Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synka mappar till extern hdd


Henlfern

Rekommendera Poster

Tjo!

 

Jag är ute efter ett program som automatiskt synkar mina mappar på min stationära dator till mappar på min NAS. Är det någon som känner till något bra?

 

Krav:

Helt automatiserat. Jag ska inte aktivt behöva gå in och klicka på en knapp utan ändrar jag i en fil, lägger till eller drar bort en fil ska den filen kopieras/raderas på NAS:en också utan att jag behöver bry mig.

 

Har idag:

Stationär dator, Windows XP (ska snart uppgradera till 7:an).

ReadyNAS Duo som kör RAID-0, inkopplad på lokalt nätverk.

 

 

Tacksam för alla förslag. Har endast hittat program där jag måste klicka på en knapp för att filer ska synkas...

 

/Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo!

 

Jag är ute efter ett program som automatiskt synkar mina mappar på min stationära dator till mappar på min NAS. Är det någon som känner till något bra?

 

Krav:

Helt automatiserat. Jag ska inte aktivt behöva gå in och klicka på en knapp utan ändrar jag i en fil, lägger till eller drar bort en fil ska den filen kopieras/raderas på NAS:en också utan att jag behöver bry mig.

 

Har idag:

Stationär dator, Windows XP (ska snart uppgradera till 7:an).

ReadyNAS Duo som kör RAID-0, inkopplad på lokalt nätverk.

 

 

Tacksam för alla förslag. Har endast hittat program där jag måste klicka på en knapp för att filer ska synkas...

 

/Adam

 

Jag använder Sync Toy på precis det sättet som du önskar.

 

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.goodsync.com/

Jag använder inte programmet själv, men jag tror att det funkar som du önskar.

 

Thomas

 

Tack Thomas för tipset, men dessvärre måste jag aktivt säga till Good Sync att jämföra och synka mapparna. Jag vill ju ha något som ligger i bakgrunden hela tiden och ser till att det synkas.

 

Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Sync Toy på precis det sättet som du önskar.

 

Gunnar

 

Hej Gunnar

 

Tack för tipset. Det här programmet verkar ju bra, men återigen: Jag måste aktivt gå in och säga till programmet att synka mina angivna mappar och det är något jag vill undvika.

 

Jag vill att programmet ska ligga i bakgrunden och övervaka och så fort en fil förändras (redigeras, raderas, namnändras) det minsta ska samma sak hända i den speglade katalogen.

 

Tack än en gång,

 

Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gunnar

 

Tack för tipset. Det här programmet verkar ju bra, men återigen: Jag måste aktivt gå in och säga till programmet att synka mina angivna mappar och det är något jag vill undvika.

 

Jag vill att programmet ska ligga i bakgrunden och övervaka och så fort en fil förändras (redigeras, raderas, namnändras) det minsta ska samma sak hända i den speglade katalogen.

 

Tack än en gång,

 

Adam

 

Nej du kan köra den med schemaläggaren det gör jag. Exakt hur du ska göra står förklarat i hjälpfilen som du hittar i Help, Synctoy Help... Där väljer du fliken Innehåll och SynTpy How To Topics och till sist Schedule Sync Toy. Där finns förklarat i alla steg hur du ska göra. Och det fungerar jag lovar, har kört så i flera år och kopierar till nätverkshårddiskar samt interna diskar i datorn utan problem.

 

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du kan köra den med schemaläggaren det gör jag. Exakt hur du ska göra står förklarat i hjälpfilen som du hittar i Help, Synctoy Help... Där väljer du fliken Innehåll och SynTpy How To Topics och till sist Schedule Sync Toy. Där finns förklarat i alla steg hur du ska göra. Och det fungerar jag lovar, har kört så i flera år och kopierar till nätverkshårddiskar samt interna diskar i datorn utan problem.

 

Gunnar

Kan man med schemaläggaren bevaka en mapp så att kopiering sker när en fil ändras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man med schemaläggaren bevaka en mapp så att kopiering sker när en fil ändras?

 

Ren spegling? inte lite överdrivet? Kör en backup med SyncToy en gång per dag, eller oftare, istället.

 

Bevaka och kopiera? Vad är målet/problemet som får dig att söka denna lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man med schemaläggaren bevaka en mapp så att kopiering sker när en fil ändras?

 

Det är klart att du inte kan det, men däremot kan du bestämma själv hur ofta du vill att Schemaläggaren ska starta Sync Toy.

 

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du kan köra den med schemaläggaren det gör jag. Exakt hur du ska göra står förklarat i hjälpfilen som du hittar i Help, Synctoy Help... Där väljer du fliken Innehåll och SynTpy How To Topics och till sist Schedule Sync Toy. Där finns förklarat i alla steg hur du ska göra. Och det fungerar jag lovar, har kört så i flera år och kopierar till nätverkshårddiskar samt interna diskar i datorn utan problem.

 

Gunnar

 

Tack Gunnar.

 

Jag gjorde som du sa (fick tyvärr lägga till ett lösenord i Windows, vilket jag inte velat göra eftersom vi är många i familjen, men ok...). Dessvärre är det enda som händer att Windows drar igång ett DOS-terminal-fönster (svchost.exe) och sedan står den där och blinkar i åtskilliga minuter. Inga filer jämförs eller kopieras till eller från (har tre filer i katalogen, små sådana, så det borde inte ta så lång tid).

 

Har du några extra tips för att få det att funka?

 

/Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tjo!

 

Uppdatering av tråden. Av någon anledning så verkade det som om den första gången strulade, men sedan har det gått bättre. Fick precis en DOS-ruta som meddelade att en synkning har gjorts.

 

Gunnar - om du fortfarande läser den här tråden - finns det någon möjlighet att få en resultatlista via SyncToy?

Kan du komma med fler tweakningsförslag för att få det att bli så bra som möjligt?

 

/Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...