Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna Worddokument i Open Office


Mats E.

Rekommendera Poster

Hur gör jag för att öppna och spara ett Microsoft Word-dokument i min dator.

Jag har Open Office installerat eftersom jag inte vill betala 1500:- för nån typ av nyckel till Word.

Och när det kommer ett dokument i inkorgen som är Word orginal, så kan jag bara titta lite på det, inte kunna spara och redigera lite som jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara dokumentet, som kommer med ett mejl, i en mapp på datorn innan du gör några ändringar. Om du inte gör det så ligger dokumentet i en mapp för tillfälliga filer och kan städas bort när som helst.

 

Får du några felmeddelanden från OpenOffice.org Writer när du försöker ändra något eller spara efter någon ändring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att du sparat på disk är det bara att öppna i Open.Office på samma sätt som i Word. När du sparar det öppnade dokumentet får du en fråga om du skall spara i urpsungligt format eller odt.

Under Verktyg, inställningar i Open.Office kan du ställa i default format när du sparar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att man först bör spara innan redigering men borde man inte med OO kunna öppna dokumentet direkt och sedan välja att "Spara som..."?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Två förslag:

Välj en lämplig mapp att spara dokumentet i.

(och det är inte den tempmapp det öppnas i utan någon mapp du själv skapat på hårddisken

i förväg)

Spara dokumentet med ett annat namn tex Originalnamnet-20100531-JJ

Som exempel avslutade jag med mina initialer, du använder förtåss dina.

Vad du ska spara det i?

Jag väljer konsekvent Office 97. Det är ett format alla jag känner kan öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två förslag:

Välj en lämplig mapp att spara dokumentet i.

(och det är inte den tempmapp det öppnas i utan någon mapp du själv skapat på hårddisken

i förväg)

Spara dokumentet med ett annat namn tex Originalnamnet-20100531-JJ

Som exempel avslutade jag med mina initialer, du använder förtåss dina.

Vad du ska spara det i?

Jag väljer konsekvent Office 97. Det är ett format alla jag känner kan öppna.

 

 

Tror att det fungerar nu. Jag tog bort Microsoft Office 2007 från datorn och installerade Open Office istället, det verkar som att jag nu kan ta emot genom att först spara i : Mina dokument sedan öppna i Open Office.

Tack för alla förslag jag fått, jag hade nog förklarat lite fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...