Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nordea havererar stup i ett - bankbyte önskas


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Enligt gällande EU-bestämmelser ska första gången ske personligen. Att man ska besöka banken man tänkt bli kund hos personligen. Det var vad den Personliga Servicen på SEB svarade mig när jag berättade att jag anmält mitt intresse för att bli kund via deras hemsida.

 

Vet inte om ICA-banken är något sorts undantag från den regeln i så fall, eller om det kanske inte räknas som bank på samma sätt, men jag har då inte gjort andra kundbesök hos dem än att jag handlat där…

 

Vill man bli kund kanske man kan börja här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar
Thomas Tydal

Vet inte om ICA-banken är något sorts undantag från den regeln i så fall

 

Det handlar förmodligen om lagen mot penningtvätt: http://62.95.69.3/SFSdoc/09/090062.PDF

 

Enligt lagen har bankerna en skyldighet att skaffa sig kännedom om sina kunder, genom att ställa frågor och kontrollera deras identitet. Exakt hur det går till kan variera mellan bankerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De verkar ha sitt huvudkvarter i Solna Business Park liksom Coop iaf, är väl just därför man börjat ta det här med att byta bank på allvar nu när man kommer börja få pengar på kontot så småningom, Sveriges största ICA butik har man ju 50 meter till från stället där man jobbar som IT-tekniker för 7.e dagen imorn. Ganska nice att man slog ut 100 st, en som var på intervju innan hade ändå mer arbetslivserfarenhet, fick dock vänta länge. Hade i princip gett upp skiten och hade bokat intervju för sommarjobb dagen efter intervjun (och samma dag jag börja jobba). Innan dess hade jag ljugit och sagt att jag var sjuk för att dra ut på tiden :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom blir det ju nice när man shoppar på ICA, slipper man dra både ICA kort och Visa om man nu inte har kulor på ICA kortet osv.

 

En annan anledning till att man haft kvar Nordea är det enkla clearingnumret på 3300, vilket jävla argument va? Typ det enda alltså :P

 

Men Mastercard fungerar väl ändå på lika många ställen som Visa, eller är det stor skillnad till geografin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se upp med e-fakturorna. Jag bytte bank för två år sedan och vissa företag som jag hade e-faktura med var väldigt sega med att registrera bytet. Jag tror Boxer var värst som tog 3 månader på sig. Under den tiden så skickade de inte några fakturor alls till mig, men påminnelser och inkasso skickade de. Detta trots att jag ringde dem första månaden och påtalade problemet. Tog mig 1 år att reda upp skiten eftersom jag inte tänkte betala några extraavgifter för att de inte kan skicka mig en faktura trots att jag påtalat problemet för dem. Så se upp.

 

Annars gick bankbytet bra. Bytte från Swedbank, som hade behandlat mig illa en gång för mycket, till Länsförsäkringar Bank och är helnöjd med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Se upp med e-fakturorna. Jag bytte bank för två år sedan och vissa företag som jag hade e-faktura med var väldigt sega med att registrera bytet. Jag tror Boxer var värst som tog 3 månader på sig. Under den tiden så skickade de inte några fakturor alls till mig, men påminnelser och inkasso skickade de. Detta trots att jag ringde dem första månaden och påtalade problemet. Tog mig 1 år att reda upp skiten eftersom jag inte tänkte betala några extraavgifter för att de inte kan skicka mig en faktura trots att jag påtalat problemet för dem. Så se upp.

 

Annars gick bankbytet bra. Bytte från Swedbank, som hade behandlat mig illa en gång för mycket, till Länsförsäkringar Bank och är helnöjd med det.

 

Både Telia och Öresundskraft har jag skickat epost till och meddelat att jag bytt bank och avanmält e-fakturor. Öresundskraft svarade att dom skickar automatiskt hem fakturorna istället efter en avanmälan.

 

Telia svarade att dom tagit emot min avanmälan och ett par dagar senare tagit emot min anmälan via min nya bank. (Ser nu att det syns hos "Mina mottagare" för e-fakturor)

 

Telenor har aktiverat e-fakturor hos min nya bank. (Ser jag inte än, men dom dyker säkert upp)

 

Nu återstår Radiotjänsten.

 

Men får man hem en påminnelse kan man betala den. Sedan får man väl tjata på företaget i fråga.

Jag brukar logga in hos t ex Telenor där kan man se senaste fakturan, och i värsta fall skriva ut och fixa fakturan ändå.

 

Öresundskraft har liknande funktion.

Går utmärkt att ladda hem fakturan som PDF och skriva ut t ex.

 

Radiotjänst hann skicka en e-faktura innan jag dödade mitt personkonto. Den fakturan skrev jag ut och betalade via min nya bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slå dig inte till ro med att de registrerat din anmälan utan håll ögonen på att du betalat alla tjänster du haft på e-faktura nu vid månadsskiftet. Telia var ett av de bolag som strulade för mig, men det gick iofs lätt att rätta till. Bara tråkigt att behöva sitta i deras telefonkö när jag tycker att det borde vara lätt att få rätt på per automatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Slå dig inte till ro med att de registrerat din anmälan utan håll ögonen på att du betalat alla tjänster du haft på e-faktura nu vid månadsskiftet. Telia var ett av de bolag som strulade för mig, men det gick iofs lätt att rätta till. Bara tråkigt att behöva sitta i deras telefonkö när jag tycker att det borde vara lätt att få rätt på per automatik.

 

Jepp, jag har hökögon på det hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Skulle logga in för att se att allt var OK via förenklad inloggning.

Det enda som går just nu hos Nordea. Har ju lämnat tillbaka resten.

 

Gissa vad som möter mig? Jodå, en fet felruta!

 

post-1144-1277814460,77_thumb.jpg

 

 

Skönt att jag slipper Nordea när det gäller min ekonomi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det skrivs allt för lite spaltmeter om Nordeas problem!

Om t.ex idg.se & di.se skrev lite feta rubriker så skulle det ju i vart fall inte skada.

Det skrivs mer om TPB än om Nordea viket är sjukt.

 

Nordeas problem beror väll till stor del på pengar.

Antingen så har de väll för dålig kapacitet eller dålig kompetens och båda kan köpas för pengar.

 

Jag röstar för mindre bonusar och större funktionalitet! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det skrivs allt för lite spaltmeter om Nordeas problem!

Om t.ex idg.se & di.se skrev lite feta rubriker så skulle det ju i vart fall inte skada.

Det skrivs mer om TPB än om Nordea viket är sjukt.

 

Nordeas problem beror väll till stor del på pengar.

Antingen så har de väll för dålig kapacitet eller dålig kompetens och båda kan köpas för pengar.

 

Jag röstar för mindre bonusar och större funktionalitet! :angry:

 

Förstår inte varför alla gnäller på Nordea, har också denna, men upplever inte dessa problem?

Hade lite knöl när man körde med "skraplotterna" som inloggning, men sedan dom byte till dosa och kort, så har det alltid fungerat.

I och för sig inte min ordinarie bank, men ändå, har haft både Nordea och Swedbank parallellt i många år utan några problem...Visst har det varit stopp någon /några ggr, men inte så att jag kan tycka att dom är såå dåliga.

Finns väl ingen bank som kan uppnå 100% tillförlitlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Då är du nog en av få //gästen. Det har ju skrivits om deras problem i flera månader och de har inträffat på sämsta tänkbara tidpunkter, när räkningarna skall betalas. Sådant är INTE acceptabelt.

 

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/fortsatt-strul-i-nordeas-natbank_4929651.svd

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7386746.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är du nog en av få //gästen. Det har ju skrivits om deras problem i flera månader och de har inträffat på sämsta tänkbara tidpunkter, när räkningarna skall betalas. Sådant är INTE acceptabelt.

 

http://www.svd.se/na...ank_4929651.svd

http://www.aftonblad...ticle7386746.ab

 

Jo, jag vet att dom har haft problem från och till med inloggningen sista dagarna, men jag har inte märkt något hos mig, har väl tur att ligga på en server som inte är så hårt drabbad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Förstår inte varför alla gnäller på Nordea, har också denna, men upplever inte dessa problem?

Hade lite knöl när man körde med "skraplotterna" som inloggning, men sedan dom byte till dosa och kort, så har det alltid fungerat.

I och för sig inte min ordinarie bank, men ändå, har haft både Nordea och Swedbank parallellt i många år utan några problem...Visst har det varit stopp någon /några ggr, men inte så att jag kan tycka att dom är såå dåliga.

Finns väl ingen bank som kan uppnå 100% tillförlitlighet.

 

Nä, jag tror inte heller att det finns någon bank som är 100 % tillförlitlig, men Nordea tycker jag är för mycket för att vara acceptabelt.

 

Jag har tappat räkningen nu för hur många gånger inloggningen där har strulat.

 

Det är lite som att spela på ett lotteri. Har man tur går det bra att logga in, men har man otur kan allt ligga nere. Mindre otur att kanske "Förenklad inloggning" fungerar.

 

Telefontjänsterna tycks vara det enda som är stabilt hos Nordea. Dom fungerar när internettjänsten har kraschat.

 

Jag vill dock ha lite översikt, och är därför inte så förtjust i telefontjänsterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tycker att det skrivs allt för lite spaltmeter om Nordeas problem!

Om t.ex idg.se & di.se skrev lite feta rubriker så skulle det ju i vart fall inte skada.

Det skrivs mer om TPB än om Nordea viket är sjukt.

 

Nordeas problem beror väll till stor del på pengar.

Antingen så har de väll för dålig kapacitet eller dålig kompetens och båda kan köpas för pengar.

 

Jag röstar för mindre bonusar och större funktionalitet! :angry:

 

Det sägs vara det nya systemet som är under all kritik. Kasst redan från början om man ska tro på vad som skrivits på nätet. Ändå införlivar Nordea det för sin internettjänst. Om det sedan beror på snålhet låter jag vara osagt.

 

Det kommer säkert göra att kunder flyr från Nordea. I alla fall dom som använder internettjänsten. Kostar en mindre förmögenhet om man ska besöka banken för att t ex betala räkningar. Tycks bara vara pensionärer som har råd med det. Kommer med en hel bunte räkningar.

 

IDG har skrivit senast den 26 maj om Nordeas problem:

http://www.idg.se/2.1085/1.322852/rekordlanga-storningar-pa-nordeas-natbank

 

Dagens Industri har också haft en artikel om problemen dagen innan IDG:

http://di.se/Default.aspx?tr=272625&rlt=1&pid=207604__ArticlePageProvider

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är skrämmande om ryktena är sanna att systemet redan var utdömt redan från början.

Fast sådant där tillhör väll mer regel än undantag, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fru har haft Nordea Internetbank under flera år utan några problemSenast idag fungerade det perfekt med bl.a överföring till Skandiabanken.

 

Så TTs notis återgiven i DN idag om att 1,6 milj kunder har problem är nog något överdrivet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Min fru har haft Nordea Internetbank under flera år utan några problemSenast idag fungerade det perfekt med bl.a överföring till Skandiabanken.

 

Så TTs notis återgiven i DN idag om att 1,6 milj kunder har problem är nog något överdrivet.

 

LARSAS

 

Enligt min länk till DI:s nyhetssida har Nordea 1,8 miljoner internetbankskunder. Din fru hör säkert till den delen som blivit förskonade. Ropa dock inte hej i förskott. Jag har varit internetbankskund hos Nordea under många år. Så jag har gett dom en chans. Kanske en chans för mycket.

 

Men valet är fritt att lämna banken. Trivs man så ska man självklart stanna kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Välj inte ICA Banken inte bara, jäkla bluffare alltså:

//eforum.idg.se/topic/221733-obehoriga-uttag-med-bankkort-som-har-chip/page__pid__1102542__st__20entry1102542

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj inte ICA Banken inte bara, jäkla bluffare alltså:

//eforum.idg.se/topic/221733-obehoriga-uttag-med-bankkort-som-har-chip/page__pid__1102542__st__20entry1102542

 

Äsch, struntprat. Liknande händer när det gäller andra banker också. Hela tiden. Inget specifikt för just en viss bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När staten lade ner kassakontoren så lessnade jag och valde ICA bank. Och har aldrig ångrat mig. Utom alla vanliga Bankomater så kan man normalt alltid få ut 500 eller 1000kr kontant i de flesta ICA-butiker.

Och ICAs kort funkade utmärkt i Thailand förra sommaren. Och jag kan göra bankaffärerna utan problem över internet med Slackware Linux som inte används till något annat, av säkerhetsskäl. Slackware ligger på en partition på hårddisken.Windows och Exton Mandriva 2009.1 som jag använder normalt på andra partitioner.

 

 

Min erfarenhet av ICA bank //eforum.idg.se/topic/221733-obehoriga-uttag-med-bankkort-som-har-chip/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, struntprat. Liknande händer när det gäller andra banker också. Hela tiden. Inget specifikt för just en viss bank.

 

 

Har du verkligen hört talas om något liknande tidigare att en bank först ger dig ett klart besked när du ringer dem och sedan tar tillbaka det? När du åberopar bandinspelningen från telefonsamtalet så säger de att den ljudfilen inte går att lyssna på. Det är ganska oseriöst och inte särskilt förtroendeingivande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen hört talas om något liknande tidigare att en bank först ger dig ett klart besked när du ringer dem och sedan tar tillbaka det? När du åberopar bandinspelningen från telefonsamtalet så säger de att den ljudfilen inte går att lyssna på. Det är ganska oseriöst och inte särskilt förtroendeingivande.

 

Ica banken lämnade ut mitt hemliga telefonnummer så jag blev uppringd av telecomföretag som ville sälja försäkringar till mig. Företaget hette spärrservice secura och det visade sig sedan att företagsledningen hade kriminellt förflutet. Jag var tvungen att ringa upp banken 2 gånger för att be dem sluta lämna ut mitt hemliga telefonnummer då jag inte hade lust att bli uppringd på det här viset. Seriöst eller oseriöst av sin bank?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen hört talas om något liknande tidigare att en bank först ger dig ett klart besked när du ringer dem och sedan tar tillbaka det? När du åberopar bandinspelningen från telefonsamtalet så säger de att den ljudfilen inte går att lyssna på. Det är ganska oseriöst och inte särskilt förtroendeingivande.

 

Nej, jag känner ingen som råkat ut för detta, vare sig på ICA-banken eller andra banker. Men vem är det som säger allt det där du nämner? Högsta hönset eller någon enskild anställd?

 

Och om inte ljudfilen går att lyssna på tror jag att man som konsument har rätt, så det är nog bara att stå på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vem som lämnar mitt telefonnummer helelr till dem här Securia, irriterande som fan när jag också har hemligt nummer. Har dock inte registrerat mig i NIX-registret eftersom jag tror snarare folk där blir uppringda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...