Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Telia "Mobilsurf"

Jepqe

Recommended Posts

Hej!

Idag har jag beställt Telias "Mobilsurf" till min iPhone. Det ingår 1gb surf för 69:-/mån. När man överstigit gränsen sätts en maxhastighetsgräns på 120 kb/s.

Min fråga är: Vad kan jag göra med 120kb/s typ, kommer det fungera att surfa normalt eller kommer det vara skitsegt?

Hur många kb använder man vid "normal" surfning / sekund?

Tack på förhand! :-)

Hej

Tittade på kul i min brandvägg hur många mottagna byte som förstasidorna på SVD, DN, Aftonbladet kräver, rör sej om 2.000.000-3.000.000.

Så de kommer nog att bli lite segt.

/Olle

2 000 000 bytes delat med 120 000 bytes/s är 17 sekunder, dvs tiden att ladda ner tidningarnas förstasida. Sedan hur relevant det är beror ju på vilka webbsidor du brukar besöka. I webbläsare som Internet Explorer och Firefox i PC kan man ju göra diverse inställningar, t ex att bilder inte laddas ner, och kan man göra sådant i iPhone så går det ju bättre att surfa med låg hastighet.

Jag har en iPhone med Telias 69kr tjänst. Jag använder telefonen rätt mycket, surfar, kollar mail, Facebook, kartor osv. Dock använder jag inga tjänster som strömmar musik eller film till telefonen. Jag har använt ca 550MB data under de senaste 4 månaderna.

Nu har jag ställt in telefonen så att den använder mitt trådlösa nätverk när jag är hemma samt att den använder en del andra trådlösa nätverk som jag har tillgång till, men jag tror att det spelar mindre roll eftersom jag oftast använder telefonen när jag är ute och far runt. WiFi trafik räknas inte in i de 550MB'en ovan.

Jag skulle säga att du kommer att klara dig lugnt på 1GB per månad. Skulle du använda mer så går ju telefonen att använda, men det kommer att gå slött. Man märker direkt när man bara har Edge uppkoppling till telefonen, och med strypning är det ungefär den hastigheten du hamnar på. Jag skulle nog uppgradera till ett större abonnemang om jag drabbades av den strypningen varje månad.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...