Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur flytta Picasa till annan dator?


StaLin

Rekommendera Poster

Hej. Nedanstående fråga har jag googlat på, men det tycks inte som någon annan haft mitt problem.

 

Jag har alla mina bilder sparade på en NAS. I en gammal skitdator har jag organiserat bilderna mha Picasa. Jag har skapat album, ställt in ansiktsigenkänningen, lagt till kommentarer etc.

 

Nu har jag skaffat en ny och piggare dator som jag vill använda mig av istället. Men hur gör jag för att flytta över all organisering från den andra datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

är osäker på att detta är ngn hjälp,

men i foldrarna som skapas med foton redigerade på ngt sätt i Picasa, sparas en orginalfil och en inställningsfil, dessa är dolda. De behöver alltså följa med i importen till den nya datorn. Skulle tro att det kommer att se lika ut.

post-71618-1275657762,18_thumb.jpg

OBS! Inga garantier, för att det kommer att fungera.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack, jag såg nu, när jag ändrade till att visa dolda filer och mappar, att där finns picasa-information. Eftersom bilderna ligger på NAS-en ligger även dessa där. Men när jag ber Picasa i min nya dator att importera filerna från NAS-en (och alltså även Picasa-informationen antar jag eftersom de finns i samma kataloger) kommer ingen som helst "picasa-information" med.

 

Måste jag på något sätt be Picasa att ta hänsyn till/importera informationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack, jag såg nu, när jag ändrade till att visa dolda filer och mappar, att där finns picasa-information. Eftersom bilderna ligger på NAS-en ligger även dessa där. Men när jag ber Picasa i min nya dator att importera filerna från NAS-en (och alltså även Picasa-informationen antar jag eftersom de finns i samma kataloger) kommer ingen som helst "picasa-information" med.

 

Måste jag på något sätt be Picasa att ta hänsyn till/importera informationen?

 

Har du satt Picasa på att övervaka mappen istället för att importera? För mig dyker allting upp som vanligt.

 

Edit: Om det ändå inte fungerar så kan du helt enkelt kopiera Picasamappen till din nya dator/ominstallation.

 

Under Win7 så ska den ligga under C:\Användare\användarnamn\AppData\Local\Google\Picasa2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du satt Picasa på att övervaka mappen istället för att importera? För mig dyker allting upp som vanligt.

 

Edit: Om det ändå inte fungerar så kan du helt enkelt kopiera Picasamappen till din nya dator/ominstallation.

 

Under Win7 så ska den ligga under C:\Användare\användarnamn\AppData\Local\Google\Picasa2

Tack för svaren. Ska det. Har även fått lite hjälp på Picasaforumet om nu någon vill få fler tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tack för bra info!

Hur gick det med "ansikten" ?

Mvh

Mats H

Ansiktena ännu ej lösta, men jag har fått nytt tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ansiktena ännu ej lösta, men jag har fått nytt tips.

 

Hej!

 

Fick du ordning på vart data om ansikten fanns sparade?

 

Ska installera om OS (XP -> Win 7) och vill ta med mig ansiktsdata.

 

Mvh/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...