Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Letarad i flera kolumner?


Johan G

Rekommendera Poster

Jag vill kunna göra någon motsvarande formel/funktion för letarad men istället för att begränsa min sökning till en kolumn (dvs kolumnindex) så vill jag leta i flera kolumner (och rader). Går det?

 

Exempel: Jag har ett värde i cellen A1 som jag vill leta upp. Jag vill hitta detta exakta värde någonstans i området B1:E25. Jag vill sedan att det värde som returneras är motsvarande värde i kolumn B. Det vill säga, om värdet i A1 finns i cell D7, så returneras värdet i B7.

 

Hoppas frågan var tydlig nog!

 

//Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Letarad och Passa söker bara i en dimension, inte i en matris. Det är en ganska tidskrävande operation att söka igenom en matris, det krävs en matrisformel. Exempelvis denna

{ =INDEX(B1:B39;MAX(OM($C$1:$R$39=A1;RAD($C$1:$R$39);1))) }

 

Om-satsen jämför alla värden inom givna matris med värdet i A1 och returnerar raden för den cell som returnerar sant. Max tar fram maximala värdet och Index hämtar värdet i B för det värde Max returnerat.

 

Går även att skriva som

{ =INDEX(B1:B39;MAX(($C$1:$R$39=A1)*RAD($C$1:$R$39))) }

Notera måsvingarna, de ska du inte kopiera, de infogar Excel när du matar in formeln som en matrisformel, dvs avsluta inmatningen av formeln med Ctrl+Shift+Enter.

 

Notera att detta är beräkningsintensiva formler, de ökar snabbt i komplexitet med antalet celler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Letarad och Passa söker bara i en dimension, inte i en matris. Det är en ganska tidskrävande operation att söka igenom en matris, det krävs en matrisformel. Exempelvis denna

{ =INDEX(B1:B39;MAX(OM($C$1:$R$39=A1;RAD($C$1:$R$39);1))) }

 

Om-satsen jämför alla värden inom givna matris med värdet i A1 och returnerar raden för den cell som returnerar sant. Max tar fram maximala värdet och Index hämtar värdet i B för det värde Max returnerat.

 

Går även att skriva som

{ =INDEX(B1:B39;MAX(($C$1:$R$39=A1)*RAD($C$1:$R$39))) }

Notera måsvingarna, de ska du inte kopiera, de infogar Excel när du matar in formeln som en matrisformel, dvs avsluta inmatningen av formeln med Ctrl+Shift+Enter.

 

Notera att detta är beräkningsintensiva formler, de ökar snabbt i komplexitet med antalet celler.

 

 

Fungerar alldeles utmärkt! Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...