Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad innebär 500 procents ökning?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Artikeln i sig hör inte till matematikforumet, men det är inte av den anledningen jag länkar till den. Det är på grund att det står i artikeln att antalet utekissare har ökat med 500 procent under sju år.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7173183.ab

 

Förvisso var inte matematik mitt starkaste ämne i skolan, men nog lärde jag mig att en hel del är 100 procent. Hur i allvärlden kan något då ha ökat med 500 procent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Artikeln i sig hör inte till matematikforumet, men det är inte av den anledningen jag länkar till den. Det är på grund att det står i artikeln att antalet utekissare har ökat med 500 procent under sju år.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7173183.ab

 

Förvisso var inte matematik mitt starkaste ämne i skolan, men nog lärde jag mig att en hel del är 100 procent. Hur i allvärlden kan något då ha ökat med 500 procent?

 

Nja... 100% är allt _just nu_. Men detta kan ju öka eller minska.

 

Låt oss säga att du har 5 apelsiner i en fruktkorg. Om du lägger ytterliggare 10 apelsiner i korgen, hur många procents ökning av antalet apelsiner har vi då?

 

5 apelsiner är 100%, 10 apelsiner blir då 200%. Ökningen är 200%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som mycket annat i denna värld, allt beror på hur man räknar, vad man utgår ifrån.

 

Om 5 st apelsiner hade varit 10%, eller 50%, ja du kan ju räkna själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... 100% är allt _just nu_. Men detta kan ju öka eller minska.

 

Låt oss säga att du har 5 apelsiner i en fruktkorg. Om du lägger ytterliggare 10 apelsiner i korgen, hur många procents ökning av antalet apelsiner har vi då?

 

5 apelsiner är 100%, 10 apelsiner blir då 200%. Ökningen är 200%.

 

Nja, så har inte jag fått lära mig. Om 5 apelsiner är 100% och du senare har 10 apelsiner så har ökningen varit 100% hade ökningen varit 200% hade du haft 15 apelsiner.

 

med andra ord. Om grunden är 100 så innebär 500% ökning att slutresultatet är 600

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för svaren!

 

Nu tror jag att jag förstår hur det hänger ihop. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...