Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sortera lista med personnummer i "dag-ordning"


MissyMalinto

Rekommendera Poster

MissyMalinto

Hej!

 

Jag har ett akut problem som måste lösas ikväll. Hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig. Annars har jag en härlig natt framför mig... unsure.gif

 

Jag har i ett Excel-kalkylblad en lista på ungefär 3500 personer med personuppgifter som måste sorteras.

 

I kolumn A har jag personernas förnamn.

i kolumn B efternamn,

C=adress,

(kolumn D=finns inte, borttagen)

E = postadress

F=personnummer.

 

Hur ska jag göra om jag vill ha listan sorterad på den dag i månaden (oberoende av vilket år, alltså) personerna är födda? Jag vill alltså ha alla personer som är födda den 1 januari, 1 februari, 1 mars, 1 april osv i rad, följt av alla som är födda den 2 januari, 2 februari osv.

 

Skulle kunna se ut så här:

Kalle Pettersson Storgatan 4 333 33 Storstad 19740101-xxxx

Viola Bengtsson Långgatan 8 333 34 Lillstad 19230401-xxxx

Peter Karlsson Raka gatan 9 333 33 Mellanstad 19751201-xxxx

Bruno Bengtsson Böjda gatan 5 333 33 Storstad 19180102-xxxx

 

Finns det någon där ute som är duktig på sådant här, så jag sitter slippa och sortera för hand i natt??

 

Jag är totalt rudis i Excel så om du vill hjälpa mig får du gärna tala om EXAKT vad jag ska skriva i EXAKT vilken cell.

 

Tack på förhand!

 

Malinto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Hej

 

Ett försök till lösning (går säkert att göra på olika sätt)

 

Använd funktionen EXTEXT

Den plockar ur värden ur celler

I cellen G2 (Dag i månaden) skriver du =EXTEXT(F2;7;2) och i cellen H2 (för att plocka fram månaden) skriver du =EXTEXT(F2;5;2).

Funktionen plockar således fram 2 tecken med start på det 7:e resp 5:e tecknet

Autofyll och sedan kan du sortera hela tabellen efter det du vill ha fram

 

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MissyMalinto

Hej

 

Ett försök till lösning (går säkert att göra på olika sätt)

 

Använd funktionen EXTEXT

Den plockar ur värden ur celler

I cellen G2 (Dag i månaden) skriver du =EXTEXT(F2;7;2) och i cellen H2 (för att plocka fram månaden) skriver du =EXTEXT(F2;5;2).

Funktionen plockar således fram 2 tecken med start på det 7:e resp 5:e tecknet

Autofyll och sedan kan du sortera hela tabellen efter det du vill ha fram

 

// Cege

 

Cege, du är ett snille!

 

Jag kom just hem från ett möte och slog på datorn för att se om jag fått något svar på min fråga och, voilà, här är lösningen på mitt problem. Har provat och det funkar alldeles utmärkt.

 

Vore du här skulle du vara rasande nära att bli pussad! Tusen, tusen tack! Nu slipper jag bädda framför datorn. biggrin.gif

 

Malinto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Hej hej

Det var ju lysande att det funkade.

Du får väl pussa någon IRL och hälsa från mig istället ;-)

Ha en fortsatt bra dag

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej

Det var ju lysande att det funkade.

Du får väl pussa någon IRL och hälsa från mig istället ;-)

Ha en fortsatt bra dag

// Cege

Ge en vän en puss som i sin tur ger sin vän en puss som ger sin vän en puss som ger.... ja du ska, pussen når fram snarare än du kan tro!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...