Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

InstallShield problem.


mindsleep

Rekommendera Poster

Skulle installera ett gammalt spel och får felmeddelandet:

 

"1607: Unable to install InstallShield Scripting Runtime".

 

Va fasen ska jag göra nu?

 

Har sökt på InstallShield hemsida...men det går inte...den är så vansinnigt seeeeeeg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo söka på internet kan jag med.

 

Jag var mera nyfiken på om någon annan hade samma problem...eller har haft samma problem.

 

Som ni ser så kan det bero på nästan vad som helst enligt microsofts hemsida. Fel hjälpen hjälper tyvärr inte till heller eftersom jag inte har de filer micorosft refererar till.

 

Cecilia:

InstallShield länken du refererar till är död. Det går inte nå deras värdelösa webbplats vid vissa tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo söka på internet kan jag med.

Jag var mera nyfiken på om någon annan hade samma problem...eller har haft samma problem.

 

Men så formulerade du inte frågan, därför fick du dessa svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo söka på internet kan jag med.

 

Jag var mera nyfiken på om någon annan hade samma problem...eller har haft samma problem.

 

Som ni ser så kan det bero på nästan vad som helst enligt microsofts hemsida. Fel hjälpen hjälper tyvärr inte till heller eftersom jag inte har de filer micorosft refererar till.

 

Cecilia:

InstallShield länken du refererar till är död. Det går inte nå deras värdelösa webbplats vid vissa tillfällen.

Jag var lite förvånad över din fråga förut, men nu när du omformulerar den förstår jag bättre :)

 

Jag har inte något problem att fram installshield-sidan, vare sig förut eller nu. Så här ser den ut:

This error message is a system-specific error and can be caused by a system-specific setting. This article attempts to list all the possible steps that have known to resolve this error. Depending on your system, you may need to try some or all of the listed solutions. 

1. Update the ISScript engine on your computer by downloading the latest one. For more information, see [url="http://consumer.installshield.com/kb.asp?id=Q108158"]Setup Is Unable To Find or Update ISScript.msi[/url]. 
2. Make sure that the Installer folder in the Windows directory has full access privileges. The Installer folder may be hidden on your computer, so you will have to set your computer to see hidden files and folders and then set the proper permissions to the <WINDOWSFOLDER>\Installer folder:

  A. Show Hidden Files and Folder
        1. Launch Windows Explorer by pressing the Windows key + E or select Start > Run and type explorer.
        2. Select Tools > Folder in the Windows Explorer window.
        3. Select the View tab.
        4. In the Advanced Settings pane, select Show hidden files and folder. 

 B. Set the Installer folder attributes
  1. Locate the folder <WINDOWSFOLDER>\Installer:
         * Windows NT and 2000: C:\WINNT\Installer
         * Windows 95/98/Me/ XP: C:\Windows\Installer

           Note: In some instances this directory doesn't appear on Windows XP machines. Follow these steps to view the folder:
              1. In Windows Explorer select View > Toolbars and select Address Bar if there isn't a check box next to it.
              2. In the Address Bar type in the full path: C:\WINDOWS\Installer.
  2. Right-click on the Installer folder and choose Properties.
  3.  Select the Security tab.
  4. Make sure the System, Administrators and the specific user have Full Control of this folder.

 C. Repeat the instructions in Step B for the Temp directory. To locate the Temp directory on your machine, refer to the article [url="http://consumer.installshield.com/kb.asp?id=Q108334"]Clean the Temp Directory[/url].


3. Make sure that the InstallShield registry key in the Windows registry has full access privileges.
        1. Select Start > Run and type regedt32.
        2. Browse to the following key:
           HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\InstallShield
        3. Check the permissions of this key:
               * Windows XP users can right click and select Permissions.
               * Windows 2000 and NT users navigate to the Security menu and select Permissions.
        4. Assign both the Administrators and System group Full Control if they don't already have it. For an idea of what the permissions property dialog will look like, see step 2B-4. 
  4. If the installation is located on a network drive, copy all of the files to the local hard drive (i.e., Desktop or Temp directory) and attempt to run the installation again.
  5. Install the Windows Installer engine on your computer to make sure that it is not corrupt and that it is properly registered on your computer. For more information, see [url="http://consumer.installshield.com/kb.asp?id=Q108201"]How Do I Install the Windows Installer Engine on My Computer?[/url]
  6. Make sure you have full administrative privileges on your computer. This only applies to Windows NT 4.0, 2000, and XP computers; Windows 95, 98, and ME do not require this. For more information, see How Do I Acquire Administrative Privileges on My Computer?
  7. Make sure no other applications, installations, or processes are running in the background. For more information, see How Do I Detect and End Previously Running Installation Processes? and How Do I Close Applications Running in the Background?.
  8. Make sure to check the location from where the installation is being run. If the downloaded installation files are stored in a directory path that contains special characters, such as "&", "-", ".", etc, change the path to something that does not contain these characters.

     Bad path: C:\downloads\Palm\palm desktop & hotsync\x\setup.exe

     Good path: C:\downloads\Palm\palm desktop hotsync\x\setup.exe

  9. The DCOM settings on Windows NT, 2000, and XP may need to be configured. For more information, see [url="http://consumer.installshield.com/kb.asp?id=Q108324"]How Do I Configure the DCOM Settings on My Computer?[/url]  


Does Your Issue Still Exist?
If after following these instructions your product failed to install, you'll need to contact your vendor. See the [url="http://consumer.installshield.com/who.asp"]Who to Contact[/url] page for more information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu problem att installera Illustrator. Verkar som hela InstallShield är helt väck!

 

Följde första steget som finns här:

http://consumer.installshield.com/kb.asp?id=Q108158'>http://consumer.installshield.com/kb.asp?id=Q108158

 

Den sidan lyckades jag komma åt och hur idiotiskt det än låter att jag ska kolla på programmets setup fil efter vilken version jag ska installera så gjorde jag det. Funkade inte heller efter det.

 

Har försökt följa stegen...men alla steg har en referens artikel på http://consumer.installshield.com och dör sisådär var 10 sekund. Går inte komma åt artiklarna!!!

 

Otroligt frustrerande! Varför kan jag inte bara avinstallera skiten och installera den på nytt? Som man kan med alla andra program och tjänster.

 

Nått har hänt med InstallShield...vad har jag ingen aning om. Hur jag ska fixa det...har jag ingen aning om heller.

 

Då det inte går att nå InstallShields egen hemsida så är man ganska rökt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Frustrationen har nu släppt en aning och jag har börjat felsöka. Verkar som om Micrsoft Windows Installer tjänsten är den riktiga boven i dramat.

 

När jag ska installera Illustrator klagar den på att den inte kommer åt den tjänsten. Har sökt mig fram till att jag ska döpa om en massa filer och sedan registrera om (msiexec.exe /regserver). Vilket jag har gjort i felsäkert läge.

 

Fortfarande problem. Så jag laddade hem den nyaste för service pack 3 och installerade den. Fortfarande samma problem.

 

Går jag in i Tjänster och försöker starta den manuellt så startar den inte heller. Kollar jag i loggboken får jag detta fel då jag försöker installera illustrator.

 

[LOG]

Det går inte att hitta en beskrivning för händelse-ID 1015 i källan MsiInstaller. Den lokala datorn har eventuellt inte nödvändig registerinformation eller meddelande-DLL-filer som behövs för att visa meddelanden från en fjärrdator. Kanske kan du använda flaggan /AUXSOURCE= om du vill se den här beskrivningen. Mer information om detta finns i Hjälp- och supportcenter. Ytterligare information: 0x80080005; (NULL); (NULL); (NULL); (NULL); ;

[/LOG]

 

Windows Installer är beroende av "Remote Procedure Call" (RPC). Ett tips jag fått är att jag ska gå in i tjänster och välja "egenskaper" på Remote Procedure Call och sedan i inloggning så Välja "Lokalt systemkonto" och klicka i "Tillåt tjänsten fungera interaktivt med skrivbordet".

 

När jag tittar på egenskaper av tjänsten och inloggningen så ser jag att "Det här kontot" är ikryssat. Användaren är "NT Authority\NetworkService" och det är lösenordskyddat. Ska det verkligen vara så? Vad är det för konto? Jag vågar inte prova tipset jag fått eftersom jag inte vet vad det är för lösenord.

 

Det är min personliga hem dator om ni undrar om jag sitter på jobbet och fifflar med sådant som inte ska fifflas med.

 

Hjälp behövs fortfarande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min Vista-dator så är det något liknande:

Det här kontot: Nätverkstjänst

Lösenord: något är ifyllt här

 

Händelseid 1015 från MsiInstaller: http://eventid.net/display.asp?eventid=1015&eventno=1591&source=MsiInstaller&phase=1

 

Ja. Där står det att man ska välja lokalt konto. Men om jag gör det så är jag livrädd att jag inte kan få tillbaka det jag hade tidigare om det inte fungerar eftersom jag inte vet lösenordet.

 

Kan ju prova att Autostarta tjänsten då jag startar datorn även om jag inte tror det löser några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...