Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nordea havererar stup i ett - bankbyte önskas


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Den 16 maj låg alla Nordeas tjänster nere. Kunde inte ens hämta ut pengar eller betala med kontokortet. Nordea lovade att felet skulle vara åtgärdat inom ett par timmar under morgonen 05.00 - 09.00. Det drog ut på tiden och jag kom inte åt tjänsterna förrän framåt elvatiden den förmiddagen.

 

Sen gick det bra ett par dagar för att sedan börja igen. Nu gick det inte att logga in. Till slut var det endast "Förenklad inloggning" som fungerade någotsådär. Efter ett par timmar kunde man använda "e-kod" och logga in med dosa och kontokort. Störningarna kvarstod dock ett par timmar.

 

Det gick ytterligare en vecka. Då skulle vi överföra pengar mellan våra konton. Tvärt bara klipptes transaktionen. Nordeas internettjänst påstod plötsligt att sambon använde en gammal kod. Bullshit! Den var inte ens halvminuten gammal. Istället för att överföringen fullföljdes möttes vi av beskedet "Tillfälligt avbrott". Nu var internettjänsten stendöd.

 

Det gick inte att logga in alls under ett par timmar.

 

På något halvmystiskt vis överfördes ändå pengarna trots att min sambo inte hunnit signera transaktionen.

 

Nu är det nästa halvskumma problem. Internetjänsten påstår att jag plötsligt har nära 8.000 kr mer på kontot än vad jag egentligen har. Så har det hållit på nu ett par dagar på raken. Istället borde man kanske vara strålande lycklig att plötsligt ha mer än det dubbla på kontot, men jag är allvarligt trött på Nordea och deras strul.

 

Vem vet vad som kan hända egentligen?

Vore snyggt om man står i färd med att betala i ett varuhus och Nordeas tjänster plötsligt rasar samman, och kontokortet slutar att fungera. Då har man kanske inte tillräckligt med kontanter för att kunna betala kontant heller.

 

Finns det någon bank ni rekommenderar som är stabil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar
Mr Andersson

SEB utan att blinka. Det bara fungerar, inga konstigheter.

 

Att sen mitt konto är tomt flera dagar före lön, skyller jag inte på SEB :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

SEB utan att blinka. Det bara fungerar, inga konstigheter.

 

Att sen mitt konto är tomt flera dagar före lön, skyller jag inte på SEB :)

Instämmer till hundra procent (även på punkt 2 ;), jag har använt SEB:s internetbank sedan den infördes och har aldrig varit med om ett avbrott (det har säkert förekommit, men aldrig så att jag märkt av det iallafall och jag använder den frekvent)

SHB har jag fått höra är rejält stabil också, från de jag känner som sitter med dem.

Nordea och Swedbank tycker jag dyker upp titt som tätt i tidningarna kring deras problem med sina internetbanker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för tips, Anjuna och Mr Andersson! :)

Det blir ett besök hos SEB under veckan. Ska bli skönt att bli av med Nordea.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Har du lån och andra tjänster hos Nordea, är SEB positiva till att flytta över allt till SEB.

 

Dock kan det ta lite tid att flytta över E-fakturorna till ny bank (oavsett om det är SEB eller inte), eftersom du först måste avsluta dem i din nuvarande bank innan du kan starta dem i nya banken. Men det var nog det enda "krånlet" jag hade.

 

Nordea och Swedbank finns inte i min värld (ledsen om jag trampar nån på tårna).

 

SEB har en underbar kundtjänst, både per mail och telefon (det har hänt att jag fått svar per mail inom en timme som jag skickat kl 3 på natten!!!). Dom vet helt enkelt vad kundservice är.

 

Jag hade SHB tidigare, och jag var nöjd med dem också, men den lokala banken förstod inte kundservice, så jag tackade för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har du lån och andra tjänster hos Nordea, är SEB positiva till att flytta över allt till SEB.

 

Dock kan det ta lite tid att flytta över E-fakturorna till ny bank (oavsett om det är SEB eller inte), eftersom du först måste avsluta dem i din nuvarande bank innan du kan starta dem i nya banken. Men det var nog det enda "krånlet" jag hade.

 

Nordea och Swedbank finns inte i min värld (ledsen om jag trampar nån på tårna).

 

SEB har en underbar kundtjänst, både per mail och telefon (det har hänt att jag fått svar per mail inom en timme som jag skickat kl 3 på natten!!!). Dom vet helt enkelt vad kundservice är.

 

Jag hade SHB tidigare, och jag var nöjd med dem också, men den lokala banken förstod inte kundservice, så jag tackade för mig.

 

Jag har inga lån hos Nordea. Det enda jag har är att jag har dragit igång e-fakturor. En sådan e-faktura har jag fått redan som ska betalas i slutet på månaden. Hoppas man får tid på sig att slutföra det innan kontona hos Nordea stängs.

 

Sedan drog jag iväg lite väl snabbt under kvällen här. Skickade iväg en ansökan om att bli kund hos SEB via deras hemsida. Det skulle jag nog inte ha gjort. Ringde efteråt deras kundtjänst och fick besked om att första gången ska vara personligen på deras bankkontor. Då får man allt man behöver över disk även dosan som man använder för att logga in på deras internettjänster eller internetkontor som SEB kallar det för.

 

Inom ett par dagar lär jag i alla fall få hemskickad dosan och koder.

 

Kontoflytt och så hjälper SEB mig med över disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det finns inget som hindrar att du har kvar kontona hos Nordea, det är tillåtet att ha mer än en bank :) Det stängs inga konto förrän du sagt upp dem och det är inget som heller hindrar att du själv gör kontoflytten, dvs manuellt överför pengarna från Nordea till SEB. Men stäng inga konto förrän du fått bekräftelse på att alla E-fakturor är flyttade till SEB!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det finns inget som hindrar att du har kvar kontona hos Nordea, det är tillåtet att ha mer än en bank :) Det stängs inga konto förrän du sagt upp dem och det är inget som heller hindrar att du själv gör kontoflytten, dvs manuellt överför pengarna från Nordea till SEB. Men stäng inga konto förrän du fått bekräftelse på att alla E-fakturor är flyttade till SEB!

 

Det låter alla tiders! :)

 

Var bekymrad för att jag strulat till det för mig när jag drog iväg och gjorde en ansökan. Trodde att SEB skötte kontoflytt i och med att ansökan kom in, men så fungerar det tydligen inte. Att dom då kollade upp vad jag har för bank sedan tidigare också vidare.

 

Allt sker ju annars via internet nuförtiden.

 

Sen har jag kontokort som jag vill ha motsvarande hos SEB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Dom får inte göra nånting med dina konto i annan bank utan att du uttryckligen gett dom tillåtelse att göra det, så bara lugn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad det skulle vara för fel på Swedbank?

 

Har haft denna bank under många år, och aldrig haft något att klaga på.

Alltid trevlig personal om man vill prata med dom, dom ställer alltid upp och löser det man vill ha hjälp med.

Kan man inte komma till banken, så sköter man kontakten via den interna mailkontakten i internetbanken, både centralt eller lokalt, fungerar strålande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

När staten lade ner kassakontoren så lessnade jag och valde ICA bank. Och har aldrig ångrat mig. Utom alla vanliga Bankomater så kan man normalt alltid få ut 500 eller 1000kr kontant i de flesta ICA-butiker.

Och ICAs kort funkade utmärkt i Thailand förra sommaren. Och jag kan göra bankaffärerna utan problem över internet med Slackware Linux som inte används till något annat, av säkerhetsskäl. Slackware ligger på en partition på hårddisken.Windows och Exton Mandriva 2009.1 som jag använder normalt på andra partitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Sådär, nu är Nordea historia för min del.

 

En bankman på SEB hjälpte mig idag att flytta över alla mina konton t o m autogirobetalningarna flyttades. Mina Kaptitalkonton slogs samman till ett sparkonto. I Nordea hade jag tidigare ett Sparkonto och Kapitalkonto. Jo, det hette så innan Nordea fick för sig att ändra namn från Sparkonto till Kaptialkonto. Nu har jag plöstligt två istället. Ganska opraktiskt.

 

Allt, nästan, skickades via några enkla klickande över till deras system. Det enda som är ett hinder är min räntefond. Något liknande har inte SEB. Rådet var att sälja, men då skulle jag riskera en skattesmäll på sisådär 2000 kr. Det är jag inte såvidare pigg på. Jag frågade bankmannen vad han skulle ha gjort. Svaret blev att låta fonden vara.

 

E-fakturorna var inga problem för SEB. Det hjälpte dom mig med att avsluta på plats.

 

Nu ligger bollen hos Nordea. Hoppas på att Nordea inte har för mycket att göra, så att allt kan fullföljas. Vill gärna ha över mina pengar så fort som möjligt.

 

Allt är klart hos SEB nu. När allt rullar ska bankmannen och jag bestämma tid för diskussion om sparande. Ett mer lönande sådant med bra ränta. Mötet avslutades med en lunta papper och deras *Digipass i näven. Teoretiskt är jag nu kund hos SEB.

 

Nu saknas bara den fysiska biten - pengarna.

 

*Det går bra att ha en hemma och en på jobb.

Så det var inga problem att jag gått händelserna i förväg. :) Sitter ikväll med två Digipass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Bra att det var så enkelt att byta.

 

Jag vet inte om bankmannen berättade för dig att du kan ha 2 st digipass till ditt konto. Mycket praktiskt. Jag har en hemma och en på jobbet, så slipper man glömma den på ena eller andra stället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Bra att det var så enkelt att byta.

 

Jag vet inte om bankmannen berättade för dig att du kan ha 2 st digipass till ditt konto. Mycket praktiskt. Jag har en hemma och en på jobbet, så slipper man glömma den på ena eller andra stället...

 

 

Jupps, det berättade han för mig när jag berättade att jag gått händelserna i förväg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ytterliggare ett bevis på deras extremt bra kundservice :)

 

Du kommer inte bli missnöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ytterliggare ett bevis på deras extremt bra kundservice :)

 

Du kommer inte bli missnöjd.

 

Instämmer!

 

SEB är väldigt tillmötesgående. Kändes bra redan vid första mötet idag.

 

Inga stön och stånk utan det var liksom - inga problem, det fixar vi. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Stefan Eklinder

Nu har jag rott hela bankbytet i land. Även meddelat min arbetsgivares bank om bankbytet, och lönen har nu rullat in på det nya kontot. Det går inte med automatik som man kanske önskat utan det får man själv göra.

 

Idag var jag nere på Nordea och "dödade" mitt personkonto. Egentligen skulle SEB flytta och avsluta personkontot hos Nordea, men jag använde mitt kontokort hos Nordea under förra helgen. Tänkte att det gör säkert inget. Nordeas bankmän jobbar inte under helgerna. Tydligen fördröjde det flytten eller rättare sagt satte stopp för det hela.

 

Bankmannen hos SEB som jag pratat med och som hjälpt mig ringde upp och talade om att personkontot inte kunde flyttas för att jag använt mitt kontokort. Det blev att traska ned till Nordea för att återlämna kort, dosa och medföljande kabel för elektroniska köp. Meddelade att jag önskar avsluta mitt personkonto, och att pengarna ska överföras till mitt nya konto hos SEB. Såklart var kvinnan bakom disken intresserad av varför jag ville avsluta mitt personkonto.

 

Förklarade orsaken. Att ta livet av personkontot kostade mig 80 spänn för att kvinnan bakom disken klickade lite, och pengarna flydde Nordea. Jag fick kvitto på det hela och mitt ID-kort tillbaka. Sedan vände kvinnan bakom disken mig kyligt ryggen, för att prata med en kollega och svarade inte när jag sade tack och hej.

 

Tacken för att jag varit trogen Nordea större delen av mitt vuxna liv.

 

Har även anslutit lite e-fakturor hos SEB. En e-faktura har jag fått besked om har aktiverats. Konstiga är att jag kan inte se mottagaren någonstans inne på SEB:s internetbank.

 

Var hittar jag mottagarna?

 

Tycker att jag rotat runt överallt nu utan att hitta något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nu har jag rott hela bankbytet i land. Även meddelat min arbetsgivares bank om bankbytet, och lönen har nu rullat in på det nya kontot. Det går inte med automatik som man kanske önskat utan det får man själv göra.

 

Japp, det finns ingen automatik i det, du måste alltid meddela din arbetsgivare om bank och kontonummer.

 

Har även anslutit lite e-fakturor hos SEB. En e-faktura har jag fått besked om har aktiverats. Konstiga är att jag kan inte se mottagaren någonstans inne på SEB:s internetbank.

 

1. Betala / Överföra

2. E-faktura

3. Mina mottagare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
1. Betala / Överföra

2. E-faktura

3. Mina mottagare

 

Tack, det ska jag kolla upp!

 

EDIT: Kollade därinne nu, men där syns inga mottagare alls. Märkligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Vänta några dagar, så kommer de att synas :)

 

Oki, det ska jag göra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du redan kollat på det, men ICA Banken har jag tänkt att byta till under en längre tid, har Nordea nu bara för att jag inte orkat byta och för att det finns kontor till dem närmast jämfört med SEB osv.

 

Dock kanske de saknar de tjänster du söker, men annars finns det ju många "kontor" var du än befinner dig i Sverige är det alltid nära. Dessutom är det bra ränta, tröttnat på Nordea nu totalt. Framförallt det här med förmånskund som får gå före kön som redan är löjligt lång vid varje kontorsbesök.

 

De fråga farsan om han inte ville bli det, men då bad han dem mer eller mindre dra åt skogen typ. Näe men han sa väl vad han tyckte om det där med att klassa in folk som har mindre på kontot än andra ;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon bank ni rekommenderar som är stabil?

 

Använder själv Nordea och ICA-banken. Har väl kvar Nordea mest för att jag har fonder där som jag inte orkar bry mig om att avsluta…

 

Här är några saker med ICA-banken som jag personligen uppskattar, men som därmed inte nödvändigtvis är av intresse för andra och därmed inte heller sagt att andra banker inte har samma möjligheter:

 

  • Man kan ha upp till 8 olika konton som man kan namnge själv – praktiskt om man exempelvis har räkningar som man betalar årsvis; då kan man ju samla pengarna månadsvis på ett särskilt konto som man sedan drar pengarna ifrån, en form av öronmärkning, alltså
  • Deras banksida fungerar numera med Opera utan att man behöver trixa med att ”maskera som Internet Explorer” eller liknande
  • De har e-legitimation som fungerar med Linux (eller åtminstone Ubuntu enligt vad de lovar – har dock inte själv deras e-legitimation än så jag kan inte verifiera att det stämmer)
  • Man kan ta ut pengar på ICA, även om det blir lite opraktiskt när det gäller större summor

 

Givetvis kan man ta ut pengar på bankomater om man skulle vilja det, om man har det kort som har koppling till Master Card.

 

En nackdel jag märkt ibland är att det inte går att logga in mitt i natten. Vet inte om detta gäller jämt, för det är inget jag försöker göra särskilt ofta, men det verkar som att banksidan är stängd på nätter, åtminstone vissa nätter. Troligen för underhåll eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis kan man ta ut pengar på bankomater om man skulle vilja det, om man har det kort som har koppling till Master Card.

 

Därför jag mest tänkt på ICA Banken även om jag använder Nordea Visa nu, det är även gratis fram till 24 med Mastercard hos dem och jag fyller snart 20 ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för tipsen!

 

Alltid bra att ha vid ett eventuellt framtida behov. ICA banken har jag inte kollat så noga på, och vet heller inte var man ska vända sig om man nu skulle vara intresserad av ett byte. Alltså byta till ICA banken.

 

Enligt gällande EU-bestämmelser ska första gången ske personligen. Att man ska besöka banken man tänkt bli kund hos personligen. Det var vad den Personliga Servicen på SEB svarade mig när jag berättade att jag anmält mitt intresse för att bli kund via deras hemsida.

 

SEB gör även kreditkontroll. Det gör säkert andra banker också, men Nordea har jag blivit mer eller mindre uppväxt med. Har därför inte ens tänkt tanken att byta bank förrän nu. Deras ständiga avbrott när man ska besöka internettjänsten är störande.

 

Varför kreditkontroll görs vet jag inte. Säkert för att dom inte vill ha folk med anmärkningar och röriga avbetalningar. Inte vet jag. Personligen har jag inte något att frukta vid en sådan kontroll. Gjorde en för ett år sedan på mig själv, och vet jag inte har några anmärkningar eller annat som kan sätta käppar i hjulet.

 

Att man har fonder hos Nordea ska inte vara något hinder för bankbyte. Förmodligen får fonderna vara kvar medan du dödar alla din konton och flyttar över pengarna till din nya bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...