Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Com Hems nya funktion = On Demand


Tjotte

Rekommendera Poster

Må säga vad man vill om ComHem. Dom verkar i alla fall ha monopol på det största digital-TV nätverket. Jag har varit kund hos dem sedan Telias överlät sin konverter till Com Hem. Alla som hade ett abbonnemang hos Telia fick byta den mot en ny digital box "Macab 1997" Man fick den nya boxen för en struntsumma om man var kund hos Telia. Dom strulde väldigt i början men har senare ätertagit en bra position. Utom när det gäller bredbandet.

 

Den nya lnseringen av TV On Demand med modem och On Demand boxen kan man surfa tillbaka och se flera veckor gamla program i sin helhet. Det fungerar ungefär som på SVT Play men programmen från Com hem är långa. (inte bara fem minuter som på SVT). playfunktion fungerar också bra. Man kan spola fram och tillbaka och pausa. Man kan se programmen i sin egen takt. Programmen lagras en månad på ComHems server inte i min egen sk PVR box med hårddisk. Det kostar inget extra. förutom abonnemanget och boxen (engångsavgift) Filmkanalerna kostar om man beställer dessa. Det heter ff Pay per view.

Jag var med på en Demo i ett köpcentrum.

 

Frågade så: Om det finns en koppling i framftiden mellan dessa On demand funktionerna och Internet Att se tex Youtube direkt från TV operatören.

 

Svar: Det är inte Omöjligt i framtiden att TV kopplas ihop med internet. I framtiden blr avståndet mindre mellan en dator och en TV. Så småningom blr det en sammansmält enhet. Och i takt med att on Demand tjänsterna utökas så blir det nådasstöten för Video/försäljning/uthyrning. (Utom Blue-ray) Men traditionella DVD skivorna kommer att försvinna om nåpgra år. Allting finns ju lagrat på webben. Vad tror ni?

 

Bakom funderingarna Tjotte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag vet inte varför du påstår att man bara kan se 5-minutersprogram på SVT Play, du kan se samtliga och hela program minst en månad tillbaka, lite boreonde på innehållet.

 

Jag tror att direktsänd TV som den är idag, att ett visst program sänds en viss tid, kommer att upphöra på sikt. Istället letar man helt enkelt upp det man vill se, när man vill se det, antingen via datorn, mobilen, TV'n eller andra prylar som vi inte har idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta större kanaler har ju idag någon form av Play-funktion, som också fungerar hyfsat bra, brukar själv nyttja dessa, då jag oftast jobbar, eller inte kan se, när vissa program sänds, några kanaler tar lite betalt för vissa program, men det mesta är helt fritt, t.ex Svt har i princip allt tillgängligt via sin Play-funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför du påstår att man bara kan se 5-minutersprogram på SVT Play, du kan se samtliga och hela program minst en månad tillbaka, lite boreonde på innehållet.

 

Jag tror att direktsänd TV som den är idag, att ett visst program sänds en viss tid, kommer att upphöra på sikt. Istället letar man helt enkelt upp det man vill se, när man vill se det, antingen via datorn, mobilen, TV'n eller andra prylar som vi inte har idag.

 

Jag tänkte väl mest på nyhetsflödet på svt 1 & 2. Jag använder inte SVT utom Kunskapskanalen ibland. Gillar ej SVT's politiskt styrda ideologi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag tänkte väl mest på nyhetsflödet på svt 1 & 2. Jag använder inte SVT utom Kunskapskanalen ibland. Gillar ej SVT's politiskt styrda ideologi.

 

Ungefär på samma sätt som jag inte gillar de kommersiella bolagens ideologi....

 

Men nu var det inte bolagens ideologi vi diskuterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär på samma sätt som jag inte gillar de kommersiella bolagens ideologi....

 

Men nu var det inte bolagens ideologi vi diskuterar.

 

Nej det har du rätt i, men det finns många bra kanaler utanför svt som ex Viasat history, Tv4 fakta, Discovery, bbc mfl

 

Com hem verkar föredra att lägga dom "sprakande" kanalerna först i Play-funktionen och mindre sedda får vänta. Som väntat!

 

Detta med Internetkopplingen är intressant. I dag kan man via datorn koppla upp sig och redigera eller surfa via TVn med trådlöst tangent bord men jag tycker ändå det är lite bökigare att först ställa in rätt source på TVn när mna vill se på internet och där leta upp vald site tex Dailymotion och sedan vänta tills vodeon filmen laddar upp. Om man har den dirkt på TVn går det kanske snabbare att hämta därifrån.

 

Jag använder sällan min mobil till annat än att ringa med. Displayen (3,5") är inte njutbar för se en längre film eller dokumentär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...