Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åldersberäkning


Kajoto

Rekommendera Poster

Jag har ett excelblad (se bif)som jag vill modifiera lite. För det första så vill jag att Excel beräknar ålder med hjälp av månaden som ska stå i E3. Dvs står det maj där så vill jag att alla som har födelsedag i maj ska beräknas som om de redan har fyllt år även om jag öppnar och fixar till filen den 10 maj (tex) och det finns personer som fyller år den 30 maj. Dessutom vill jag att man ska kunna gå tillbaka och kolla hur t ex filen för mars såg ut, dvs excel ska inte uppdatera åldern förrän jag ändrar i månaden (E3). Annars har jag ingen möjlighet att kontrollera att jag har betalt ut rätt summa. Beräkningarna fungerar som de ska men har kommit underfund med att detta är ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med. :o Jag har excel 2003, svensk version.

Ersättningar.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att kontrollera månaden i datumet helt enkelt:

 

Givet att du har födelsedatum i A2 kan man skriva

=OM(MÅNAD(A2)= MÅNAD(IDAG());"Fyller år, närmare bestämt " & ÅR(IDAG())-ÅR(A2) & " år den " & DAG(A2) & " " &TEXT(A2;"MMMM");"")

 

ja, ur detta borde du kunna ta det du vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Min kod för åldersberäkning ser ut så här:

 

=AVRUNDA.NEDÅT((IDAG()-SAMMANFOGA(EXTEXT(A16;1;2);"-";EXTEXT(A16;

3;2);"-";EXTEXT(A16;5;2))*1)/365,25;0)

 

Hur får jag in att jag vill ta hänsyn till månaden som finns i t ex E3 (innehåller datum med månaden som jag vill ha beräkningen på)....???????????

 

Vet inte riktigt hur jag ska få in detta eftersom jag inte håller på med formler till vardags utan får försöka lösa problemen efterhand som de dyker upp.

 

Det finns säkert någon på detta forum som kan det på sina fem fingrar, dock inte jag (tyvärr!), så jag ser fram emot svaret med spänning :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Följande formel räknar ut åldern på en person, med hänsyn till månaden, utifrån ett datum i A1 och ett personummer i A2.

=ÅR(A1)-(1900+VÄNSTER(A2;2))-(MÅNAD(A1)<1*EXTEXT(A2;3;2))

 

Hälsningar

/Johan

 

Edit: Det blir dock problem med personer födda på den här sidan milleniumskiftet ... Skulle rekommendera att ange personnummer på formen ååååmmdd-xxxx istället. Formeln kan då kortas till:

=ÅR(A1)-VÄNSTER(A2;4)-(MÅNAD(A1)<1*EXTEXT(A2;5;2))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ju enklare ut än min "gamla" formel. Jag återkommer när jag testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! :)

Det fungerar alldeles utmärkt.

På flik 1 blev det så här:

=ÅR($E$3)-VÄNSTER(A16;4)-(MÅNAD($E$3)<1*EXTEXT(A16;5;2))

och på nästa flik så här:

=ÅR(Underlag!$E$3)-VÄNSTER(A2;4)-(MÅNAD(Underlag!$E$3)<1*EXTEXT(A2;5;2))

 

Nu räknar excel precis som jag vill och jag slipper problemet med att det uppdateras när jag öppnar ett gammalt blad (som uppdaterades till dagens datum och därför visade fel siffror).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...