Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mustrubbel


Monshi

Rekommendera Poster

Har en Intellimouse Explorer, kopplad till datorn via USB, som bråkar. När datorn väcks ur viloläge (hybridvila, från minnet) initieras den inte korrekt och rör sig inte som den ska. Istället för en jämn rörelse hoppar pekaren fram och fastnar ibland.

 

Löses enklast genom att dra ur USB-kabeln och ansluta den igen men det är lite tröttsamt.

 

Problemet började denna gång främst efter ett byte av mus, gamla musen av samma sort gav upp och började dubbelklicka. Installerade då en annan MS-mus och för att få fason på denna installerade jag MS Intellipoint. Har nu avinstallerat Intellipoint men problemen avstår.

 

Har även Logitech SetPoint på datorn. Har avinstallerat även detta utan att det verkar påverka det hela.

 

Testar nu med en annan mus kopplad till datorn, en trådlös USB-mus, och den uppvisar inga problem.

 

Jag har givetvis testat det vanliga, dvs ändra energiinställningar (musen kan inte väcka datorn) och sådant men inget verkar påverka. Drivrutiner och BIOS ska vara uppdaterade...

 

Det är bara när datorn väcks efter viloläge från minnet som problemet visar sig.

 

 

Någon med idéer vad jag kan testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har läst att t.ex diskrensning ska kunna ställa till problem i Vista, med hybridsömn, tom. försvinna helt!

Finns en MS Fix för det.

Så frågan blir, har du gjort något sådant den senaste tiden?

Annars en drivrutin eller inställnings historia, tror jag!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS fix? Inte något jag har testat. Drivrutin? För musen eller USB?

Mus 6.0.6001.18000

verkar vara den enda som vara installerad och enda som finns. Från 2006.

 

Får testa MS fix.. vilken jag nu ska ta. Måste dock logga in som admin verkar det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl inte vara som så att annat på USB-porten stör? Får testa att koppa bort övriga enheter. Det som alltid finns kopplat via USB är ett USB-minne, ett TV-kort samt mus och tangentbord. USB-hub har jag kopplat bort för att ta bort eventuell felkälla. En avstängd USB-disk finns där med och en tom GPS-docka.

 

Irriterande är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Statusrapport

 

MS har varit riktigt hjälpsamma, problemet inte helt löst men musen uppför sig för det mesta som den ska. vad har hänt då?

Jo, i princip att jag fick en länk av MS till en Fix It, http://support.microsoft.com/kb/929734, som jag inte kört redan. En om vilolägesproblem och enheter som inte vaknar upp som de ska.

 

Efter det bråkar musen numera kanske var fjärde uppvak från minnet istället för i princip varje. Den fixen ordnade även så att datorn numera är riktigt snabb på att vakna upp när den gått ned i djup sömn på hårddisken.

 

Sista status var att jag idag talade med MS support, de ringde upp, och de föreslog till slut att de ska skicka en ny mus... okej, där är vi nu...vi får hoppas att det är ett musproblem med andra ord, att en ny mus är lösningen på detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...