Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Transparent


rogero

Rekommendera Poster

Mitt problem är följande:

Jag behöver ha bilden med tranparent bakgrund i EPS-format (från Photoshop).

Jag har markerat allt i bakrunden, inverterat, skapat path, valt "clipping path" och till slut sparat ned bilden i EPS-format.

När jag sedan ska montera bilden i ett dokument (i ett specialprogram) så blir det förvisso transparent bakgrund men person blir en gråmarkerad yta.

Det har fungerat tidigare och jag undrar om jag missat något i rutinen?

post-64465-1275471752,57_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara kanske en alternativ lösning, för EPS och dess eventuella egenskaper i Photoshop har jag noll koll på. EPS stödjer ju vektorgrafik, och är bilden på den grå personen ett fotografi från början så är det ju knappast nödvändigt med vektorgrafikstöd. Om då bara specialprogrammet stödjer formatet png så skulle ju det kunna vara en lösning eftersom png stödjer transparens (och finns som alternativ i Photoshop).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara kanske en alternativ lösning, för EPS och dess eventuella egenskaper i Photoshop har jag noll koll på. EPS stödjer ju vektorgrafik, och är bilden på den grå personen ett fotografi från början så är det ju knappast nödvändigt med vektorgrafikstöd. Om då bara specialprogrammet stödjer formatet png så skulle ju det kunna vara en lösning eftersom png stödjer transparens (och finns som alternativ i Photoshop).

 

Som sagt, jag behöver ha bilden sparad som EPS (då programmet bilden ska in i endast tar emot EPS eller JPG (vilket inte kan spara transparent).

Nya förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite felsökning då. Vi vet ju inte var felet ligger eller? Är det PS (Photoshop) eller specialprogrammet som spökar? Finns det en annan dator med samma programvaror installerade så att du kan testa eller skapa din EPS där? Har du eller någon kollega en gammal EPS liggande som har fungerat förut, och fungerar den i så fall nu i din nya specialprogramsfil?

 

Annars kan ju en tänkbar paniklösning vara att göra hela montaget i PS och spara allt som en stor fin JPG.

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite felsökning då. Vi vet ju inte var felet ligger eller? Är det PS (Photoshop) eller specialprogrammet som spökar? Finns det en annan dator med samma programvaror installerade så att du kan testa eller skapa din EPS där? Har du eller någon kollega en gammal EPS liggande som har fungerat förut, och fungerar den i så fall nu i din nya specialprogramsfil?

 

Annars kan ju en tänkbar paniklösning vara att göra hela montaget i PS och spara allt som en stor fin JPG.

 

// Dick

 

Som sagt, programmet som jag ska montera bilden i (skapar en PDF-fil) kan ta emot en JPG-fil... Men, en JPG-fil kan inte sparas med transparent bakgrund!!!

Jag kan inte göra allt som en enda stor bild, utan personbilden ska monteras enskilt på bestämd plats.

 

Problemet är alltså inte att få en transparent bakgrund utan att personen på fotot blir en grå siluett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag förstod vad som var problemet, men insåg inte att det inte var möjligt med en nödlösning som gick ut på att i Photoshop sätta ihop personbilden med soffgruppsbilden till en stor jpg för att sedan importera den till specialprogrammet.

 

...och eftersom jag varken är någon van användare av EPS i Photoshop eller bekant med er specialprogramvara, så blir mitt bidrag till en eventuell lösning att felsöka på ett smart sätt. För som jag förstod det så är inte felet lokaliserat, mer än just att personen blir en grå silhuett, men är problemet Photoshop eller specialprogrammet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag förstod vad som var problemet, men insåg inte att det inte var möjligt med en nödlösning som gick ut på att i Photoshop sätta ihop personbilden med soffgruppsbilden till en stor jpg för att sedan importera den till specialprogrammet.

 

...och eftersom jag varken är någon van användare av EPS i Photoshop eller bekant med er specialprogramvara, så blir mitt bidrag till en eventuell lösning att felsöka på ett smart sätt. För som jag förstod det så är inte felet lokaliserat, mer än just att personen blir en grå silhuett, men är problemet Photoshop eller specialprogrammet?

 

Jag har gjort om några av de andra bilder tidigare och då har det funkat.

Varför det nu blir en grå siluettbild har jag ingen aning om.

Jag upplever att jag gör enligt "konstens alla regler" med att skapa en urklippsbana etc och jag använder samma version av Photoshop som tidigare.

Tack ändå för att du visat intresse för mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...