Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skyddad är man när avinstallerar och installerar Antivirus och brandväggsprogram


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Jag har McAffe Security Center som jag fick när jag köpte min senaste dator hos Dell år 2007, men nu går det ut och jag måste förnya det

 

Men jag vet inte vad jag ska göra då jag inte fått svart på mail som jag skickat till McAffe, och det stärker inte förtroendet för dem direkt.

och dessutom har jag märkt lite störningar i datorn när det uppdateras eller när det söker igenom min dator.

 

Så jag funderar över att byta till Telia Säker surf som är från F-secure.

 

Om jag får problem att avinstallera mitt McAffe program och behöver hjälp, t.ex. från Telia via deras premiumsupport så sa de sa att de kan hjälpa mig om det behövs.

och de kan även gå in via fjärrstyrning via min dator för att hjälpa.

Men då undrar jag hur säkert är det att vara uppkopplad mot nätet och låta dem göra det om man inte har något Antivirus eller brandvägg installerat ?

 

Eller är det så att riskerna bara finns om man går ut på en webbsida på nätet och är oskyddad ?

Och det är ju även så att man är uppkopplad på nätet när man håller på att installera ett nytt Antivirus och brandväggs-program

 

Vore tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du kan lita på Telias fjärrstyrning, det är ingen risk, men låt bli att surfa runt på nätet.

 

Du bör ha bestämt dig för vad du ska ha, innan du avinstallerar ditt nuvarande så att du har skydd.

 

Du kan hämta hem det du ska ha, sedan avinstallera McAffe, starta om datorn och starta din nyinstallation från din sparade installationsfil.

Innan du installerar ngt nytt program, bör du ta bort ditt gamla.

Här finns det ett verktyg för det. http://majorgeeks.co...Tool_d5420.html

 

Normalt när du installerar ett säkerhetsprogram från någon välkänd leverantör, ska det inte vara någon risk med uppkoppling

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Eller är det så att riskerna bara finns om man går ut på en webbsida på nätet och är oskyddad ?

 

Du är oskyddad även när du inte surfar. Datorn är uppkopplad mot nätet hela tiden idag när varenda kotte har bredband. Är inte som förr med telefonuppkopplade modem då man först behövde ansluta datorn via ett speciellt telefonnummer o s v.

 

Att avinstallera ett antivirusprogram är inte svårt att göra. Dom flesta antivirustillverkare har speciella uninstallverktyg, som du laddar ned och kör för att avinstallera antivirusprogrammet.

 

Du tänker att det kan jag väl göra via "Lägg till / Ta bort programvara". Visst, men det är inte säkert att du blir av med alla komponenter som det tidigare antivirusprogrammet installerade. Det kan uninstallverktygen i dom flesta fall råda bot på.

 

När jag avinstallerar antivirusprogram kopplar jag alltid bort datorn från internet. Drar kabeln. När det nya är installerat kopplar jag upp datorn igen. Återansluter kabeln. Då det nya antivirusprogrammet oftast vill söka efter uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej,

du kan lita på Telias fjärrstyrning, det är ingen risk, men låt bli att surfa runt på nätet.

 

Du bör ha bestämt dig för vad du ska ha, innan du avinstallerar ditt nuvarande så att du har skydd.

 

Du kan hämta hem det du ska ha, sedan avinstallera McAffe, starta om datorn och starta din nyinstallation från din sparade installationsfil.

Innan du installerar ngt nytt program, bör du ta bort ditt gamla.

Här finns det ett verktyg för det. http://majorgeeks.co...Tool_d5420.html

 

Normalt när du installerar ett säkerhetsprogram från någon välkänd leverantör, ska det inte vara någon risk med uppkoppling

Mvh

Mats H

 

 

Tack snälla du för svaret...uppskattas väldigt mycket thumbsup.gif

Det var en väldigt bra information.

 

Hälsningar

Inger Maryissa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Du är oskyddad även när du inte surfar. Datorn är uppkopplad mot nätet hela tiden idag när varenda kotte har bredband. Är inte som förr med telefonuppkopplade modem då man först behövde ansluta datorn via ett speciellt telefonnummer o s v.

 

Att avinstallera ett antivirusprogram är inte svårt att göra. Dom flesta antivirustillverkare har speciella uninstallverktyg, som du laddar ned och kör för att avinstallera antivirusprogrammet.

 

Du tänker att det kan jag väl göra via "Lägg till / Ta bort programvara". Visst, men det är inte säkert att du blir av med alla komponenter som det tidigare antivirusprogrammet installerade. Det kan uninstallverktygen i dom flesta fall råda bot på.

 

När jag avinstallerar antivirusprogram kopplar jag alltid bort datorn från internet. Drar kabeln. När det nya är installerat kopplar jag upp datorn igen. Återansluter kabeln. Då det nya antivirusprogrammet oftast vill söka efter uppdateringar.

 

 

Tack snälla för dina råd och tips också

det är toppen med E-forum att få svar på olika frågor.

Uppskattas mycket

 

Hälsningar

Inger Maryissa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att Windows-brandväggen går bra att använda i glappet mellan avinstallationen av den gamla brandväggen och den nya. Eller om du har en router så skyddar brandväggen i den från intrång. Detta då under förutsättning att datorn inte är infekterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har internet urkopplat medan du avinstallerar ditt befintliga skydd, och när du nyinstallerar, så är det bäst, för sedan när du kopplar in internet igen, så har ditt nya antivirusskydd redan ett visst skydd som räcker, medan den söker och hämtar allt nytt som behövs för att bli så säkert som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Kom ihåg att Windows-brandväggen går bra att använda i glappet mellan avinstallationen av den gamla brandväggen och den nya. Eller om du har en router så skyddar brandväggen i den från intrång. Detta då under förutsättning att datorn inte är infekterad.

 

Jo, jag får nog lita på att datorn inte är infekterad då jag hela tiden haft mitt Antivirus program uppdaterat.

 

Men...en dum fråga från mig ....( skäms nästan lite ;-)

Men vad är skillnaden mellan router och modem ?

Jag har ett Telia modem för bredbandsuppkoppling via tele-nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag får nog lita på att datorn inte är infekterad då jag hela tiden haft mitt Antivirus program uppdaterat.

 

Men...en dum fråga från mig ....( skäms nästan lite ;-)

Men vad är skillnaden mellan router och modem ?

Jag har ett Telia modem för bredbandsuppkoppling via tele-nätet.

 

Enkelt sagt, ett modem är den som översätter det analoga språket som finns i telefontråden till det digitala språket som finns i datorn.

 

En router är som en växel, som skickar rätt signaler till rätt dator/enhet utan omvägar, alltså snabbaste vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Enkelt sagt, ett modem är den som översätter det analoga språket som finns i telefontråden till det digitala språket som finns i datorn.

 

En router är som en växel, som skickar rätt signaler till rätt dator/enhet utan omvägar, alltså snabbaste vägen.

 

Så en router har man om man har flera datorer ?

Och i den finns en brandvägg också...

 

Kul att lära sig mera ;-) tackar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så en router har man om man har flera datorer ?

Och i den finns en brandvägg också...

 

Kul att lära sig mera ;-) tackar...

 

Flera datorer, skrivare kanske, allt som man har i sitt nätverk.

Jupp, det finns en enklare brandvägg i den.

Man blir aldrig fullärd inom detta ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, ett mer "korrekt" ord för en hemmarouter är bredbandsdelare och i den finns en brandvägg, begränsad jämfört med brandväggarna i McAfee och F-secure men skyddar mot intrång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...