Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CS5 som en pansarbil?


gebber

Rekommendera Poster

För några år sen förklarade en datanörd till kompis att köpta bild- och ljudprogram oftast är segare att arbeta i pga all inbyggd säkerhetsmjukvara. Jämförelsen handlade bl a om att man får lägga tid på att se varningstexter på en köp eller hyrdvd, eller en inbrottssäker bil med pansarplåt som blir så mycket tyngre och segare att köra. Stämmer det här blir det ju en nackdel att köpa sitt t ex Photoshop CS5 för att det blir så mycket långsammare än olika "gratisalternativ". Ligger det nån sanning i det här? Var det så här förr men inte längre eller vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser det är en myt, har aldrig råkat ut för detta, och inte poppar det upp andra rutor/fönster heller.

 

Stämmer inte heller att dessa program skulle göra datorn segare heller, har man bara en anpassad dator som är ok för dom program man ska använda, så är det inga problem.

 

Så vad denne "datanörd" fått detta ifrån, vet inte jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om CS5 upplevs som långsammare så tror jag snarare att det beror på all funktionalitet som finns i programmet. Jag har inte sett några tester på detta, men om det vore ett allvarligt problem så är jag tveksam till att Photoshop skulle ha överlevt så länge och vara så populärt som det faktiskt är.

 

När du drar upp liknelsen med varningstexterna på DVD'er känns det nästan som argument för att rättfärdiga piratkopiering.

 

Dock så tycker jag att Gimp, Open Office osv. har avancerat så mycket de senaste åren att de faktiskt är vettiga alternativ för hemanvändare. Men då beror det snarare på att de innehåller en bra grundplåt av funktioner som i många fall är tillräckliga, snarare än för att de är snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ok, hade på känn att det var en myt men ville ha lite input i frågan. Var absolut inte min mening att rättfärdiga piratkopiering, ber om ursäkt om det lät så. Tack för era svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...