Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Urladdningsenhet för kamerabatteri


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hejsan !

 

Kan någon elektronik-guru hjälpa mig med en kretslösning för att ladda ur kamerabatteri från en fulladdad nivå till nivå motsvarande kamerans "urladdad" ! ?

 

När jag har haft min videokamera oanvänd en längre tid, och inför en ny planerad användning, brukar jag motionera upp batterierna genom ett antal upp- och urladdningar tills jag får en acceptabel nivå på batteritiden. Den metod som jag f n har att tillgå, är att använda videokameran och spela upp, med viewern utfälld för att dra så mycket ström som möjligt. Spelar då upp ett videoband och sedan åter med Rewind...

 

Men för att inte behöva slita onödigt på kameran och videoband, skulle jag vilja bygga en krets som laddar ur batteriet från toppnivån, c:a 8,5 V till "bottennivån" c:a 6 V. Sedan alternera mellan urladdningen och ny laddning med en liten laddare.

(Man får inte ladda ur Litiumbatterier till nästan noll, då blir de oanvändbara och går inte att ladda igen (egen erfarenhet).)

 

Jag vet att det också finns laddare med urladdningsfunktion, men tänker prova det här i första hand ! Någon kanske invänder att Litiumbatterier inte ska behöva motioneras, men min erfarenhet är att detta gäller alla batterier, om de har varit oanvända en tid !

 

Jag tänker mig en krets som känner av spänningsnivån och vid avsedd nivå stryper strömmen över ett motstånd mellan polerna på batteriet.

Motståndet är givetvis så avpassat att det ger en lagom avpassad mA för att dels ladda ur på en rimlig tid och dels inte chocka batteriet med alltför högt effektuttag....

 

Någon....

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen finns det idag INGA batterier på marknaden som blir bättre av att man motionerar dem. Vare sig NiMh eller LiIon bryr sig om det. Gamla NiCd kanske gjorde det men knappast att man kunde öka kapaciteten genom att motionera dem, snarare att man gjorde det för att inte tappa kapacitet.

LiIon mår däremot bra om de lagras med, vill jag minnas, 80% laddning.

 

Din önskade krets? Försökte mig på något liknande en gång i tiden men det sket sig, det bröt inte när jag ville.

 

Vad jag satsade på var några motstånd, en lysdiod och en transistor men fick inte till det. Rätt tänkt borde det dock gå att ordna så att transistor bryter vid visst spänningsfall men jag fick inte till det. Denna krets tänkt för att mäta kapaciteten hos batterierna, inte motionera dem, och då var det 1,25 V NiMh jag lekte med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Konstaterade - med viss förvåning - då jag nu började att ladda mina batterier (LiIon) inför ett kommande behov, hur pass relativt kort körtid (Play) jag fick efter den första laddningen.

Den hamnade på 75 - 80 minuter.

Nu, efter några i- och urladdningar, är jag uppe i omkring 104 minuter. Tiderna är avlästa på skärmen från batteriets info. Så visst hjälper det upp en hel del att "motionera" batterierna.

Tyvärr kollade jag inte batterispänningen från början i det nyladdade batteriet. Men den ligger f n på runt 8,5 V, och urladdat - där kameran bryter - på 6 - 6,5 V. Så hela den verksamma kapaciteten ligger ju inom detta 2-volts-spann...

 

Hade en anordning till min första videokameras batterier (NiCd), som laddade ur via en fläktmotor. När spänningen sjunkit till en viss nivå, hördes det på ljudet av fläkten, och jag kunde då stänga av urladdningen innan spänningen sjönk till alltför låg nivå. Men håller man på med andra saker under tiden, där man kanske väsnas, så är risken stor att man inte hör fläktljudet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägg till en diod eller liknande som slocknar när det kryper under, säg, 7,5 V. Kanske räcker? Kanske en högtalare med högre motstånd än dioden som du sett upp parallellt med dioden så när dioden går mot evighets motstånd och slocknar börjar högtalare pipa. Eller fläkten snurra.. ja, något. Enkelt och dumt.

 

Kanske du kan leka med en transistor som kan stoppa det hela? Det var mitt försök men jag lyckades inte. Kanske inte så enkelt som jag en gång trodde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Löste faktiskt det hela med ett litet 6V-relä, som tar självhållning. Ett motstånd i serie med spolen, så avpassat att reläet inte orkar hålla uppe vid c:a 5,5 V. Då bryts både kretsen till belastningen och spänningen till spolen, som inte ligger och belastar batteriet ytterligare, om tillsynen skulle dröja.

 

Batteritiden är nu uppe i 112 minuter !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enkelt och elegant. In med en diod som lyser eller blinkar stroboskopiskt bara så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...