Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföra Windows XP till Laptop.


VIM

Rekommendera Poster

Hej, jag kör Windows XP Home på en stationär dator och undrar nu hur jag ska kunna föra över ALLT till en Laptop utan att ta bort något från den stationära datorn?

Var vänlig att förklara mycket tydligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en OEM-licens får den inte flyttas till en annan dator enligt Microsoft.

 

Har du en full-licens, kan du klona disken till den andra datorns disk. Först bör du partitionera den nya disken med installationsskivan, så att den får ett MBR som den nya datorn kan läsa. Detta är i vissa fall helt nödvändigt!

 

När du sen startar den nya datorn med den nya disken, måste du installera om alla drivrutiner. Dessutom kan vissa program sluta att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta då under förutsättning att den stationära datorn inte ska användas längre, eftersom varje dator kräver sin egen Windows-licens.

 

Det är också möjligt att den klonade hårddisken inte går att starta från i den bärbara datorn därför att någon av de installerade drivrutinerna kraschar när dess hårdvara inte längre finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen var frågan felformulerad. Väldigt få laptops säljs ju utan operativ, så kanske vill du bara flytta över mailkonton, dokument och installerade program eller? Det där med att föra över ALLT utan att ta bort innebär ju att kopiera, och risken är naturligtvis att du gör något illegalt, men framför allt riskerar du ju att stöta på andra praktiska licensproblem med microsoft update. Utveckla gärna vad du vill uppnå och vilka förutsättningarna är.

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen var frågan felformulerad. Väldigt få laptops säljs ju utan operativ, så kanske vill du bara flytta över mailkonton, dokument och installerade program eller? Det där med att föra över ALLT utan att ta bort innebär ju att kopiera, och risken är naturligtvis att du gör något illegalt, men framför allt riskerar du ju att stöta på andra praktiska licensproblem med microsoft update. Utveckla gärna vad du vill uppnå och vilka förutsättningarna är.

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla hjälpsamma "svarare". Jag hade ingen aning om mitt näraliggande lagbrott så jag är mycket tacksam för påpekandet.

Min avsikt var att t.ex. föra över mina egna dokument såsom släktforskningsprogram, Word - och Open Officedokument, favoriter/bokmärken, e-mailmappar, adresslistor i mailprogrammet (Live mail)o.dy för att kunna fortsätta mitt arbete på annan ort.

Kan jag även kopiera allt jag sparat i Windows Live Office Small Business, samt "Picture Galleries"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju en helt annan sak än vad flora50 och jag trodde du menade. Det är inget problem att kopiera dina filer till en annan dator.

Har du båda datorerna bredvid varandra? Är båda kopplade till en router och har internetförbindelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...faast så där enkelt kanske det inte bara är även om man har datorerna bredvid varandra. Först måste jag för säkerhets skull säga (även om du inte sa det, men någon annan kan ju läsa det) att FLYTTA INGA INSTALLERADE PROGRAM!!! Att kopiera "c:/program/word/" från en dator till en annan fungerar väldigt sällan. Dokument är ju ganska enkla att bara flytta, och mail och släktforskningsprogram m.fl har ofta en inbyggd säkerhetskopieringsfunktion. Om så är fallet, använd den. Installera sedan programvara på din nya PC och använd funktionen "återställ från säkerhetskopia", och peka på den sparade backup-filen.

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju en helt annan sak än vad flora50 och jag trodde du menade. Det är inget problem att kopiera dina filer till en annan dator.

Har du båda datorerna bredvid varandra? Är båda kopplade till en router och har internetförbindelse?

 

 

Hej Cecilia och tack för ditt intresse. Jag har inte köpt laptopen ännu och en router är endast ett begrepp jag har hört talas om men inte vet hur och till vad det användes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...faast så där enkelt kanske det inte bara är även om man har datorerna bredvid varandra. Först måste jag för säkerhets skull säga (även om du inte sa det, men någon annan kan ju läsa det) att FLYTTA INGA INSTALLERADE PROGRAM!!! Att kopiera "c:/program/word/" från en dator till en annan fungerar väldigt sällan. Dokument är ju ganska enkla att bara flytta, och mail och släktforskningsprogram m.fl har ofta en inbyggd säkerhetskopieringsfunktion. Om så är fallet, använd den. Installera sedan programvara på din nya PC och använd funktionen "återställ från säkerhetskopia", och peka på den sparade backup-filen.

 

// Dick

 

Hej Dick, jag undrar hur jag tar reda på var den s.k. säkerhetskopieringsfunktionen finns i t.ex. mitt släktforskningsprogram. Om jag nu finner denna funktion kommer då alla mina anteckningar i programmet i den stationära datorn att följa med. Laptopens släktprogram blir m.a.o. en kopia på den stationära datorns program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och tack för ditt intresse. Jag har inte köpt laptopen ännu och en router är endast ett begrepp jag har hört talas om men inte vet hur och till vad det användes.

Okej :) en router är en liten apparat som man använder för att ansluta flera datorer till en bredbandsanslutning så att alla datorerna kommer åt internet. Man kan då även konfigurera datorerna så att de kan se varandras filer och kan kopiera filer mellan datorerna utan att använda CD eller USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har släktforskningsprogrammet Disbyt, kan jag visa hur man säkerhetskopierar databasen, samt hur du installerar programmet på laptopen och lägger in säkerhetskopian. Då får du en exakt kopia av programmet samt dina data. Detta bör du också få med andra släktforskningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...