Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya datorhögtalare


Sehnsucht

Rekommendera Poster

Är på jakt efter nya datorhögtalare,då mina nuvarande inte ger ett tillräckligt bra ljud.

Det är ett par Logitech stereohögtalare,minns inte modellbeteckningen tyvärr.

 

Vill ha mer kräm och tryck samt mer bas,då jag lyssnar på musik via datorn.

 

Har kikat på dessa,som har fått bra recensioner:

 

http://www.harmannordic.com/se/products/Harman+Kardon/Multimedia+speakers/Sound+Sticks+II

http://www.prisjakt....ukt.php?p=44556

 

Lite saftiga i priset,men vad tror ni om dessa?

 

finns det några likvärdiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Ska du lyssna på musik så köp inte datorhögtalare. Gå till en musikaffär eller Hifiklubben och köp riktiga högtalare i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du lyssna på musik så köp inte datorhögtalare. Gå till en musikaffär eller Hifiklubben och köp riktiga högtalare i stället.

Läs gärna tråden innan du svarar tack thumbsdown.gif

 

Tråden och min fråga gällde ovanstående modell,

så hade jag behövt tips om vanliga musikhögtalare

hade jag väl frågat om det.

 

någon som kan ge råd om ovanstående högtalare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Självklart läste jag tråden och kikade på dina länkar innan jag svarade. Recensionerna beskrev ju ganska tydligt vad högtalarna går för. Har du ett litet rum och sitter nära högtalarna så kan den modellen ge hyfsat ljud. Om det du har i dag är små datorhögtalare utan separat bashögtalare så kommer den här modellen absolut ge mer bas. 6-tums baselement som den har kan ju skapa lite tryck.

 

Men jag tycker inte de är värda det priset. Min rekommendation är som sagt att - om du vill ha bra ljud - gå till en affär som har musik och ljud som sitt specialområde. Då får du vettiga råd och kan lyssna dig fram till vad du vill ha i din prisklass.

 

Datorhögtalare ger inte bra ljud för pengarna. De är extra dyra på grund av avskärmning och design.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart läste jag tråden och kikade på dina länkar innan jag svarade. Recensionerna beskrev ju ganska tydligt vad högtalarna går för. Har du ett litet rum och sitter nära högtalarna så kan den modellen ge hyfsat ljud. Om det du har i dag är små datorhögtalare utan separat bashögtalare så kommer den här modellen absolut ge mer bas. 6-tums baselement som den har kan ju skapa lite tryck.

 

Men jag tycker inte de är värda det priset. Min rekommendation är som sagt att - om du vill ha bra ljud - gå till en affär som har musik och ljud som sitt specialområde. Då får du vettiga råd och kan lyssna dig fram till vad du vill ha i din prisklass.

 

Datorhögtalare ger inte bra ljud för pengarna. De är extra dyra på grund av avskärmning och design.

har du hört högtalarna i fråga....?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det ser ut som att du redan har bestämt dig för nämnda högtalare - eller liknande - redan i första inlägget.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

har du hört högtalarna i fråga....?

 

Nej, jag har läst de tekniska specifikationerna och de sätter ju en fysisk gräns för hur bra det kan låta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har läst de tekniska specifikationerna och de sätter ju en fysisk gräns för hur bra det kan låta.

wow,häftigt.du måste vara ensam i världen om att kunna veta hur något låter utan att veta hur det låter.du kanske skall anmäla dig till Guiness Rekordbok?

 

du har förstått att det handlar om datorhögtalare och inte datorhögtalare jämfört med hifi-högtalare?

 

har nu provlyssnat ovanstående högtalare,och jag kan lungt berätta att om ni någon gång får möjlighet att lyssna på dem tycker jag att ni skall göra det.ni kommer bli förvånade hur mycket det kan låta och hur bra med tanke på storleken.

 

@Tomas Tydal; Tycker du man skall jämföra en 911 Turbo mot en Fiat,och se vilken som tar sig till 100 km/h snabbast.....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det nu lugnt och var trevliga mot varandra.

Cecilia

Moderator

här är det lugnt iaf,blir bara så trött på folk som skall kommentera utan att veta vad de pratar om thumbsdown.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man känner det så är det bättre att ignorera än att svara vresigt :thumbsup:

Annars så är Thomas en mycket kunnig person i allmänhet. Jag saknar dock helt kunskaper om högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med er bägge två, visst får man fram mycket info om som i detta fall högtalare, när man läser om dom, men lika ofta så är det svårt att veta hur dom kommer att låta, därför att man inte vet i praktiken var/hur dom kommer att placeras.

 

Hur ser rummet/lokalen ut?

Kommer det att stå möbler/föremål framför dom?

Finns det annat som kan ändra på ljudbilden?

Hur i rummet/lokalen kommer dom att placeras?

Längs en vägg, i ett hörn, högt eller lågt?

 

Finns mycket som kan spela in.

 

Men visst, känns det som om man får "taggarna" utåt av ett inlägg, är det alltid bäst att låta bli tangentbordet, och låta bli att kommentera tillbaka.

 

 

Edit: Annars är tillverkaren Harman Kardon välkända inom ljud för sin kvalité sedan många år tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med er bägge två, visst får man fram mycket info om som i detta fall högtalare, när man läser om dom, men lika ofta så är det svårt att veta hur dom kommer att låta, därför att man inte vet i praktiken var/hur dom kommer att placeras.

 

Hur ser rummet/lokalen ut?

Kommer det att stå möbler/föremål framför dom?

Finns det annat som kan ändra på ljudbilden?

Hur i rummet/lokalen kommer dom att placeras?

Längs en vägg, i ett hörn, högt eller lågt?

 

Finns mycket som kan spela in.

 

Men visst, känns det som om man får "taggarna" utåt av ett inlägg, är det alltid bäst att låta bli tangentbordet, och låta bli att kommentera tillbaka.

 

 

Edit: Annars är tillverkaren Harman Kardon välkända inom ljud för sin kvalité sedan många år tillbaka.

sant iofs.jag hade ju redan hört dessa högtalare i fråga,så jag visste att jag hade rätt just i detta fallet biggrin.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...