Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka infon från html-formulär till databas, asp.net


Mandimandarin

Rekommendera Poster

Mandimandarin

Hej

 

Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, så den fick ligga här..

 

 

Jag undrar om det går att, på ett relativt enkelt sätt, ordna så att infon folk fyller i ett formulär på en webbsida skickas automatiskt in i en databas eller liknande.

 

Jag ska göra ett anmälningsformulär för ett event och skulle behöva göra detta på ett smidigt sätt, så att man inte behöver kopiera och klistra från en massa mail hela tiden när man skapar sin deltagarlista.

Alltså, varje ruta i formuläret ska hamna i en egen kolumn i en acess-databas.

 

Måste man koda i tex .asp? eller finns det en enklare "genväg"?

Problemet är väl att jag inte riktigt vet vad vår server på företaget stöder, då den står i danmark och danskarna verkar vara ovilliga att svara mig just idag..

 

Någon som kan hjälpa till?

 

--EDIT-- Jag står nu inför detta problem igen, ett år senare och behöver fortfarande hjälp.. Våra servrar stöder bara asp.net. Någon som kan hjälpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer behöva något typ av programspråk på din server för att fixa detta på enklaste sätt.

 

Ett annat är, att om du redan får mail baserat på formulärinmatningen så har du antagligen ett standardutseende på brevet. Då kan du skriva ett program som körs i din pc. Laddar ned e-post, och går igenom dem och skapar ditt exceldokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att du och alla som skall svara på inbjudan använder Outlook och Exchange så kan du såklart även Röstknappar.

 

Skapa omröstningar i e-postmeddelanden och visa resultaten:

http://office.microsoft.com/sv-se/outlook/HP100804251053.aspx?pid=CH101131271053

 

Annars är det webbformulär och serversidesutveckling (alt. något skript enl. M's förslag ovan) som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mandimandarin

Okej, så om jag ska använda mig av något programspråk. Har ni förslag på hur man gör?

 

 

Alternativt.. Hur lätt är det att skriva ett program som går igenom e-posten?

 

 

Tror inte det där med röstknappar skulle fungera då det även är kunder till företaget som ska kunna anmäla sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Hej

 

Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, så den fick ligga här..

 

 

Jag undrar om det går att, på ett relativt enkelt sätt, ordna så att infon folk fyller i ett formulär på en webbsida skickas automatiskt in i en databas eller liknande.

 

Jag ska göra ett anmälningsformulär för ett event och skulle behöva göra detta på ett smidigt sätt, så att man inte behöver kopiera och klistra från en massa mail hela tiden när man skapar sin deltagarlista.

Alltså, varje ruta i formuläret ska hamna i en egen kolumn i en databas eller rent av en excelfil, om det skulle gå.

 

Måste man koda i tex .asp? eller finns det en enklare "genväg"?

Problemet är väl att jag inte riktigt vet vad vår server på företaget stöder, då den står i danmark och danskarna verkar vara ovilliga att svara mig just idag..

 

Någon som kan hjälpa till?

 

Om man använder Google Apps så finns det en formulärfunktion som gör precis det du vill, utan att knappa en enda rad kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mandimandarin

Om man använder Google Apps så finns det en formulärfunktion som gör precis det du vill, utan att knappa en enda rad kod.

 

Tack! Det ska jag kolla in!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Mandimandarin

Jag står nu inför detta problem igen, ett år senare och behöver fortfarande hjälp.. Våra servrar stöder bara asp.net.

 

Jag har ju formuläret klart sedan förra året, men behöver hjälp att få det att posta i en accessdatabas så att vi slipper göra det jobbet manuellt när folk anmäler sig.

 

Någon som kan hjälpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du databasen klar också eller är det endast html som är klart?

 

Jag skulle hellre rekommendera en extern tjänst som länkas in på webbplatsen än att bygga någonting du kanske inte förstår vad det gör.

 

Men är det ändå det du är ute efter så behöver du först skapa databasen och en tabell med de fält du vill att användaren ska kunna fylla i.

Även ett fält för ID bör finnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mandimandarin

Har du databasen klar också eller är det endast html som är klart?

 

Jag skulle hellre rekommendera en extern tjänst som länkas in på webbplatsen än att bygga någonting du kanske inte förstår vad det gör.

 

Men är det ändå det du är ute efter så behöver du först skapa databasen och en tabell med de fält du vill att användaren ska kunna fylla i.

Även ett fält för ID bör finnas.

 

 

Databasen finns också. Har som du skriver skapat fälten och ett fält för ID.

 

 

Vad finns det för externa tjänster då? Jag har inte lyckats hitta något när jag googlat, men jag kanske söker fel?

 

 

Jag tror nog att jag kommer förstå hur det fungerar bara jag får hjälp att bygga det, eftersom jag aldrig gjort det innan.

 

 

Tack för att ni flyttat tråden förresten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder, om jag förstår rätt, inte något serverspråk i dagsläget så att använda gammal hederlig asp går nog snabbast.

 

Då behöver koden inte heller kompileras och det är bara att köra på.

 

Jag rekommenderar att du postar informationen till samma sida som formuläret finns, då det är lättare för användaren att rätta eventuella fel i forumläret utan att det blir omständigt.

 

<!-- här kommer vi lägga in asp-kod -->
<form method="post" action="submit.asp">

 

Först måste vi identifiera om formuläret har postas eller inte - först då ska serverkoden göra något.

 

Så här kommer det fungera i stort

 

 

<%
errormsg=""

'//kontrollera om forumläret har postats
if Request.Servervariables("HTTP_METHOD")="POST" then

'// Sedan borde vi validera att vissa fält fyllts i eller inte
if Request.Form("myName")="" Then errormsg=errormsg & "Du måste ange ditt namn<br/>"
if Request.Form("myCompany")="" Then errormsg=errormsg & "Du måste ange ditt företag<br/>"
' kontrollera resten av fälten också

'efter validering kontroller om errormsg är tomt - då gå vidare till att skicka formuläret - annars visa felmeddelandet

if errormsg<>"" then
Response.Write "<p style=""color:red;font-weight:bold"">"&errormsg&"</p>"
else
'lägg in i databasen
' Receiving values from Form
name = (Request.Form("myName"))
company = (Request.Form("myCompany"))
email = (Request.Form("myEmail"))
'osv
data_source = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & _ 
Server.MapPath("form.mdb") ' sökväg till databasen
sql_insert = "insert into min_tabell (name, email, company) values ('" & _
name & "', '" & email & "', '" & company& "')"

' skapa databasobjektet och öppna databasen
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open data_source
con.Execute sql_insert ' lägger in informationen i databasen

' Done. Close the connection
con.Close
Set con = Nothing


end if 

end if 


' om allt postats behöver vi kanske inte visa formuläret
if Request.Servervariables("HTTP_METHOD")="POST" And errormsg="" then 
%>

<% else %>
<form method="post" action="submit.asp">...
<input type="text" name="myName" value="<%=Request.Form("myName")%>"/>  <!-- vi lägger in serverkod här för att användaren inte behöver skriva om allt -->
<input type="submit" value="Skicka" name="send"/>
</form><% end if %>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder, om jag förstår rätt, inte något serverspråk i dagsläget så att använda gammal hederlig asp går nog snabbast.
På sätt och vis håller jag med. Men då Mandimandarin nämner att det bara finns stöd för asp.net så kan det vara så att gammal hederlig asp inte fungerar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sätt och vis håller jag med. Men då Mandimandarin nämner att det bara finns stöd för asp.net så kan det vara så att gammal hederlig asp inte fungerar.

 

Vet inte om du själv vet detta med VbScript stödjs av .net plattformen.

Det skulle väl vara att .asp-filändelsen inte är inställd i IISen (om det är version 7) men det är bara att lägga till utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...