Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Data till celler vid vissa datum


Stanich

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett problem...

 

I ena excel filen(vi kallar den test 1) finns det en cell där veckan uppdateras automatiskt till aktuell vecka. I samma fil ska en användare kunna skriva in ett värde i en cell. Varje gång "test 1" sparas ska detta värde skickas till en annan fil "test 2" cell A1. Det är inga problem att göra detta.

 

Här kommer problemet, när "test 1" uppdaterar cellen med aktuell vecka till en annan vecka så vill jag att värdet skickas till nästa cell A2 "test 2" och det gamla värdet i A1 inte ska ändras.

 

Förstår om det blev lite luddigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter om att du vill låta excel skapa en lista i "test 2" där alla gamla veckor ligger sparade.

Jag är inte säker på om du redan har makro skrivet för att utföra den funktion du beskriver, eller om du försöker undvika makro.

 

Rent konkret så borde det gå enkelt i VB genom att använda

LastRow = .Cells(.Rows.Count, "A").End(xlUp).Row

 

Även utan Makro går det att lösa genom INDIREKT och ANTAL

 

tex: ="A"&ANTAL(A:A)+1 <-Ger dig adressen till nästa lediga cell där du kan klistra in värdet och som du sedan kan utnyttja men hjälp av INDIREKT.

 

Specificera gärna lite mer så kan jag säkert hjälpa dej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

Ska försöka specificera lite mer:

 

 

Test1 filen =

 

cell A2 visar vilken vecka det är och uppdateras automatiskt (denna funktion har jag gjort klart)

cell A4 här skriver användaren in tex en siffra

Den här filen ska cell A4 rensas varje söndag tex kl 18:00. Så när användaren kommer in på måndag, så är det samma fil, och cell A4 läggs det in ny data av användaren

 

 

Test2 filen =

 

ska visa datan som använder skriver in i test1 A4, i celler för respektive vecka.

 

 

Jag har slitit mig själv i håret för att komma på hur jag ska försöka lösa detta... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...