Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn bråkar


Monshi

Rekommendera Poster

Har testat nätagget i en gammal dator, en P4 med ett 220 W nätagg normalt. Där fungerade nätagget utan problem men kan jag av detta dra slutsatsen att nätagget när helt felfritt? Datorn drar ju som max kanske en tredjedel av man nätagget har att ge?

 

Är detta bevis för att felet ligger i moderkortet?

 

Samt - Gigabyte garanti. Nu har jag skickat en fråga till Gigabyte men kanske någon här kan säga hur det är? Hur lång garanti har de? Ringde butiken som moderkortet kommer ifrån och de hävdade en garanti på ett år(!) men överallt på nätet tycks det sägas att garantin är tre år på Gigabytes moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gigabyte är snabba och enkla. Två års garanti från inköp, dvs tre månader kvar på garantin, på det moderkort jag har ivartfall.

 

deras slutsats, efter råd att uppdatera BIOS och köra Memtest86+, var att moderkortet behöver bytas. Nu ska vara återförsäljaren övertygas. Borde inte vara svårt kan jag tycka.

 

fast om de trilskas för mycket får jag väl köpa ett själv, det kostar inte så mycket, men en besvärlig kund som har rätten på sin sida ska jag vara några dagar till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Gigabyte i ryggen så borde det väl gå bra med återförsäljaren, tycker jag.

men en besvärlig kund som har rätten på sin sida ska jag vara några dagar till.
:thumbsup:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Sådär, det tog lite tid men nu har jag ett RMA-nummer till Gigabyte i Tyskland. De tar det på goodwill.... någon garanti fanns visst inte kvar... jag förstår egentligen inget men är nöjd med att ha ett RMA-nummer.

 

Då är bara frågan om det är värt att nyttja det eller om jag ska klassa moderkortet som förlorat och köpa ett nytt? Jag menar, för att skicka ned det måste jag skapa ett hållbart paket samt pröjsa 260 till 300 kr i porto för att skicka ned det (beroende på slutvikten).

 

Eller så kan jag köpa ett nytt för kanske 700 kr. Datorn fungerar ju, om än inte bra. Med det senare alternativet blir jag bara utan denna dator den tid det tar att installera om Windows, om jag skickar ned kortet tar det väl en månad eller så att få tillbaka det/få ett nytt.

 

Fasiken, svåra beslut ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 3 års reklamationsrätt om du köpt kortet i en svensk butik. Att Gigabyte åtar sig att fixa kortet bara du skickar dit det bör vara till din fördel när du reklamerar det.

 

När du lämnat kortet till butiken så har de tre veckor på sig att åtgärda problemet. Tre veckor är vad ARN har stipulerat som skälig tid enligt konsumentköplagen, så det är ingen lag, men nära nog. När det gått tre veckor så ska du kräva omedelbar leverans av reparerad vara eller ersättningsvara.

 

Fördelar med detta är att det är den butiken som står för alla fraktkostnader och att det finns en maxgräns för hur lång tid de får ta på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, så kan jag göra... det har du rätt i. Butiken finns kvar... fast ärligt det är skillnad på reklamation och garanti. Reklamation efter ett år så måste jag bevisa att felet är ursprungligt. garanti är inte lika kinkigt.

 

Nu kan man visserligen anta att kortet levt med detta problem hela tiden, inget har ju förändrats annat är hur det beter sig.

 

Fast undras om jag orkar bråka. det är ju trots allt bara 700 kr det handlar om. Och skickar jag iväg det har jag ingen kontroll på vad jag får tillbaka.

 

För övrigt, nytt sätt att få igång datorn som jag upptäckte av misstag. När den står och bara surra, bryt strömmen i en halv sekund. Man hör då fläktarna surra in sig mot sina normala varvtal och datorn vaknar till liv. Detta oavsett om den är påväg upp ur vänteläge (från minnet), vila på hårddisken eller en kall start. Fungerar varje gång.

Jag fattar nada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

buuuuhhhh snyft bläääää :angry::(:angry:

 

Har bytt moderkort. Köpte ett nytt liknande kort, ett Gigabyte MA770 UD3. (inga problem att aktivera Windows via telefon)

 

Fasiken, samma fel. vad är det som bråkar? Ska jag slänga datorn och hoppa på den eller ska jag leva med problemet? Eller köpa mer saker i hopp om att det löser problemet.

 

Nåja, jag har nu ett moderkort som det inte är något fel på som jag kan sälja...

 

Nåja.

Är det nätagget som bråkar? Processorn? Grafikkortet? - men där har jag testat med ett enklare kort och samma problem. På gamla moderkortet, då ingen skillnad. Ska se om jag kan sno ett 5850 av syrran nu när hon är bortrest och se...

Eller är det ett problem med AMD 770 chipsen?

 

Minnet tror jag inte det är, testar att köra på ena ett tag....

 

F_n, börjar tröttna lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså inte testat med ett annat nätagg?

 

Du är nog tvungen att köra med uteslutningsmetoden, ta en pryl i taget.

Har du tillgång till helt andra passande minnen att pröva med, har erfarenhet av att minnen kan åstadkomma dom mest vansinniga fel.

 

Men håller med Cecilia, du har en jädrans skum maskin ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade nätagget mot klenare dator och där inga problem. men kanske problemet ligger i linan som driver grafikkortet?

 

Inte så himla lätt att komma över delar att testa med tyvärr. För att få ut ett nätagg ur en dator måste man ju vanligen demontera hela burken och att få någon att göra det...

 

Men, nya moderkortet verkar klara processons energispar, dvs frekvenshopp ivartfall... Inte kraschat än, bara lite svår att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fått klartecken av syrran att våldgästa hennes dator medan hon är på semester... om jag är försiktig.

 

Tanke då - elektrisk bypass från hennes dator till min, dvs hoppas att nätaggets kablar når in i min dator utan att jag måste plocka ur det ur datorn.

Om det fungerar, okej, då blir det ett snack med komplett... det skulle kunna bli intressant då detta är mitt tredje nätagg från dem (första var nog bra, blev oskyldigt misstänkt), andra började låta som en skördetröska och detta tycks fungera... kanske.

 

Nästa steg är att ta hennes 5850 kort och testa. Sedan är det bara minne och CPU kvar men vette tusan om hon har minnen som passar i min dator. CPU har hon definitivt inte men å andra sidan brukar inte processorer går sönder.

 

Oj vad kul jag ska ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fått klartecken av syrran att våldgästa hennes dator medan hon är på semester... om jag är försiktig.

 

Tanke då - elektrisk bypass från hennes dator till min, dvs hoppas att nätaggets kablar når in i min dator utan att jag måste plocka ur det ur datorn.

Om det fungerar, okej, då blir det ett snack med komplett... det skulle kunna bli intressant då detta är mitt tredje nätagg från dem (första var nog bra, blev oskyldigt misstänkt), andra började låta som en skördetröska och detta tycks fungera... kanske.

 

Nästa steg är att ta hennes 5850 kort och testa. Sedan är det bara minne och CPU kvar men vette tusan om hon har minnen som passar i min dator. CPU har hon definitivt inte men å andra sidan brukar inte processorer går sönder.

 

Oj vad kul jag ska ha.

 

Aj aj! :D

PS! Lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fått klartecken av syrran att våldgästa hennes dator medan hon är på semester... om jag är försiktig.

 

Tanke då - elektrisk bypass från hennes dator till min, dvs hoppas att nätaggets kablar når in i min dator utan att jag måste plocka ur det ur datorn.

Om det fungerar, okej, då blir det ett snack med komplett... det skulle kunna bli intressant då detta är mitt tredje nätagg från dem (första var nog bra, blev oskyldigt misstänkt), andra började låta som en skördetröska och detta tycks fungera... kanske.

 

Nästa steg är att ta hennes 5850 kort och testa. Sedan är det bara minne och CPU kvar men vette tusan om hon har minnen som passar i min dator. CPU har hon definitivt inte men å andra sidan brukar inte processorer går sönder.

 

Oj vad kul jag ska ha.

 

:D, snacka om julafton, hoppas ni fortfarande är sams när hon kommer hem igen :P.

Nåväl, hoppas det går bra ändå, och att du hittar något vettigt fel :thumbsup:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för lyckönskningarna, får se om det går att komma fram till något. Rent sannolikt kan det väl inte vara moderkortet igen...får jag hoppas.

 

ed: men... nu på morgonen/förmiddagen fungerar den som den ska. Inga som helst problem.

I underförstår ingenada

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enklast var att sno nätagget ur datorn. Gick bra att plocka ur det utan att riva runt alltför mycket. Får bara komma ihåg att ta med buntband när jag ska stoppa tillbaka nätagget.

 

Så nu sitter jag med en öppen datorn på golvet bredvid mig med ett nätagg liggande på 5.25" facken.

Här jag trott att det är grafikkortet som väsnats i datorn, men jeklar vad tyst den är med detta nätagg. Bara ett svagt surr.

 

Nu ska vi bara se om datorn sköter sig. Måste säga, de 700 kr på ett moderkort känns lite sura men samtidigt tror jag inte det var en dum investering. Datorn har ju, som sagt, exempelvis aldrig tidigare klarat processorn energispar vilket den numera gör. Den dök även spontant ibland vilket den ännu (ta i trä) inte gjort med detta moderkort.

 

Undrar bara vad komplett säger om jag ringer dem igen.. fast nu räknas garantin? från första köpet eller från sista leveransen? Om köpet är datorn nu precis två år gammal, om leverans så är nätagget inte ens ett år.

Ah, vi ska kanske inte spekulera innan något är bekräftat. Vi får se helt enkelt, resultat bör finnas inom 24-36 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får något utbytt på garanti så får du inte någon förlängd garantitid utan det är den ursprungliga sluttiden som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får något utbytt på garanti så får du inte någon förlängd garantitid utan det är den ursprungliga sluttiden som gäller.

 

aj fan. om det då är nätagget får jag nog se om jag kan få det på goodwill... eller om jag kan få köpa ett av dem för typ självkostnadspris. Datorn köptes, tror jag, 2008-07-23...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Upplösningen följer.

 

Komplett är goda, de är trevliga, de bråkar inte. De tog in nätagget som en reklamation enligt KKL utan att knussla alls utan några dagar efter jag skickat in mitt fick ett nytt nätagg via posten.

 

 

Nu fungerar datorn som den ska, inga problem alls (ta i trä). Nya moderkortet verkar inte heller varit något dumt köp, se bara på denna graf över ena hårddisken

post-8996-1282822853,37_thumb.png

ett steg uppåt bara där, vill minnas att den var en 10 MB/s långsammare som max förut... (lite slö access tid tycker jag iofs men godkänd)

 

Fast det borde väl kanske inte beror på moderkortet? På styrkretsarna? SATA ska väl ha en bandbredd på 250 MB/s eller liknande?

 

Så nu sitter jag med ett nätagg på 750 W (momentant max 950 W) i dator som drar kanske 350 W som max. Finns en del över med andra ord, både i kabelväg (tyvärr ej modulärt nätagg) och i kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...