Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn bråkar


Monshi

Rekommendera Poster

En dator som bråkar.

Symptom:

Vägrar att starta helt enkelt.

Fläktar och HD drar alltid igång men grafikkort kommer igång varannan gång.

På grafikkort lyser dock diod som varnar för överhettning.

Tar ur grafikkort, ingen skillnad. Inte ett pip! (dumma dator)

 

Datorn har tidigare bråkat lite med samma symptom där grafikkortet varnat för överhettning men senaste månaderna har den rullat på helt utan problem, ja hela detta år.

 

Nu tror jag dock det är kört. Förväntar mig inte att någon här ska ställa en diagnos och säga att där ligger felet, min fundering är snarare

 

1: Ska man satsa på att lämna in datorn och hoppas att de fixar den. Datorn är nu 2,5 år (fasiken vad tiden går) garanti/reklamation kan man nog glömma.

2: Alternativt köpa ett nytt moderkort*, med integrerad grafik för säkerhetsskull, och stoppa in alla gamla delar på detta. Problemet är då bara

a) Windowslicensen. Kanske går att förhandla med MS dock?

B) Office-licensen. Har installerat på 3 datorer redan men kanske går att förhandla med MS?

Annars kostar bara de två licenserna cirka 1700 kr och moderkortet, den klass jag siktar på, kostar i sig 500 till 800 kr vilket gör att licenserna skulle utgöra en mycket stor del av kostnaden.

 

3: Skrota burken och börja om från början...men då springer det iväg några kronor till, kronor jag inte tänkt lägga på dator än på några år.

 

*jag misstänker att moderkortet aldrig riktigt varit bra, det har inte velat spela med på flera fronter under åren.

 

Nu hoppas jag bara att datorn ska vakna till liv en gång till så jag kan migrera min användare till den bärbara jag sitter på nu, min backup är visserligen någorlunda aktuell men det vore trevligt att få med allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Reklamationstiden är tre år, men det är klart att det kan vara svårt att visa att det är ett ursprungligt fel, men moderkort ska normalt hålla i tre år.

 

2a. Glöm förhandlingar med Microsoft, men om du har ett trasigt moderkort har du rätt att byta ut det till ett likvärdigt (typ med samma processor) utan att OEM-licensen upphör så vitt jag kommer ihåg från diskussionerna när Vista var nytt.

 

2b. Det är alltså en licens för upp till tre datorer? Är inte en av de tre datorer den som har problem? Licensen gäller väl tre datorer samtidigt och går att flytta mellan datorer, eller?

 

Har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator som bråkar.

Symptom:

Vägrar att starta helt enkelt.

Fläktar och HD drar alltid igång men grafikkort kommer igång varannan gång.

På grafikkort lyser dock diod som varnar för överhettning.

Tar ur grafikkort, ingen skillnad. Inte ett pip! (dumma dator)

 

Datorn har tidigare bråkat lite med samma symptom där grafikkortet varnat för överhettning men senaste månaderna har den rullat på helt utan problem, ja hela detta år.

 

Nu tror jag dock det är kört. Förväntar mig inte att någon här ska ställa en diagnos och säga att där ligger felet, min fundering är snarare

 

1: Ska man satsa på att lämna in datorn och hoppas att de fixar den. Datorn är nu 2,5 år (fasiken vad tiden går) garanti/reklamation kan man nog glömma.

2: Alternativt köpa ett nytt moderkort*, med integrerad grafik för säkerhetsskull, och stoppa in alla gamla delar på detta. Problemet är då bara

a) Windowslicensen. Kanske går att förhandla med MS dock?

B) Office-licensen. Har installerat på 3 datorer redan men kanske går att förhandla med MS?

Annars kostar bara de två licenserna cirka 1700 kr och moderkortet, den klass jag siktar på, kostar i sig 500 till 800 kr vilket gör att licenserna skulle utgöra en mycket stor del av kostnaden.

 

3: Skrota burken och börja om från början...men då springer det iväg några kronor till, kronor jag inte tänkt lägga på dator än på några år.

 

*jag misstänker att moderkortet aldrig riktigt varit bra, det har inte velat spela med på flera fronter under åren.

 

Nu hoppas jag bara att datorn ska vakna till liv en gång till så jag kan migrera min användare till den bärbara jag sitter på nu, min backup är visserligen någorlunda aktuell men det vore trevligt att få med allt.

 

1: Visst kan du lämna in datorn på ett kostnadsförslag, men det kan ju kosta om det är något dyrare som gått sönder.

 

2: Gällande licenserna, bästa är nog att ta en diskussion med Microsoft om dessa, så får du färsk info.

 

3: Som vanligt när det gäller "gamla" burkar, ett alternativ förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Visst kan du lämna in datorn på ett kostnadsförslag, men det kan ju kosta om det är något dyrare som gått sönder.

 

2: Gällande licenserna, bästa är nog att ta en diskussion med Microsoft om dessa, så får du färsk info.

 

3: Som vanligt när det gäller "gamla" burkar, ett alternativ förstås.

 

Som mina tankar med andra ord...

Service - bara om den kostar under 1500 kr själva servicen och givet att jag då får behålla mina licenser som annars kostar

 

Annars kan jag nog lyckas med Windows ivartfall, Office vet jag inte. Det är min gissning.

 

Gammal burk? Tja, jag tycker nog den är ganska moderna ännu, eller rättare sagt nog fanken skulle den leva i minst fem år! Visst jag kan ta detta som en chans att kanske köpa det jag borde köpt förra gången, en tyst, energisnål dator, men om jag kan komma undan med helst skulle jag bara vilja kunna köpa ett nytt moderkort, återanvända CPU (och CPU-kylaren), minne, grafikkort och hårddiskar.

 

 

Om den bara ville starta en gång till... har SATA-diskar i den och ingen annan dator med SATA-kontakter...har som sagt en backup men som alltid saknas det några dagar på den. Men det kan jag lösa, det vet jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ringde MS. Windows-licensen är rökt om jag byter moderkort. Är en OEM-licens jag har. Och nytt moderkort är mycket troligt.

Office kan man installera hur många gånger man vill bara man inte har det installera på fler än tre datorer samtidigt.

 

Får se hur jag gör, kanske har delar till salu snart :)

om/när jag köper nya mer slimmade delar. Vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, läs sidan http://oem.microsoft.com/script/contentpage.aspx?pageid=553065

If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC. The replacement motherboard must be the same make/model or the same manufacturer’s replacement/equivalent, as defined by that manufacturer’s warranty.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kryper till skampålen. Detta borde jag vetat, detta borde jag testa.

 

 

vadå?

 

Ja, undra på

 

eller gissa

 

 

det kommer snart

 

men ni ska få en chans till

 

 

NOLLSTÄLL BIOS! VÄNTELÄGE SOM BRÅKAT!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du kom på en lösning! :thumbsup:

 

Lösning och lösning....

 

Nu dör datorn efter VARJE viloäge... Får nog stänga av att datorn ska gå ned i annan vila än på hårddisken. Djup sömn borde den väl klara då den i praktiken stänger av sig.

 

För inte vill jag behöva

1: Öppna datorn

2: Ta ur grafikkort

3: Ta ur BIOS-batteriet

4: Sätta ihop allt igen

5: Ställa in BIOS

6: Uppdatera klockan

 

varje gång datorn gått ned i vila.

 

detta beteende startade igår, då den bråkade lite men lyckade komma igång igen. Igår.... då installerade jag ett gäng uppdateringar för Windows.... mmmh... kanske ska backa systemet ett dygn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var ju tråkigt att det inte var en bra lösning. :(

Hoppas att det är en uppdatering som strulat till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var ju tråkigt att det inte var en bra lösning. :(

Hoppas att det är en uppdatering som strulat till det.

 

Så enkelt var det inte. Nu orkar jag inte bråka mer idag med datorn, det verkar inte räcka med att ta ur BIOS. Det tycks som jag antingen ska låta datorn stå en stund efter nollat BIOS eller att jag ska ur grafikkortet och sätta in det igen. Endera verkar få datorn att starta igen.

 

vad har hänt? Någon som en teori? Funderar på att frigöra en hårddisk och testa installera om Windows på denna och se om problemet kvarstår, annars vette tusan vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att grafikkortet inte blir för varmt? Det behöver ju inte bara vara pga damm utan dålig kylpasta och liknande ger ju också överhettning.

Eller är kondensatorerna dåliga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet har aldrig blivit för varmt av vad jag sett. Inte mycket damm där och när datorn väl startar rullar den på som den ska, inga problem.

 

Jag ska ta och göra en rejäl okulär besiktning av datorn men att se något är nog svårt. Något är det som är galet och svårt att veta vad. Kan vara något så dumt som en ESD-skada, det vill säga att någon liten integrerad krets inte mår som den ska. Kanske?

 

Ingen aning.

 

Det jag har att välja på är att

Se om jag kan få ordning på det

Reklamera och som jag kan bevisa skada/ursprungligt fel på moderkort

köpa nytt moderkort och operativ och ta det därifrån.

 

Det senare lockar, börja om från början med andra ord med bara det kostar 2000 kr, 800 kr moderkort och 1200 kr Windows licens.

 

Ska säga att datorn har bråkat på liknande vis förut, att den vägrat starta och grafikkortet lyst med lampa om hög temp. Då har det räckt att låta den stå en stund så har den spelat med. Dock har den inte bråkat alls på detta vis på ganska länge nu, ja sedan i höstas/slutet av förra sommaren på ett ungefär. Den har även haft period då den spontant kraschat, utan pardon, men även det har varit helt lugnt ungefär samma tid.

 

Med andra ord - en i princip alltid lite strulig dator har nu kanske strulat klart med mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev jag tidigare att datorn var 2,5 år gammal? Nej nej, 1,7 år gammal, snart 2.

 

Ska lura av syrran min ett grafikkort (Radeon 3750 tror jag det är) och testa med det och se om det blir bättring. Och ta det därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och idag fungerar datorn precis som den ska... vafanken är det med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallare inne idag? Tänker på att du skrev att datorn har gått bra ända sedan förra sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallare inne idag? Tänker på att du skrev att datorn har gått bra ända sedan förra sommaren.

 

fast efter jag skrivit det ovan ville den inte starta upp från viloläge. Men nu ville den, efter att den stått helt utan ström i två timmar.

 

Nätagget tror jag inte det är, med förra nätagget som jag bytte pga att det lät för mycket bråkade datorn lite med. Inte såhär mycket, men på liknande vis.

 

Ska testa med annat, lite enklare grafikkort, och se.

 

Värme? Inte processor, inte GPU och inte moderkort. Och inte direkt vid uppstart. Datorn tar sig alltså inte ens igen POST-testet ibland, bara varvar upp och står där och blåser luft. Varannan gång snurrar inte fläkten på grafikkortet, varannan gång snurrar den på max. Med samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, det är en underlig dator du har! :unsure:

 

Instämmer...

Enda sättet att felsöka tror jag är att testa alla komponenterna var för sig med andra friska komponenter.

 

Dvs annat grafikkort i denna dator

Annat moderkort med samma processor

Annan processor med samma moderkort

 

Ska blåsa till min syster idag (du vet, jag gillar att cykla), gräva i en gammal dator där och norpa ett grafikkort. Tyvärr orkar inte den datorn driva mitt grafikkort och det är tveksamt om hon är villig att testa mitt 4850 i sin nya dator där hon har ett 5850 om jag minns rätt.

 

Men kanske?

 

Processor går inte att flytta då hon sitter på Intel och jag med AMD.

 

ja, mitt moderkort är detta

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2722

och processorn en Athlon X2 6000+, tyvärr 90nm varianten.

 

Kan testa att uppgradera till deras beta-bios iofs...

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2722#dl

har idag version F7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS låter lite långsökt när det har fungerat bra så många månader i ett sträck.

 

Ja, cyklingen kommer jag allt ihåg :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar nu ett Radeon 4650 kort i datorn istället för det 4850 från Sapphire jag normalt har.

 

Datorn verkar fungera bättre nu. verkar säger jag eftersom datorn inte bråkar riktigt varje gång den ska startas med 4850 kortet. Måste testa lite mer. Men - någon som vet om det finns någon ny BIOS* till 4850 kortet?

Kanske det kan lösa det? Om det nu är grafikkortet som bråkar är det ju något som går fel när det ska starta. Eller är det mitt nätagg som bråkar? Jag har testat att byta 12 V lina till kortet utan framgång. 600 W ska det vara på har jag för mig, orkar inte öppna datorn nu.

*mmh, jag kan ju alltid testat att återställa den till original... jag har fixat lite i det, men det var LÄNGE sedan, det gjorde jag när datorn var ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strök det ovan för det stämmer inte. Samma problem uppstår även nu. Med lite med mognad i problemstatus beskriver jag symtomen som två

 

Vid vila, uppstart från vänteläge i minnet, kan datorn förbli blank med surrande fläktar.

 

Vid start av dator, från viloläge på hårddisk eller en kall start, kan datorn förbli svart med snurrande fläktar utan POST-pip.

 

I båda lägen reagerar inte datorn vare sig på start- eller resetknapp. Enda boten är att stänga av datorn via strömbrytare och låta den stå och vila en tid.

 

Misstankarna lutar nu mot, på första plats, moderkortet. Andra plats processorn (men det känns inte rätt) och sista plats nätagg.

 

Dock inga stabilitetsproblem när datorn körs, dvs har aldrig lyckats stressa den så att den kraschat eller blivit för varm.

 

Får ta det jag vet och ta kontakt med firman som har garantiansvaret tror jag bestämt. Enda problemet är garantin för moderkortet ligger hos en lokal datafirma, processorn och nätagg hos komplett men får nog ta snacket med lokala datafirman som kanske vet?

 

Blixten var, när datorn var någon månad gammal, på besök i datorn. Kvar av det som fanns i datorn då är nu bara processor, minne och hårddiskar. Nätagg, grafikkort och moderkort är bytt. Knappats kan det väl vara ett fel i processorn som visar sig först nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller på processorfel, kanske någon dålig lödning eller liknande. Tror du något sådant kan visa sig när datorn är 25 grader men inte 20 eller 30?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning... okulär besiktning med min kunskap ger ingen ny information.

 

Tror jag har gjort vad jag kan.

 

Dålig lödning borde inte bry sig om ifall det är 20 eller 30 eller 40 grader.

 

Tror jag satsar på att reklamera moderkortet. Har misstankar från det att de var nytt att det inte varit så bra som jag önskat. Exempelvis har det inte klarat hantera processorns energispar, det vill säga att den hoppar upp och ned i frekvens och spänning. Det aktivt ger att datorn bara dör, troligen när det hoppas i frekvens. Detta fel har visat sig under tre olika nätagg och är avstängt. Ok, detta kan vara processorn eller moderkort som felar där men jag tror på moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...