Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med SQL server 2008 med Windows authentication


Jimbob

Rekommendera Poster

Har en sql server 2008 db som jag ansluter till med windows authentication.. har fungerat super i typ 7-8 månader.. men nu när jag kom till jobbet idag fungerade det inte längre att ansluta, helt utan att jag hade gjort något

Felmeddelandet var:

 

Cannot open user default database. Login failed.

Login failed for user 'Jimmy-dator\Jimmy'.

 

där första är datornamnet och andra är användaren. Problemet verkar vara att den försöker ansluta till default databasen. Har försökt att ändra den utan framgång.. och iom att jag inte har sql server management tools till sql 2008 utan bara till 2005 står jag nu rådlös.. någon som har liknande erfarenhet? har som sagt inte rört något under helgen och det fungerade senast i fredags utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonting har hänt under helgen. Det gäller bara att hitta vad. Uppdateringar som installerats, rättigheter som ändrats osv. Om server och klient är olika maskiner så tänk på att det även kan vara klienten som är uppdaterad.

 

Vill du ha Management Studio 2008 så finns den ju på din SQL 2008 skiva. Ett alternativ kan vara att installera Management Studio Express 2008 från SQL Server Express 2008 installationspaketet. I Expressversionen saknas vissa funktioner för att sätta upp underhållsplaner för databaser, men förvånansvärt mycket av funktionaliteten är där. Alla olika versioner av Management Studio kan husera bredvid varandra på samma burk.

 

Jag skulle även tro att du kan koppla upp en SQL Server 2008 med Management Studio 2005, även om en del funktioner kommer att saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tacksam för svar... men jag löste det precis.. fick ta en äldre version av databasen och attatcha den och göra om, men det fungerar iallafall!

 

Dessvärre fungerar det inte att öppna 2008 filer från 2005ans version.. men det går att installera 2008ans version (tar lång tid dock)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Problemet du har är at dit login i sql server har en egenskap som heter Default Database satt till en databas som du inte kom åt(antingen att den inte existerad eller att du inte hade rättigheter till den)

Byt deafaultdatabas på dit login så lovar jag att det fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...