Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starta XP installation - problem


Idea

Rekommendera Poster

Jag är hemskt tacksam om någon som kan hjälpa mig.

 

https://www.flashback.org/t485706p2, inlägg-nr: 13 i 2a sidan, för jag lutar mig åt det problemet som jag drabbats av. Så måste det vara något.

"Chipset" ligger i moderkortet? Jag kollade ASUSs hemsidan, men vet inte vilket av dom... gå och kolla: http://support.asus....SLanguage=en-us

Välj OS: WINXP och sedan Moderboard -> Socket AM2/AM3+/AM3 -> M4A78 Pro

 

Hårddisk är WD5000AAKS http://support.wdc.c...pid=606&lang=en

Problem är att:

Jag försöker hitta rätt drivrutiner från hemsidan (ASUS), så vet jag inte vilken som ska tillhöra och jag skulle hämta.

Man måste lägga med drivrutinerna för SATA på din Xp-cd. Det gör jag med ett program som heter nlite.

 

Här hittar man programmet nLite som fixar till xp cd:n: http://www.nliteos.com/

 

Identifiera sitt chipset och leta upp rätt driver för SATA, sen följer man anvisningen här (man kan bortse från Sp2 eftersom man har det integrerat på skivan):

 

Man måste lägga in sp2 för xp i nLite, sen lägger man till drivrutinerna för SATA (chipset drivern), avsluta med att skapa en startbar iso-fil.

 

Händelse:

Jag installerade om, XP-skivan, med SP 2. Jag körde Killdisk innan, för att få total-formate. (Pga det var något skadat i filen, som man kan inte starta t.ex. Ubuntu Live CD... Bla bla, men bestämt mig att formatera alltihop.

 

Så eftersom jag kan inte starta XP-skiva, men moderkortets drivrutiner kan öppna, liksom boot... men ej installera.

 

En gång lyckade jag komma fram blå skärm från XP-skivan efter jag formaterade, tyckte F6, o följde, men gick inte installera något, utan det begärde Floppy A:/ men jag har inte det i datorn alls. Jag försökte ändra i bootmenu, bl.a. omflytta HHD:s ordningar, 1, 2, 3 typ, och satt disabled i Floppy A.

Det lyckades inte ens.

 

Jag vågar inte pilla mer...

 

Tack hemskt så mycket en gång till om hjälp.

_________________

GEForce 8600 GT

AMD Athlon 64x2 DualCorePro 6000

Moderkort Asus M4A78 PRO

Kingston DDR2 4 GB

Nätap. 650 W

DVD TSSTcorpCDDVDW SH-S203N

1- HDD 530G ST3400833A

2- HDD WDC 160 G (f.d. ext.)

3- HDD WDC 500 G (f.d. ext.)

XP Professional

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Drivrutiner för SATA-controllern hittar du på moderkorttillverkarens hemsida. Drivrutinen lägger du på en diskett. Precis i början på XP-installationen trycker du F6 (om jag nu inte glömt det helt) och stoppar in disketten när du blir ombedd att göra det. Nu tuggar datorn in drivrutinen vartefter installationen fortsätter som vanligt. Du kan nu plocka bort disketten.

 

Vill minnas att det vid installation av SATA-drivrutinen fanns olika val. För min del var det bara ett som var rätt. Du lär märka vilket som är rätt. Var beredd på att göra om installationen från början om det skulle gå åt fanders med första valet.

 

Till sist: Är datorn ett hemmabygge brukar det följa med en diskett med SATA-drivrutinen tillsammans med moderkortet.

 

Angående chipset så finns det på moderkortet även kallad nord - och sydbryggan. Nordbryggan är den delen som är försedd med en liten fläkt eller kan också vara försedd med enbart fläns. Sistnämnda är tystast. Fläktarna brukar föra ordentligt väsen efter ett halvår eller så i drift.

 

Bäst är att plocka väck fläkten från början och sätta dit en fläns istället.

 

Mina AMD-moderkort har varit försedda med Nvidiachipset. Då hämtade jag hem chipsetdrivrutiner från Nvidias hemsida. Intelchipset finns också. Enklast hittar du då drivrutinen härifrån:

 

http://www.majorgeeks.com/

 

Intels egen hemsida för nedladdning är för mig en myrstack.

 

nLite är om du tänker skapa en slipstreamCD. Alltså en CD som inkluderar både serivcepack och drivrutiner. Du slipper i slutändan att installera det här i efterhand. Jag har provat nLite men lyckades inte något vidare.

 

Har ett svagt minne av att jag lyckades bättre med Autostreamer:

http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/Autostreamer.shtml

...ett program som hjälper dig att skapa en komplett installationsCD som inkluderar servicepack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag förstår av webbsidan med drivrutiner för M4A78 så är det ett chipset från AMD och inte från Nvidia. Har du prövat att ladda ner chipset-programmet där och sett efter om det innehåller någon SATA-drivrutin? Eftersom det är 300 MB stort och nedladdningar från Asus är långsamma har jag inte gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha ok... Uhmm jag kollade där asus moderkorts drivrutiner... och jag vet inte vilka de ska vara.

 

 

gå och kolla: http://support.asus....SLanguage=en-us

Välj OS: WINXP och sedan Moderboard -> Socket AM2/AM3+/AM3 -> M4A78 Pro

 

Där finns:

 

  1. NVIDIA nForce Chipset Package Driver V15.45(Chipset version 4.6.9.0) for Windows XP.(WHQL) (include LAN driver)
    154.38 MB
  2. NVIDIA nForce MCP78 Chipset Package Driver V15.26.02 (Chipset Driver V4.6.9.0) for Windows XP.(WHQL)161.94 MB
  3. NVIDIA nForce Chipset Driver V4.6.9.0 for Windows XP. 93.1 MB
  4. NVIDIA nForce Chipset Driver V4.6.9.0 for Windows XP. (include chipset/lan driver) 127.55 MB

Eller ska jag packa ner allt?

 

Jag har laddat ner, inte bränt eller avbildat ISO, men en sak som jag inte förstår... Alltså: Man ska packa ner alla som finns där drivrutiner, eller hela drivrutiners cd. Eller bara chips som jag nämnde 4 st här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när jag väljer ditt moderkort:

Skärmklipp.PNG

 

Jag har inte använt nLite någon gång så detaljfrågor om nLite kan jag inte svara på.

 

Men under "Others" hittar jag "AMD AHCI Compatible RAID Controller Driver" vilket skulle kunna vara drivrutinen för SATA-kontrollern för den innehåller något med disketter.

 

Har du kollat om det finns någon möjlighet att ställa in att SATA-anslutna hårddiskar ska göras om så att det ser ut som att de är PATA-anslutna för Windows? Läs i manualen om de olika BIOS-inställningarna för det är ju bra mycket enklare än att greja med nLite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu åter kraft har jag att lösa problem.

 

Det har stått i förrådet och nu vill jag fixa för fan! :)

 

Jag läst igenom och försökt/testat.. men det funkar inte ens. Men jag lyckades att koppla ur de andra 2 hdd, och huvud-hdd är kopplat som vanligt.

 

O jag satt in med moderkortets drivrutinsdisk. Jag fick svart skärm som står:

 

"Welcome to ASUS Motherboard Make Disk for DOS Menu"

 

a ) Make ATI XP/XP 64bit ACHI/RAID Driver Disk

b ) FreeDOS command prompt

Please choose a ~ b:

 

Jag valt; a

 

Please insert your Formated Floppy to A:\

Press a key to continue._

 

Men jag har inte floppy i stationära datorn.

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om det finns någon möjlighet att ställa in att SATA-anslutna hårddiskar ska göras om så att det ser ut som att de är PATA-anslutna för Windows? Läs i manualen om de olika BIOS-inställningarna för det är ju bra mycket enklare än att greja med nLite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker på det.

 

Enligt manus för moderkortet:

 

Storage Configuration

 

OnChip SATA Channel [Enabled]
Det stämmer bra i min boot.

Enables or disable the OnChip SATA Channel.

Configuration option: [Enables] and [Disable]

 

OnChip SATA Type [iDE]

Allows you to select the SATA type.

Configuration options: [iDE] [RAID] [ACHI]

 

* If you want to use the Serial ATA hard disk drives as Panellel ATA physical storage device, keep the default setting [iDE]

 

* If you want the Serial ATA hard disk drives to use the Advandced Host Controller Interface (AHCI), set this item to [ACHI]. The ACHI allows the onboard storage driver to enable advanced Serial ATA features that increases storage perfomance on random workloads by allowing the drive to internally optimize the order of commands.

 

* When SATA is configured as [ACHI] in BIOS, only SATA port 1-4 can be detected.

Ensure to installe the AHCI driver to delect and use SATA port 2-6 in ACHI mode under OS.

 

*If you want to create a RAID 0, RAID 1 and RAID 10 configuration from the Serial ATA hard disk drives, set this item to [RAID]

 

Jag har två ex. hdd men det stoppas in i chassi och används de som extra. De är urkopplad nu, men jag undrar om jag måste koppla in kablarna från Nätegg för att få rätt?

Dom två gamla ex hdd går till IDE connector (40-1 PRI_IDE)

 

SATA kablarna verkar sitta rätt sin var, dvs huvud-hdd-kabeln går till nr 1 kontakt SATA

********************************

 

Under Boot-sidan visar sig:

 

Bios setup utility

 

Main

 

> Primary IDE Master : [Not Detected]

> Primary IDE Slave : [Not Detected]

> SATA 1 : [WDC WED5000AAKS-OOY]

> SATA 2 : [CDDVD]

> SATA 3 : [CDDVD]

> SATA 4 : [Not Detected]

> SATA 5 : [Not Detected]

> SATA 6 : [Not Detected]

 

> Storage Configuration

> System Information

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OnChip SATA Type [iDE]
Får SATA-diskar att se ut som om de vore PATA-anslutna. Då ska du inte trycka på F6 under installationen av XP.

 

Jag skulle inte ha hårddiskar som är anslutna till moderkortet men inte till nätaggregatet eftersom jag inte vet om det kan uppfattas konstigt av moderkortet. Däremot är det bra att koppla ur hårddiskar man inte ska installera på så man inte väljer fel hårddisk.

 

Förstår jag det rätt när jag tror att du vill installera XP på SATA 1 : [WDC WED5000AAKS-OOY] och att du har kört Killdisk på den hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, jag vill installera XP på SATA 1 : [WDC WED5000AAKS-OOY] och att jag har kört Killdisk på den hårddisken. Nu är jag rädd för det blir dödsdömd. :(

 

Jag har inte tryckt F6. Bara att trycka DEL när moderkortets skärm kommer upp.

 

hårddiskar som är anslutna till moderkortet men inte till nätaggregatet eftersom jag inte vet om det kan uppfattas konstigt av moderkortet. Däremot är det bra att koppla ur hårddiskar man inte ska installera på så man inte väljer fel hårddisk.

 

Ja ok... Det ska ansluta till bägge två ex. hdd efter jag installerat XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det vara så att svarta skärmen håller lång tid? Mer än 10 min?

 

Det blinkar med streck " _ " i västra hörnet ständigt... ??

 

Trots jag har inte rört nånstans när det kom upp blå skärmen att påbörja installera XP.

 

Ska jag stänga av och starta om igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter länge med 10 minuter men vänta tills det gått en kvar för säkerhets skull. Det brukar bero på något med hårdvaran som installationsprogrammet inte begriper sig på. Se till att du inte har något annat än tangentbord och mus anslutet till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, svårt, men ditt moderkort verkar ha utgång för bildskärm så du skulle kunna pröva med att ta ur ditt grafikkort och i stället ansluta skärmen till moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar ett tag bara... men det säger:

 

Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn.

Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kan behöver köra ett installationsprogram eller ett diagnonstikprogram leverareat av maskinvarutillverkaren.

 

Installationen kan inte fortsätta. Tryck ned F3 för att avsluta.

 

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar!

 

Det var att tvätta SATA kontakter och hdd med sprit 75 %.

 

Och körde vanligt som du förklarade om att SATA ska vara urkopplad... men jag låt det installeras XP själv till texterna som står: Det går inte att hitta... bla bla...

 

jag startade om datorn... men innan jag tog urkopplade SATA som går till huvud-HDD.

När blå skärmen upp läses det in som man kan se dom texter som står längs nedre i raden.

 

Då SATT jag SATA-kabeln på moderkortet.

 

Det funkar!!

Jag var is i magen för jag var rädd för det kan gå sönder.

 

 

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick hjärnblödning och kraft togs ur....nästan, men det är natt nu :D

Förväntan växte rakt upp taken och i tron att det blev allt ordnat, men icke.. ack...

 

Jag lät det installation som kördes själv och det började begära att starta om datorn. Jag tryckte bara Retur (Entre). Jag vet hur man gör. Det är så enkelt, men...

 

Det blir lite konstigt beteende som jag har aldrig stött där problem, att när datorn startat om, Moderkortets skärm dök upp, som vanligt... o sen helt svart skärm... händer inget... Heller det finns inte streck (_) som blinkar i västra hörnet. Bara svart skärm

 

Jag provade med att stänga av datorn och koppla ur SATA-kabeln; Moderkortet <-> huvud-hdd.

Startade datorn.... Moderkortets skärm dök upp som vanligt... o sen svart skärm...

 

Jag stängde av.

koppla in SATA där.

starta om datorn.

 

Det började XP-installation och jag gjorde enligt vad som stod på blå skärm så det installerades också.

Det begärde igen: Tryck på Retur och starta om datorn själv, o sen kom SVART SKÄRM.

 

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att någon annan har något förslag för nu måste jag sova några timmar innan jag reser bort i morgon bitti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää.. :thumbsdown:

 

Jag tycker att det blev förvärrat o strul till bara. Bäst om någon som kan hjälpa mig från början om och gör najs steg-steg-förklaring. :)

 

Vad ska jag göra åt att lösa problem.

 

Först totalformatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...