller

http://www.dustin.se/pd_5010447586.aspx

Det kan vara viktigt att ha ett riktigt CAD kort. Ibland saknas drivare till vanliga grafikkort. Ett sätt grafikkortstillverkarna använder för att täcka kostnaderna för drivare till "proffsprogram som 3DStudioMAX"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tog du tog tid att svara! Jag ska nog bygga min dator själv för jag behöver en riktigt kraftfull maskin. Hade tänkt mig en eller två Core i7 processore, 12Gb minne och ett snabbt grafikkort. Och det är väl grafikkortet som är det stora frågetecknet. Ska jag välja ett spelkort typ GFX 780 eller ett CAD-kort som Quadro FX xxxx. Får olika svar beroende på vem jag frågar. Vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på vem man frågar får man olika svar på vilken typ av grafikkort man ska välja.

 

Helt klart är att Quadro brukar bara ca 4 gånger snabbare än motsvarande GeForce i tester. Problemet är att testerna kör OpenGL medan du förmodligen kommer att köra 3D Studio Max i DirectX.

 

Det är förståeligt om GeForce kortet inte fixar alla features i OpenGL, eftersom det gränssnittet är avsett för CAD och liknande, men det finns inga finesser i DirectX som inte hanteras fullt ut av GeForce kortet. Det finns mindre hårdvaruskillnader mellan Quadro och GeForce, tex så har Quadro korten ofta mer minne än motsvarande GeForce kort.

 

En del påstår att Nvidia har trimmat sina drivrutiner för att prestera bra i Workstation benchmarks. Detta backas upp av att en del personer påstår att det inte är så stor skillnad mellan Quadro och GeForce när man väl använder korten. http://forums.cgsociety.org/showthread.php?f=23&t=783622

Min tidigare arbetsgivare övergav för något år sedan Quadro korten på grund av att man inte tyckte att man fick ut något av att betala 10 ggr så mycket för ett Quadro kort som motsvarande spelkort. Det företaget körde framförallt Inventor, en annan Autodesk produkt.

 

Ett Quadro FX1800 är mycket snarlikt ett GeForce 9600GT, dvs ett kort som är två generationer gammalt (GT200 och GTX400 kretsarna har lanserats efter detta kort). Det som skiljer är att FX1800 har 768MB minne mot vanligen 512MB på ett 9600GT. I gengäld har FX1800 en smalare minnesbuss, 192 bitar mot 256, vilket gör att bandbredden mot minnet är lägre. Ett GeForce 9600GT kostar idag ca 500kr.

 

Det är dock helt klart att om du vill ha bästa möjliga support om något går snett med ditt program så underlättar det att ha ett Quadro kort. SolidWorks tex vägrar så vitt jag förstår att ge support om du har ett GeForce grafikkort i din burk. Nvidia kan snabbt skaka fram en patch till ditt specifika problem om du skulle få grafikproblem med ditt kort. Så det du betalar extra för är support.

 

Det är inte ett lätt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack än en gång gip! Jag uppskattar verkligen dina inlägg. Jag tror att jag kör på ett GTX 470 till att börja med. Skulle jag märka att jag får stora problem får jag väl sälja mitt kort och köpa ett Quadro istället. Lite bökigt och kostsamt men det är alltså om GeForce-kortet inte hänger med alls. Men nu har jag läst många inlägg där folk kör CAD och 3D på vanliga spelkort utan problem så jag är beredd att chansa.

 

Men har ni några synpunkter på den övriga hårdvaran? Jag är novis och rädd att göra fel. Jag har haft kontakt med Inet.se och det blir de som får bygga min dator. Så om ni föreslår komponenter får ni gärna ta dem från inet.se

 

Jag läste ett intressant förslag på en systemkonfiguration. 3DStudio Max drar, vad jag förstår, stor nytta av flerkärniga processorer. Så vad säger ni om detta förslag?

 

Moderkort med plats för två CPU:er: ASUS Z8NA-D6, Intel 5500 3395:-

2XCPU: Intel Core™ i7 Quad Processor -930, 5390:-

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB CL9 3799:-

GRAFIKKORT: Gainward GeForce GTX 470 1280MB 3595:-

 

Summa: 16 179:-

 

Man kan nog klara sig med runt 25 000:- för den setupen. Och man får hela åtta processorkärnor. Och väntar man till hösten ska vad jag hört Intel komma med sexkärniga processorer till ungefär samma pris som de vanliga Core i7. Tolv processorkärnor! Det ni!

 

Men allvarligt talat, är denna konfiguration realistisk och ekonomiskt försvarbar? Drar 3D Studio Max verkligen nytta av åtta kärnor (eller tolv)? Och hur blir det med vanliga program som tex Photoshop och indesign. Tjänar dessa program någonting på ovanstående setup eller är det bara 3D Studio Max som drar nytta av den?

 

Något annat jag ska tänka på när jag bygger dator, tex klassiska nybörjarfel som kan undvikas. Jag tänker välja komponenterna på inet.se och betala dem för bygget. Om jag inte får storhetsvansinne och bygger ett Dual CPU-system vill säga.

 

Om jag ska köra med setupen här ovan med dubbla CPU:er misstänker jag att jag får anlita någon glad datorentuiast som byggt några maskiner och är sugen på nya utmaningar. Finns det någon duktig och erfaren Göteborgare här som kan hjälpa mig att bygga riggen här ovan mot en blygsam ersättning? Tveka inte, hör av er i så fall! Dock inte säkert att det blir en fullt så extrem lösning.

 

Men vad tror ni generellt sett. Kan det vara vettigt att satsa på två CPU:er eller är det bara slöseri med pengarna. För pengar är tyvärr en bristvara för mig.

 

Tusen tack på förhand!

 

MVH//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...