Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av en avändare så att den inte får någon IP-adress


widen56

Rekommendera Poster

Hej.

 

Det är så att jag nyligen införskaffat mig en ny modem/router, och nu vill jag göra så att en användare i routern inte får tillgång till internet. (Nej, dra ut kabeln duger inte) Någon som vet hur man kan göra?

 

Modem/router: Thomson TG784

 

Vi har även en switch.

 

mvh stefan

 

Edit: såg nu att tråden hamnade fel, ber så mycket om ursäkt. Har inte så stor koll på denna sidan längre, har bråttom så hoppas att det inte gör för stora bekymmer.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Det är så att jag nyligen införskaffat mig en ny modem/router, och nu vill jag göra så att en användare i routern inte får tillgång till internet. (Nej, dra ut kabeln duger inte) Någon som vet hur man kan göra?

 

Modem/router: Thomson TG784

 

Vi har även en switch.

 

mvh stefan

 

Edit: såg nu att tråden hamnade fel, ber så mycket om ursäkt. Har inte så stor koll på denna sidan längre, har bråttom så hoppas att det inte gör för stora bekymmer.

 

mvh

 

Det enklaste är kanske att lägga in en policy-regel i acess control, då kan du styra exakt vilken dator som ska/inte ska kunna komma åt internet under specifika tider, det bör du kunna göra i dom flesta nyare routrar, kan eventuellt skilja lite mellan router-fabrikat.

 

 

Flyttar samtidigt tråden till bättre forum.

//gästen - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

i Windows 7 kan du använda föräldrakontrollen för att hindra programåtkomst.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Set-up-Parental-Controls

I Xp är det nog mera bekymersamt att helt stänga av programåtkomst, även under "Begränsat konto".

Personen i fråga behöver ju inte ha något konto på XP datorn.

http://www.microsoft.com/sverige/protect/computer/advanced/useraccount.mspx

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är kanske att lägga in en policy-regel i acess control, då kan du styra exakt vilken dator som ska/inte ska kunna komma åt internet under specifika tider, det bör du kunna göra i dom flesta nyare routrar, kan eventuellt skilja lite mellan router-fabrikat.

 

 

Flyttar samtidigt tråden till bättre forum.

//gästen - Moderator

 

Hur lägger man till en policy regel?

 

"Enklast är att blockera datorns (nätverkskortets MAC-adress) i routern."

Hur gör man det?

 

Vet vad ni snackar om, men ingen aning om hur man gör det. Har kollat runt allting i routern, men finner inget som ni snackar om som kan "blockera" en användare.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Vill du stänga av en användare från internet (oavsett vilken dator som användaren kör)

så måste detta som jag ser det göras i datorn.

De routrar jag använt (två!) har bara haft avstängning av enskilda datorer utgående från tex datorns MAC adress. Vilket innebär att ALLA användare av den här datorn stängs av.

Vid de tider, dagar i veckan jag lagt in.

En lösning är att användaren bara har inloggning på en dator, tex den med XP.

Och ingen annan använder den datorn till internet. Då kan XP datorn stängas av från internet i routern utgående från MAC-adressen.

Annars blir det något "föräldrakontrolprogram" i datorn om användaren kan logga in på datorer som också används av andra som ska ha internetaccess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lägger man till en policy regel?

 

"Enklast är att blockera datorns (nätverkskortets MAC-adress) i routern."

Hur gör man det?

 

Vet vad ni snackar om, men ingen aning om hur man gör det. Har kollat runt allting i routern, men finner inget som ni snackar om som kan "blockera" en användare.

 

mvh

 

Är inte säker på hur det ser ut i din router, men ofta så hittar man denna Access Control under Advanced, men som sagt, det kan skilja lite mellan olika fabrikat.

Och visst är det som jannejanne, om datorn har flera användare/konton, så kan man inte göra detta, utan då måste man "spärra" direkt i datorn, antingen via den inbyggda policys "lite svårare att ställa in", eller via ett externt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...