Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Phenomen

MySQL Licens

Rekommendera Poster

Phenomen
Postad (redigerade)

Jag har läst deras licensvilkor men fattar ingenting. Måste nog konsultera en advokat. Grejen är den att jag vill använda mysql-servern som back-end. Alltså inte distribuera servern tillsammans med min applikation, utan bara connecta till servern via min "kommersiella" applikation.

Läser man om ämnet på nätet, så är det många som tycker att det är förvirrande. En OEM-licens (vet ej om jag hamnar under denna kategori) kostar 600$/år och server.

Nån som kan upplysa?

Redigerad av Phenomen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
.M

Om mysql inte ändrat licens radialt sen sun uppköpet så tror jag att du inte behöver köpa en licens. Jag har för mig att du får använda det gratis även i kommersiella sammanhang. Om du vill ha support från mysql så måste du köpa supporten har jag för mig.

Jag kan ha fel då jag inte använt mysql för annat än privata tester och labbar. Men om det är för kommersiellt bruk så är advokat inte helt fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kim..

Det finns mer än en version av MySQL. Den du är intresserad av är MySQL Community Server, http://www.mysql.com/downloads/mysql/, denna är licensierad under GNU General Public License v2, http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/gpl-2.0.html.

Den licensen i sig säger inte speciellt mycket om att använda mjukvaran mer om att kopiera, distribuera och modifiera. Men allt i syfte att fri mjukvara skall förbli just fri mjukvara. Den tar också upp frågan om garantier och poängterar att några sådana finns inte. Kan läsa mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/GPL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen
Postad (redigerade)

Jag slutar jobba med MySQL. **** MySQL/SUN/ORACLE !!!!!

Jag portade dben till PostgreSQL. 5 tabeller, ca 43 Stored Procedures. Det tog 2 dagars deltidsarbete.

Det jobbiga med att skriva om SPs i Postgres var att de funkar annorlunda i Postgres. SP innehållande JOINs var jobbigast. I mysql, så räcker det med att klistra in frågan och kalla SPen.

Men i Postgres, måste man definiera SPen return värde. Det är lätt att returnera en table-row.

DECLARE
mytable_row tb_users%rowtype;

men om man slå ihop 2,3 eller 4 tabeller med JOIN? Jag löste det genom att skapa VIEWS av mina JOIN-SELECTs för att sedan i SPen

CREATE OR REPLACE VIEW "public"."view_income_by_year"

För att sedan i SPen

CREATE OR REPLACE FUNCTION "public"."ReportIncomeByYear" (
)
RETURNS SETOF "public"."view_income_by_year" AS

Totalt blev det 18 VIEWs

Redigerad av Phenomen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...