Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NETTOARBETSDAGAR räknar fel?


Isaklund

Rekommendera Poster

Kan någon förklara detta för mig. Finns den en ”bugg” i Excel funktioner ARBETSDAGAR och NETTOARBETSDAGAR?

 

Se bild

 


  •  
  • I kolumn D skapar jag ett datum med funktionen DATUM (För rad 1): =DATUM(A2;B2;C2)
  • I kolumn E räknar jag ut förfallodag + 20 dagar från datumet med =ARBETSDAGAR(D2;20)
  • I kolumn F räknar jag ut antalet arbetsdagar mellan datum och förfallodag: =NETTOARBETSDAGAR(D2;E2)

 

Sen kopierar jag detta i kolumnen. Logiskt så måste ju resultatet i kolumn F bli 20 i alla fall. Men som ni ser i bilden blir det ibland 20 och ibland 21.

Någon som kan förklara varför det blir på detta viset?

 

Tack för svar

nettoarbetsdagar - fel.bmp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ParboMan

Kan någon förklara detta för mig. Finns den en ”bugg” i Excel funktioner ARBETSDAGAR och NETTOARBETSDAGAR?

 

Jag tror det kan vara så enkelt att NETTOARBETSDAGAR inkluderar startdatum och slutdatum om båda datumen är vardagar (arbetsdagar), medan ARBETSDAGAR hittar den arbetsdag som i det här fallet ligger 20 arbetsdagar fram i tiden.

 

Alltså, när du väljer startdatum i D som är en lördag eller söndag så räknas ett förfallodatum ut i E som ligger 20 arbetsdagar fram i tiden, men när du räknar antal arbetsdagar mellan D och E så inkluderas inte D.

Men om du väljer startdatum i D som är vardag (arbetsdag) så räknas fortfarande förfallodatum fram som är 20 arbetsdagar framåt, men NETTOARBESDAGAR räknar med dagen i D och de 20 arbetsdagar så ligger fram till E.

 

/Pär B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...