Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös router


rickard 1

Rekommendera Poster

Jag tänker överge min ADSL-uppkoppling när mitt avtal går ut och övergå till trådlös anslutning. Jag vill då ha en router till vilken jag dels kan ansluta datorer med kabel och dels trådlöst.

 

Fråga 1: Finns det någon operatör som ni tycker bäst om?

 

Fråga 2: Vilken router skall jag välja? Brukar man få routern med på köpet när jag tecknar abonnemamg?

 

Fråga 3: Finns det kvar några nackdelar med trådlöst abonnemang? Jag laddar inte ner filmer eller stora datamångder.

 

Fråga 4: Jag kör Linux på en dator. Komplicerar detta på något vis??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker överge min ADSL-uppkoppling när mitt avtal går ut och övergå till trådlös anslutning. Jag vill då ha en router till vilken jag dels kan ansluta datorer med kabel och dels trådlöst.

 

Fråga 1: Finns det någon operatör som ni tycker bäst om?

 

Fråga 2: Vilken router skall jag välja? Brukar man få routern med på köpet när jag tecknar abonnemamg?

 

Fråga 3: Finns det kvar några nackdelar med trådlöst abonnemang? Jag laddar inte ner filmer eller stora datamångder.

 

Fråga 4: Jag kör Linux på en dator. Komplicerar detta på något vis??

 

Hur menar du, adsl eller inte, du kan väl ha trådlös anslutning ändå?

Och du kan ju också även ha en router, oavsett vilken uppkoppling du har.

Menar du att du tänker skaffa en fiberanslutning eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att trådlös anslutning i det här fallet betyder mobilt bredband via 3G eller liknande. Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 3. Nackdelar ;)

 

Har nyligen varit i kontakt med Net 1 (fd. ice.net) angående SMTP

De hävdar envist att man ska kunna nyttja deras smtp.se.ice.net (skrivet ur minnet) port 25 utan inloggning. Detta fungerar dock inte på ett av abonnemangen jag prövat. Däremot fungerar det bra med gmails utgående server på ett Net1 abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar givetvis att jag tänker skaffa mobilt bredband. Samma frågor.

Jag uttryckte mig fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att trådlös anslutning i det här fallet betyder mobilt bredband via 3G eller liknande. Stämmer det?

Ja!! Uttryckte mig fel i mitt första inlägg. sry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 5. Nackdelar ;)

 

Har nyligen varit i kontakt med Net 1 (fd. ice.net) angående SMTP

De hävdar envist att man ska kunna nyttja deras smtp.se.ice.net (skrivet ur minnet) port 25 utan inloggning. Detta fungerar dock inte på ett av abonnemangen jag prövat. Däremot fungerar det bra med gmails utgående server på ett Net1 abonnemang.

Tack för svaret.

Kan du förklara tydligare vad du menar. Är inte kunnig på detta område. Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker överge min ADSL-uppkoppling när mitt avtal går ut och övergå till trådlös anslutning. Jag vill då ha en router till vilken jag dels kan ansluta datorer med kabel och dels trådlöst.

 

Fråga 1: Finns det någon operatör som ni tycker bäst om?

 

Fråga 2: Vilken router skall jag välja? Brukar man få routern med på köpet när jag tecknar abonnemamg?

 

Fråga 3: Finns det kvar några nackdelar med trådlöst abonnemang? Jag laddar inte ner filmer eller stora datamångder.

 

Fråga 4: Jag kör Linux på en dator. Komplicerar detta på något vis??

2. Du ska välja en router som har stöd för 3G-modem. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=k=s53859895

 

3. De är mer störningskänsliga än t ex ADSL-anslutning, det är t ex mer vanligt med korta avbrott. Inte så kul om man brukar köra online-spel.

 

4. Datorerna kommunicerar bara med routern och bryr sig inte om hur routern når internet, så svaret är nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Kan du förklara tydligare vad du menar. Är inte kunnig på detta område. Tack

Om du har en e-postklient för att skicka e-post med (alltså inte via webben) så KAN det ställa till problem, beroende hos vilken du har din e-post samt beroende på vem du skaffar mobilt bredband från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker överge min ADSL-uppkoppling när mitt avtal går ut och övergå till trådlös anslutning. Jag vill då ha en router till vilken jag dels kan ansluta datorer med kabel och dels trådlöst.

 

Fråga 1: Finns det någon operatör som ni tycker bäst om?

 

Fråga 2: Vilken router skall jag välja? Brukar man få routern med på köpet när jag tecknar abonnemamg?

 

Fråga 3: Finns det kvar några nackdelar med trådlöst abonnemang? Jag laddar inte ner filmer eller stora datamångder.

 

Fråga 4: Jag kör Linux på en dator. Komplicerar detta på något vis??

 

Fråga 1: Finns färska tester som anser att Telia och Telenor har bäst täckning gällande 3G-nätet, en av dessa tester... Bäst täckning .

 

Fråga 3: Dom flesta operatörer har begränsningar på hur mycket man får ladda ner, efter dessa begränsningar, så bl.a stryps hastigheten ordentligt.

Det är bara Telenor som inte har denna begränsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med mobilt bredband får jag väl en USB-sticka, som innehåller allt jag behöver för att köra mobilt.

 

Fråga A: Om jag använder en router för mobilt bredband sätter jag då denna sticka i routern och kan då köra alla datorer anslutna till denna router; fast eller trådlöst?? Måste en särskild installation göras??

 

Fråga B: Om jag vill köra min laptop separat, kan jag då flytta stickan till denna dator? Laptopen har en LAN antenn; räcker det att installera det mobila bredbandet i datorn och sedan ta bort stickan, eller måste stickan denna alltid sitta i Laptopen?

 

Tacksam för klarläggande i detta för mig nya område.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 Mbit/s är teoretisk maxhastighet i nedlänk. Beroende på var man befinner sig kan hastigheten variera och kommer i normalfallet ligga mellan ca 1-1,5 Mbit/s

i nedlänk och högst ca 350 kbit/s uppströms. Uppsägningstid 3 mån. Modemet är operatörslåst.

Användning utanför Sverige debiteras enligt gällande prislista.

 

Citat från Telenors hemsida. Så uppgivna hastigheter är verkligen att betrakta som teoretiska och ej att jämföra med en fast installation.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med mobilt bredband får jag väl en USB-sticka, som innehåller allt jag behöver för att köra mobilt.

 

Fråga A: Om jag använder en router för mobilt bredband sätter jag då denna sticka i routern och kan då köra alla datorer anslutna till denna router; fast eller trådlöst?? Måste en särskild installation göras??

 

Fråga B: Om jag vill köra min laptop separat, kan jag då flytta stickan till denna dator? Laptopen har en LAN antenn; räcker det att installera det mobila bredbandet i datorn och sedan ta bort stickan, eller måste stickan denna alltid sitta i Laptopen?

 

Tacksam för klarläggande i detta för mig nya område.

 

 

Ja, du får en USB-sticka som innehåller allt för att koppla upp dig. Fråga A: Som Cecilia säger i sin tråd med länk, så måste du ha en router som är förberedd för USB, och vad jag vet så ska det fungera så, har dock aldrig kör så själv, så jag kanske förbi ser något här,i den router jag kör på här, så finns det en USB-ingång, men jag måste in i gränssnittet och aktivera den, om jag ska använda den, den levererades avaktiverad. Fråga B: Du måste självklart sätta den i den bärbara, och följa anvisningarna, för att få den att fungera separat från routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...