Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Postnummer/Stad sök


happyfejs

Rekommendera Poster

Hallå gott folk.

 

Jag håller på att bygga en webbplats där en funktion för att söka efter butik ska finnas med. Den ska funka så att man söker på sin stad eller sitt postnummer och får de 5 närmsta butiker (från vår databas) listade.

 

Hur gör jag? Några tips? Känns som det borde finnas färdiga tjänster för sånt att köpa.

 

Tack på förhand

Ha de bäst

Tja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Hallå gott folk.

 

Jag håller på att bygga en webbplats där en funktion för att söka efter butik ska finnas med. Den ska funka så att man söker på sin stad eller sitt postnummer och får de 5 närmsta butiker (från vår databas) listade.

 

Hur gör jag? Några tips? Känns som det borde finnas färdiga tjänster för sånt att köpa.

 

Tack på förhand

Ha de bäst

Tja

 

 

Du behöver postnummerfiler och det hittar du här

 

Importera in det i din databas så blir det användbart i din applikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp, den har jag hittat tidigare och insett att jag kommer behöva, men hur gör jag för att jämnföra postnummer och sortera ut de "typ" 10 närmsta butikerna utifrån de postnummer jag fyller i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp, den har jag hittat tidigare och insett att jag kommer behöva, men hur gör jag för att jämnföra postnummer och sortera ut de "typ" 10 närmsta butikerna utifrån de postnummer jag fyller i?

 

Vad menar du?

 

Om man tex söker på 645 10 så kan det väl vara bra att du tar med -10 och +10 för att visa de närmsta postnumrena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

men hur gör jag för att jämnföra postnummer och sortera ut de "typ" 10 närmsta butikerna utifrån de postnummer jag fyller i?

Det kan du inte, det finns ingen geografisk information lagrad i postnummer(EDIT: eller, tja, det finns ju en grov geografisk info i dem, men inget på den detaljnivå som du är ute efter)

 

För att lösa ditt problem behöver du korrelera en postnummerdatabas med en databas av någon form av geografiska koordinater. Detta finns säkert någonstans att få tag på, men mycket tveksamt om det skulle vara gratis. Pröva med Lantmäteriet.

http://www.lantmateriet.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...