Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Explorer crashar/slutar svara


the_geek

Rekommendera Poster

OK, nu har jag slut på idéer. Detta började på en Windows XP Pro-installation som fungerat bra i ca 3 månader. Helt plötsligt, vid till synes slumpmässiga tillfällen, fryser datorn i flera minuter. Varje klick/knapptryckning registreras men laddtiderna är extremt långa. Aktivitetshanteraren visar inga onormala förhållanden eller krävande processer. Minnesanvändningen ligger stadigt på 5-10% trots det extrema lagget. Alla öppna fönster får "svarar inte" som status. Ibland kommer en "explorer.exe har avslutats"-ruta upp efter några minuter. Då startas den om och lfyter på i en liten stund tills cirkusen startar igen.

 

Jag provar att avinstallera/ominstallera i princip all hårdvara samt ta bort antivirus och brandväggar. Ingenting fungerar. Så varje gång detta sker tvingas jag till omstart, och då flyter allting på i ca 10 minuter innan det börjar igen.

 

Jag formaterar då om datorn helt varpå jag installerar en ny kopia av XP Pro. Allt fungerar bra i flera veckor, tills scenariot helt plötsligt upprepar sig igen. Jag provar systemåterställning men utan resultat. Nu har jag alltså omformaterat igen, installerat Windows 7 och provat att avaktivera och avlägsna diverse hårdvara såsom RAM och trådlöst nätverskort, men till ingen nytta.

 

Detta börjar verkligen gå mig på nerverna. Att problemet kvarstår trots alla omformateringar tyder väl på någon sorts hårdvarufel. All hjälp skulle uppskattas!!!

 

(Datorn är en HP/Compaq 6715s, 2 gb ram, 80 gb hdd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du scannat för virus eller annat otyg?

Prova med Malwarebytes, ladda hem och kör en snabbscanner, hittas här:

Malwarebytes' Anti-Malware : Malwarebytes

 

Har du kontrollerat hårddisken, kört minnestest?

Du kan ladda hem hårddiskdiagnosen HDtune, hittas här:

http://www.hdtune.com/

Återkom med svar från fliken Health.

 

Minnestest, kör Memtest, tar lång tid, hittas här:

http://www.memtest.org/

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde hårddisktestet.

 

Jag får "(01) Raw Read Error Rate

 

"Number of hardware read errors: 75297

Error! Threshold reached. Replacing the drive is recommended"

 

Dessutom verkar den ha ersatt ett miljontal skadade sektorer...

 

Är alltså hårddiskbyte det enda resonliga att göra i detta fall? Inte troligt att man kan reparera den nuvaranade? Den har kraschat förr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårddisk som inte går att läsa ordentligt ska man byta ut. Man kanske kan fixa det för ett kort tag men man får bara problem och rätt som det är kommer Windows att inte kunna starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...