Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag är rookie. Hjälp med dåligt funkande gammal Amilo/Me


joshua675

Rekommendera Poster

När Amilon startas gör den det med Scandisc, som kan avbrytas och maskinen går igång. Har D-link DWL610.

Trådlöst nätverk till PC med D-link 802.11g/2,4Ghz. Jag kan se mapparna på våra två PC men inte öppna dem: "Det går inte att bläddra i nätverket. Det gick inte att få tillgång till nätverket. Kan bero på flera olika saker." Går inte ansluta till internet (Explorer) (Ingen hjälp att få i Hjälp. Finns hjälp att få? Se nytt inlägg 2010-05-17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som kan förbarma sig och ge mig lite råd? Jag är pensionerad, men fortsätter hjälpa problemtyngda människor. Ska nu träffa en icke hörande tjej ansikte mot ansikte. lättaste sättet att kommunicera är med två laptop så vi sitter ansikte mot ansikte och chattar. Hon har en, jag har denna gamla som det vore bra om den gick att använda. Detta arbete är ideellt, så det är en ekonomisk fråga för mig. Jag har arbetat 30 år som sjukgymnast inom psykiatri, psykosomatik och företagshälsovård. Kanske du har sjukgymnastiska behov som jag kunde hjälpa dig med. Tomas, 69

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Scandisk går igång vid varje uppstart kan det bero på att hårddisken är dålig och håller på och går sönder.

 

Det är nog inte så många som har datorer med Windows 98 eller ME längre, vilket gör det svårt att hjälpa dig.

 

Har det lokala nätverket fungerat förut på ME-datorn?

I så fall vad har gjorts sedan det fungerade som kan ha påverkat dess funktion?

 

Några allmänna tips för lokala nätverk, men jag vet inte vad som är relevant för Windows 98 och ME:

Datorerna ska ha olika namn men bör vara med i samma arbetsgrupp.

 

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

 

Det är bäst om det är samma nätverksprotokoll installerade i alla datorerna.

 

Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad.

 

Kolla upp enligt sidan

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bsv%3B318030

 

Läs flora50s guide: http://web.comhem.se/~u19125457/network.html Även om den är för XP egentligen så är mycket generellt och gäller oavsett vilken Windows man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...