Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användning av externa jar bibliotek i netbeans


Bor0

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har nu försökt hitta information om hur jag ska underlätta för mig vad gäller användning

av externa bibliotek.

 

Jag har ett projekt som använder externa bibliotek som vi kan kalla projekt1.

projekt1 innehåller några klasser som använder externa jar bibliotek.

 

projekt1 vill jag använda i andra projekt men för att slippa inkludera alla externa jar filer

skulle jag vilja inkludera endast projekt1.jar som i sin tur innehåller alla nödvändiga filer.

 

Det har jag nästan lyckats med. Jag har lyckats packa ihop alla externa jars in i projekt1.jar och använda i annat projekt.

Det fungerar så länge inte andra projektet ska köras för då hittas inte externa biblioteken

som finns inbakade. Jag kan kompilera men ej köra.

 

Hoppas någon förstår vad jag menar :)

 

Ha det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag skulle säga att vanligtvis packar man inte ihop allting till en och samma jar - det är ju olika bibliotek och då borde man behålla den strukturen just för att påvisa det.

 

En populär lösning på problemet är att använda ett bra byggverktyg, som t.ex. Ant eller Maven. Särskilt Maven har bra stöd för just hantering av dependencies och sköter den biten riktigt bra. Där anger du i princip bara vad du har för andra (publika) dependencies, vilken version de har och så laddar Maven hem dem och bygger ihop ditt projekt. Värt att kolla in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att vanligtvis packar man inte ihop allting till en och samma jar - det är ju olika bibliotek och då borde man behålla den strukturen just för att påvisa det.

 

En populär lösning på problemet är att använda ett bra byggverktyg, som t.ex. Ant eller Maven. Särskilt Maven har bra stöd för just hantering av dependencies och sköter den biten riktigt bra. Där anger du i princip bara vad du har för andra (publika) dependencies, vilken version de har och så laddar Maven hem dem och bygger ihop ditt projekt. Värt att kolla in.

 

Detta låter lovande.

 

Min förhoppning är att det ska bli enklare att köra om alla ingående bibliotek är

samlade på ett ställe.

 

Jag hade nog lätt hittat informationen om jag visste vad jag skulle söka på :)

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...