Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskodning


Megera

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett trådlöst nätverk som jag inte kan koda. Hur vet man om någon använder ens trådlösa nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan du inte kryptera det?

 

Om man i routerns webgränssnitt letar reda på "attached devices" så kan man se hur många enheter som nyttjar nätverket (just då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan du inte kryptera det?

 

Om man i routerns webgränssnitt letar reda på "attached devices" så kan man se hur många enheter som nyttjar nätverket (just då).

 

Jag hittar inte stället där man krypterar...jag ska kolla efter routerns webbgränssnitt

Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för router, tillverkare och modell?

 

Ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriv:

ipconfig /all

 

Vad står det mer på raden som börjar med Standard gateway?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

Det är en Netgear wireless-g router WGR614v9.

Det står 00-00-00-00-00-00-00-00-E0

Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står 00-00-00-00-00-00-00-00-E0
Det där ser ut som informationen på raden Fysisk adress och inte raden Standard-gateway. Är du säker på att du inte har skrivit av fel rad?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en sådan router bör det vara 192.168.1.1 om man inte själv ändrat något. Och kryptering är naturligtvis möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Naturligt vis har jag läst fel...det skall vara 192.168.1.1

vad gör jag sedan då?

Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hittar manualer på http://kb.netgear.com/app/products/model/a_id/2591 fliken Documentation. Följ Setup Manual med början på sidan 10. I punkt 1 börjar du med att skriva in 192.168.1.1 i adressfältet i webbläsaren (Internet Explorer). Gör det som står på sidan 11. Därefter kan du hoppa till sidan 16 och följa anvisningarna där för att ställa in krypteringen. Du väljer lämpligen krypteringen WPA2-PSK (AES) som kryptering eftersom det ger bästa säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...