Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad innebär 500 procents ökning?

Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder
Postad (redigerade)

Artikeln i sig hör inte till matematikforumet, men det är inte av den anledningen jag länkar till den. Det är på grund att det står i artikeln att antalet utekissare har ökat med 500 procent under sju år.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7173183.ab

Förvisso var inte matematik mitt starkaste ämne i skolan, men nog lärde jag mig att en hel del är 100 procent. Hur i allvärlden kan något då ha ökat med 500 procent?

Redigerad av Stefan Eklinder
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln i sig hör inte till matematikforumet, men det är inte av den anledningen jag länkar till den. Det är på grund att det står i artikeln att antalet utekissare har ökat med 500 procent under sju år.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7173183.ab

Förvisso var inte matematik mitt starkaste ämne i skolan, men nog lärde jag mig att en hel del är 100 procent. Hur i allvärlden kan något då ha ökat med 500 procent?

Nja... 100% är allt _just nu_. Men detta kan ju öka eller minska.

Låt oss säga att du har 5 apelsiner i en fruktkorg. Om du lägger ytterliggare 10 apelsiner i korgen, hur många procents ökning av antalet apelsiner har vi då?

5 apelsiner är 100%, 10 apelsiner blir då 200%. Ökningen är 200%.

Länk till inlägg

Som mycket annat i denna värld, allt beror på hur man räknar, vad man utgår ifrån.

Om 5 st apelsiner hade varit 10%, eller 50%, ja du kan ju räkna själv...

Länk till inlägg

Nja... 100% är allt _just nu_. Men detta kan ju öka eller minska.

Låt oss säga att du har 5 apelsiner i en fruktkorg. Om du lägger ytterliggare 10 apelsiner i korgen, hur många procents ökning av antalet apelsiner har vi då?

5 apelsiner är 100%, 10 apelsiner blir då 200%. Ökningen är 200%.

Nja, så har inte jag fått lära mig. Om 5 apelsiner är 100% och du senare har 10 apelsiner så har ökningen varit 100% hade ökningen varit 200% hade du haft 15 apelsiner.

med andra ord. Om grunden är 100 så innebär 500% ökning att slutresultatet är 600

• Gilla 1
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...