Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga dator för CAD & 3D - hjälp önskas


Art3D

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Saken är den att jag ska beställa en ny dator som ska vara kraftfull nog att kunna köra 3D Studio Max 2011 och andra tunga program utan problem. Det kommer att handla om medelkomplexa modeller och alltså inte väldigt avancerade animeringar och liknande. Jag arbetar som arkitekt och vill kunna göra snygga visualiseringar av husprojekt, främst villor.

 

Som grafikkort har jag blivit tipsad om Gainward GeForce GTX 480 eller 470. Och då återstår bara resten! Min budget är runt 20 000kr för allt. Skärm, tangentbord, mus, skrivare etc har jag redan.

 

Så om någon vänlig person har tid och lust att hjälpa en hårdvaruanalfabet vore det mycket uppskattat! Om komponenterna ni föreslår finns i Kompletts sortiment, eller ännu bättre, är valbara i någon av "konfiguratorerna" på Komplett är det ju alldeles underbart.

 

När det gäller CPU så antar jag att det är Intel Core i7 som gäller? Den har fyra kärnor om jag förstår rätt och det är definitivt användbart i 3D Studio Max. Hörde något rykte om att Intel snart ska lansera CPU:er med sex kärnor som dessutom inte kommer att bli så mycket dyrare än dagens Core i7 Quad. Ligger det någon sanning bakom detta? Och i så fall, när kommer dessa CPU:er, vad kommer de att heta samt vad tror ni att priset kommer att bli på ett ungefär? Jag ska inte köpa datorn förrän augusti/september så kommer det ny teknik som är värd att vänta på så går det bra.