Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför fungerar det ej att ansluta till en bf2 server som man gjort själv ?


Dennis it killen

Rekommendera Poster

Dennis it killen

För ett tag sedan så tipsade en kompis att det gick att skapa en egen Battlefield 2 server om man har spelet.

Men när jag och kompisen skulle testa att skapa en server på min laptop (En HP Dv6) så kunnde jag hitta den under lokalt men inte under fliken internet men jag kan ansluta via ip under internet fliken. Men kompisen kunde inte ansluta via ip eller hitta den under internet fliken.

 

 

Tack i förväg MVH:Dennis it killen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är servern på samma lokala nätverk som din kompis dator eller är det via internet han ska ansluta?

Skriver han in en lokal eller global IP-adress?

Har du öppnat brandväggen och eventuell router så att någon har möjlighet att komma in från internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis it killen

Är servern på samma lokala nätverk som din kompis dator eller är det via internet han ska ansluta?

jag och min kompis testade att starta programmet så att det "blir en server" på både min och hans dator

men för att han ska kunna ansluta till min dator där jag har startat serven så ska den dyka upp på en lista i spelet under internet fliken men den dök upp där utan i lokal fliken i stället (det finns en inställning i programmet där man startar serven där man kan välja om det ska dyka upp i fliken lokalt eller internet men oavsett vad man väljer så dyker den upp i fliken lokalt) men det ska gå att ansluta via ip också men kompisen kunde inte ansluta men det kunde jag.

 

Skriver han in en lokal eller global IP-adress?

vad är skillnaden mellan lokal och global ip-adress?

 

Har du öppnat brandväggen och eventuell router så att någon har möjlighet att komma in från internet?

brandvägen hade jag och kompisen inaktiverat när vi försökte ansluta och startade "serven" kompisen hade öppnat sin router men jag hittade ingen inställning i routern för att tillåta/blockera program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter du och din kompis på olika ställen eller i samma hus?

 

En lokal IP-adress är den IP-adress som datorn får av en router, t ex 192.168.0.5. En global IP-adress är IP-adresser som används på internet. Ens egna globala IP-adress kan man se t ex på http://www.whatismyip.com/ . Om ni sitter på olika ställen så är det den globala IP-adressen som ska anges i programmet. Om ni sitter i samma hus så är det den lokala IP-adressen som ska användas.

 

Det är absolut nödvändigt att öppna en port i routern om någon ska ansluta till datorn utifrån internet. Förhoppningsvis så finns din router med på listan http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm och sedan klickar du på "Click here to skip..." uppe i högre hörnet. Därefter väljer du spelet i listan över program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nog finns Battlefield Bad Company 2 med i listan över program på portforward-sidan. Du har väl valt router först?

 

Felmeddelandet betyder att filen GameServer.cpp kraschade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...