Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Väldigt märkligt TV-out / HDMI problem! Behöver tips!


Stefano86

Rekommendera Poster

Okaj, ska dra hela storyn här tänkte jag, för att ni ska få så verklig bild som möjligt av det jag upplever just nu. Läs noga smile.gif

 

För 4-5 månader sen hade jag grafikkortet geforce 8800 GTS i burken, absolut inga problem med min tv-out då via DVI ---> HDMI i tvn. Fram tills dagen då grafikkortet gick åt helvete, bilden var totalt rubbad, och informations bokstäverna i dos innan windows startar upp bestod bara av enmassa tecken.

 

Bytte ut mitt grafikkort till ett sämre, då jag inte hade speciellt mycket pengar att röra mig just då fick det bli ett geforce 9400 GT. Då uppstod ett problem.. Provade till en början DVI-HDMI vilket resulterade i bra bild, men ett surrande ljud i tvn, som försvann om man sänkte upplösning (men bara ibland). Bestämde mig för att byta ut min anslutning.. Så var de dags för en HDMI-HDMI kabel... Nice det funkar!!! Allt funkade perfekt.

 

Men nu kom dagen för inte sålänge sen då jag bestämde mig för att byta ut de här "dåliga" kortet till ett lite vassare! Tryckte i ett Geforce 250GTS 1gb, woho, skitnöjd vart man med hur bra allt flöt på i spelvärlden! Men, woops, helt plötsligt blev det problem på tv-out fronten igen.. Nu har bestämde sig kortet för att inte hitta tvn överhuvudtaget, varken med en dvi-hdmi kabel eller en hdmi-hdmi kabel, samma resultat, Tvn finns ej i nvidias kontrollpanel.

 

Slutligen vill jag berätta vad jag har försökt att göra för att åtgärda problemet utan resultat:

 

*tryckte i gammla kortet igen, samma resultat, tvn hittas ej.

 

*testat emellan 2 olika hdmi portar på tvn

 

*köpt ytteliggare en ny hdmi kabel

 

*provat både nya och gammla drivrutiner till vardera kort.

 

 

Saker jag inte provat:

 

*Bytt Tv?

 

*Bytt moderkort?

 

*Nytt OS? Ominstallation/formatering?

 

 

Någon som upplevt något liknande? Snälla hjälp mig, det måste vara väldigt långsökt att det har med tvn att göra när det fungerat klockrent tidigare.. Min personliga gissning skulle vara moderkortet, eller eventuellt operativsystemet, men tveksamt det med.. Väldigt skumt det här måste jag säga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så många problem...

 

Buzzet du hör ger mig en misstänkt orsak:

Jordslinga

http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/brum/

Potentialskillnanden mellan de olika jorden kan vara stor...

 

I värsta fallen har du när du stoppat in kontakten i datorn fått ett överslag mellan skärmen på kabeln, som är kontakt med TVns antenn, och datorn, som har huset jord. Överslaget kan då ha gått in i kontakten och skadad den.

 

En teori nu när du kanske skadat så många kort.

 

HDMI och liknande plugins-kablar ska väl dock vara skyddade mot detta? Eller? ja, inget är perfekt.

 

En teori som sagt, en möjlig orsak. Mitt tips? ta ett av dina bråkande kort och testa det hos en vän i en annan dator med en annan TV/sekundär skärm.

 

hur gör du när du ansluter datorn till TVn? Vilken ordning ansluter du dem i? Är datorn igång? TVn igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat drivrutinerna efter att du satt i det nya kortet? Om ja kan detta vara ett drivrutinsproblem. Prova några gamla versioner från Nvidias hemsida. Alla Nvidia kort använder samma drivrutiner, så du ska kunna byta fritt mellan 9400GT och GTS250 utan att installera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör du när du ansluter datorn till TVn? Vilken ordning ansluter du dem i? Är datorn igång? TVn igång?

 

Datorn är alltid först igång, tills jag slår på tvn och ändrar source, tidigare när det fungerat har man ibland behövt ansluta om hdmi kabeln i kortet för att tvn skulle hittas.

 

Har du uppdaterat drivrutinerna efter att du satt i det nya kortet? Om ja kan detta vara ett drivrutinsproblem. Prova några gamla versioner från Nvidias hemsida. Alla Nvidia kort använder samma drivrutiner, så du ska kunna byta fritt mellan 9400GT och GTS250 utan att installera om.

 

Det har jag redan provat, detta hänger inte på drivrutiner, är bombsäker på den punkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall tror jag att Monshi är inne på rätt spår, att du antingen sabbat kabeln, tv'n eller grafikkorten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det har jag redan provat, detta hänger inte på drivrutiner, är bombsäker på den punkten.

Och du har rensat bort precis allt, allt, allt av den gamla? Ja, det skadar inte att testa att rensa helt med Driver Sweeper, http://www.guru3d.com/category/driversweeper/ , om du inte redan gjort så även om jag inte tror att problemet ligger där.

 

Om du skadat korten, enligt min teori, återstår bara att testa dem i annan dator.

 

Hur har du skärmen kopplad till datorn? Om du byter så att skärm får nuvarande TV-utgång fungerar utgången då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har rensat bort precis allt, allt, allt av den gamla? Ja, det skadar inte att testa att rensa helt med Driver Sweeper, http://www.guru3d.co.../driversweeper/ , om du inte redan gjort så även om jag inte tror att problemet ligger där.

 

Om du skadat korten, enligt min teori, återstår bara att testa dem i annan dator.

 

Hur har du skärmen kopplad till datorn? Om du byter så att skärm får nuvarande TV-utgång fungerar utgången då?

 

 

Ska testa driversweeper, det har jag faktiskt inte gjort. tack för tipset.

 

Jag har min vanliga skärm kopplad via vga, och tvn kopplad via hdmi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen DVI-kontakt på skärmen?

 

Har ju inte det =/

 

men känns som att man kan utesluta det där med, eftersom jag provat tvouten både via dvi och hdmi kontakterna på grafikkortet. Blir fan arg om det skulle visa sig vara tvn, men där e ju 2 hdmi portar också, vilket jag med testat båda.. Ska prova driversweeper nu och rensa precis alla drivrutiner, inkl chipset osånt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då återstår att antingen ta ditt kort till annan dator där skärm eller TV med DVI/HDMI finns att tillgå eller kanske ta en skärm med DVI/HDMI till din dator.

 

För att utröna var felet ligger är det första det bästa vill jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då återstår att antingen ta ditt kort till annan dator där skärm eller TV med DVI/HDMI finns att tillgå eller kanske ta en skärm med DVI/HDMI till din dator.

 

För att utröna var felet ligger är det första det bästa vill jag tro.

 

Får väl ta med kortet till någon kompis då.. Men om det visar sig fungera, kan det väl vara moderkortet med? Eller är det för långsökt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kopplar väl in TV'n till grafikkortet och inte till någon port på moderkortet?

 

Om du kopplar TV'n till grafikkortet tror jag inte att det är moderkortet som är trasigt. Då är det nog lägre odds på att TV'n eller sladden som är kass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kopplar väl in TV'n till grafikkortet och inte till någon port på moderkortet?

 

Om du kopplar TV'n till grafikkortet tror jag inte att det är moderkortet som är trasigt. Då är det nog lägre odds på att TV'n eller sladden som är kass.

 

Nej men grafikkortet sitter på moderkortet, allt är ju sammankopplat.. Är väl bara jag som inte vill att det ska vara TVn :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej folkz! Idag har jag testat lite nytt! Fick låna en Packard bell save/store mediacenter typ som jag kopplade via scart kontakt och gul/vid/röd kabel =) Det funkade prima. Var också borta hos syrran med datorn idag för att testa på en annan TV, det fungerade perfekt.. Vilket då betyder att min tv är på något sätt sönder, det var det jag var rädd för :(

 

Min mammas sambo nämde för mig att TVn fungerar i princip ganska logiskt med som en dator, att man kunde skruva upp tvn och byta ut en flatkabel som går mellan hdmi portarna och skärmen på nåt sätt. Vet ej om detta stämmer men han lät bombsäker.. Värt ett försök? Eller för riskabelt?

 

Har funderat på ett annat alternativ, att själv köpa mig ett sånt här mediacenter eller nåt, men kommer ju inte få så bra kvalite då kanske om jag inte kan koppla via HDMIn..

 

Garantin på tvn har såklart gått ut, köpte den för ca 3 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara byta flatkabel... vette tusan. Om bara ett litet glapp kanske men vad som verkligen är felet kan man inte veta utan att testa.

 

Om du vågar kan du alltid skruva upp TVn men jag tror ärligt talat att du inget kan göra. Digital teknik är lite annorlunda mot gamla hederliga SCART.

 

TVn har två HDMI-ingångar, är båda kaputt? Testa dem med en annan dator/DVD/Bluray/whatever

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara byta flatkabel... vette tusan. Om bara ett litet glapp kanske men vad som verkligen är felet kan man inte veta utan att testa.

 

Om du vågar kan du alltid skruva upp TVn men jag tror ärligt talat att du inget kan göra. Digital teknik är lite annorlunda mot gamla hederliga SCART.

 

TVn har två HDMI-ingångar, är båda kaputt? Testa dem med en annan dator/DVD/Bluray/whatever

 

Var ju med datorn hos syrran o testade på deras tv, allt funkade perfekt.

 

Det är inte kortet, båda portarna är kaputt, hur de nu kommer sig :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att 2 hdmi portar kan innebära 2 flatkablar, men behöver inte göra det.. Blir ju dock ännu mer komplicerat om det är 2 kablar, för hur långsökt är de inte att båda dem skulle vara rubbade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att 2 hdmi portar kan innebära 2 flatkablar, men behöver inte göra det.. Blir ju dock ännu mer komplicerat om det är 2 kablar, för hur långsökt är de inte att båda dem skulle vara rubbade?

 

Mmh, ja, jag tror inte det är kablarna som är skadade. Själva HDMI-kontakten är ganska robust, det går inte att tvinga in fel kontakt i den och så stora krafter ska vanligen inte vara inblandade i vare sig anslutning eller frånkoppling.

 

Det brum du nämnde tidigare gav att jag tog upp jordslinga. Jordslingor kan som sagt inte bara ligga bakom 50Hz brum (fast, mmh, det borde kanske inte höras över digital anslutning) utan även andra skador. Sällsynt men det sker.

 

Fast med detta sagt, jag vet inte hur du lyckats ha sönder dina HDMI-portar på TVn, jag har trott att de är robusta som tål det mesta. Därav rådet och se om portarna verkligen är kaputt genom att testa med annan dator. Men å andra sidan, vad hjälper det? Din dator kan ju inte få kontakt med TVn bara för att en annan dator kan det, med andra ord jag har slut på förslag.

 

Jag har väl inte frågat? TVn, har inte den en VGA-ingång? DVI-utgången på grafikkort har ofta stöd för VGA via adapter. Då är VGA ett bra alternativ om än en tjockare och dyrare kabel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att du ska försöka laga portarna själv. Jag tror det är rätt liten risk att det är kabeln som är trasig. Då är det nog snarare någon elektronik som tar emot signalen som är trasig.

Tycker att du ska försöka testa portarna på TV'n innan du går vidare. Låna en DVD spelare eller något med HDMI utgång och kolla om du får bild med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men annars köper jag nåt jevla mediacenter orkar seriöst inte felsöka längre själv :P men får se.. precis börjat ett nytt jobb så lär väl inte bli jättemkt gjort på den fronten just nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...