Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 ser bara Windows 7


Kurtson

Rekommendera Poster

Har ett nätverk hemma bestående av några linuxburkar, några xp, en wd-nätverksdisk och nu två stycken windows 7 (ultimate - har jag testat denna gång).

Tyvärr finns inte alla inom samma workgroup.

WD'n kan jag inte byta på, har glömt lösen och är inte beredd att resetta den fullt ut för detta ändåmål

Alla xp ser alla andra datorer, finns på två olika workgroups

Alla Ubuntu/Linuxavarter, ser alla andra datorerna, finns också på två olika workgroups

W7-burkarna ser bara varandra, finns på samma workgroup som flertalet av de andra.

Har testat att göra en till w7 och den sågs också, av alla, men såg själv bara de egna.

 

Alltså de ser inte ens routern på nätverket om man ber dem kolla efter, även om de nyttjar den, men de ser den inte som en enhet.

 

Någon som har tips att komma med?

 

Förstår inte varför W7 ska ha blivit så svår att sammarbeta med andra system för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ett förslag:

Har du försökt med att använda samma workgroup i hela nätverket?

...kanske det som strular till det att du använder flera workgroup.

 

Strunta i backup om du inte är intresserad av det, men guiden i sig verkar bra:

http://www.idg.se/2.1085/1.316560/sa-fixar-du-natverk-och-backup-i-windows-7

 

2. Ställ in arbetsgrupp

Det krävs också att dina datorer i nätverket befinner sig i samma arbetsgrupp.

 

Om en dator inte har Windows 7

Kanske har inte alla dina datorer Windows 7. Då kan du inte heller alltid använda Hemgrupper för att dela filer och mappar. I stället kan du använda Windows klassiska fildelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att blanda så många arbetsgrupper, brukar kunna ställa till olika problem.

Speciellt när man också blandar olika operativsystem.

Måste du ha dessa olika grupper?

 

XP och Windows 7 har inte riktigt samma nätverksuppbyggnad.

T.ex den Homegrupp som Windows 7 använder sig av som standard, fungerar bara inom Windows 7, i denna så slipper du använda dig av lösenord, speciella rättigheter och sådant.

 

Men ska du koppla in XP-enheter och annat mot Windows 7, så krävs det oftast olika rättigheter/inställningar på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska sätta mig och gå genom era svar lite senare, men som jag skrev i första inlägget så kan jag inte ändra workgroup på t.ex. wd disken, inte routern heller.

Visserligen SKA jag få detta att fungera, men nu så ser jag det mer som en utmaning.

Tyvärr innehåller wd disken alla foton, filmer o musik som man kan tänkas vilja se eller streama, och då är vi nu låsta till allt utom w7 för detta.

 

Men som sagt, jag ska kika genom senare för att se om jag hittar en lösning bland era svar.

 

och nej, jag kan INTE få samma namn workgroup på allt, tyvätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Windows 7 fungerar i workgroup, det enda sättet det kan kommunicera med andra datorer utanför Homegroup, endast avsett för WIndows 7.

Dokumenten tar upp Windows 7,Vista XP, Mac och Ubuntu/Linux.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...