Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad mellan dessa makroobjektiven?


Nellow

Rekommendera Poster

Jag har tänkt köpa ett makroobjektiv till min canon eos 500d. Jag är inte så himla insatt i vilket som passar bäst. Jag vill inte köpa ett allt för dyrt men kvalitén vill jag inte dra ner på! Jag har kollat in TAMRON AF DI II SP 60MM F2,0 MAKRO CANON och TAMRON AF DI 90/2.8 SP MAKRO - CANON .

Vilket av dessa rekommenderar ni? Mitt användningsområde med objektivet är stort. Jag gillar att fota allt. Just nu använder jag mig av ett Sigma 70-300 i makroläget och mellanringar till det.. Kvalitén är inte riktigt på topp och det är rätt så klumpigt.

 

Så det jag undrar är vad den stora skillnaden mellan dessa objektiv är och vilket man då ska föredra för en allsidig makrofotografering. Det kanske finns något annat i samma klass som ni rekommenderar?

 

/Nelly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite beror det på vad du ska använda det till. Bägge bra för portträtt, men gäller det insekter och sådant som kan störas, så föredrar jag 90MM, så behöver man inte vara för nära och skrämma bort objektet. 90MM, autofokusen kunde varit lite snabbare, men jag tar det eftersom den är så pass skarp ändå. Frontlinsen ligger lite djupare in, och det är plus när det gäller ströljussynpunkt. Det följer ju med motljusskydd till bägge i alla fall, något som tyvärr Canon är dåliga på tills sina egna objektiv. Oavsett vilket du väljer av dessa, glöm inte köpa ett neutralt filter "skylight eller uv" för att skydda frontlinsen. Sådant filter ska man ha till alla sina objektiv. Vill du kika på en Canonglugg, så har du Canon EF 50/2,5 Macro http://www.scandinav...spx?iid=1556577 Något sämre ljusstyrka för att vara ett 50MM, autofokusen inte heller så snabb som man kan önska, men en utmärkt macroglugg ändå. Tyvärr följer det som sagt inte med något motljusskydd. Men tillsammans med din kamera 500D, som är riktigt bra, liten smidig, men ända toppkvalité, filmfunktionen är underbar, med motorgrepp sitter det som en förlängning från handen "om man inte har för stora händer", så kommer du få mycket roligt med ett macro, oavsett vilket du väljer. Edit: Vet inte vad formateringen håller på med, fast jag lägger upp texten i stycken, så läggs allt ihop ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Jag är nu väldigt sugen på ett Tamron 90mm objektiv! Tänker beställa på dustin, billigast där;).

/nelly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Jag är nu väldigt sugen på ett Tamron 90mm objektiv! Tänker beställa på dustin, billigast där;).

/nelly

 

 

Hoppas du blir nöjd med det, lägg gärna till som sagt och köp ett neutralt filter också, så skyddar du själva linsen effektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...