Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Playstation 3


Ceddan

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa ett Ps3 och har lite funderingar vad gäller online spel.

Vilken hastighet krävs för att spela spel såsom Battlefield, Jag har idag ett mobilt bredband med hastighet upptill 6 Mbit (en teoretisk siffra det ver ju alla, jag kommer upp till ca 2 Mbit)

Går det att mäta hur mkt trafik som går åt (jag får använda 20 Gb i "full fart" därefter stryps hastigheten till 200 Kbit, surt med så är det)

 

Ceddan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat, för skojs skull, att spela från Datorn genom mobilt internet 1 Mb/s (Telenor absolut fritt surfande hur mycket du vill). Tyvärr händer det ofta att när man trycker på en knapp tar det en stund innan det man vill händer. Responstiden är inte super på mobilt bredband.

 

Har du en router? PS3 klarar inte adhock om du t ex använder telefonen som trådlöst modem med program som walking hotspot.

 

Jag tror dock att 200 Kbit räcker för att spela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utrustningen som jag har är ett mobiltbredbands modem Huawei 180 som har

"Turbo3G Pro-modem för snabb upp- och nedladdning av tunga filer."

 

och via ett router: Huawei D100 så jag har ett trådlöst bredband i huset.

 

Jag förstår inte vad " använder telefonen som trådlöst modem med program som walking hotspot." förstår jag inte riktigt vad du menar med det och...: Vad är adhock?

 

Ceddan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adock är när man gör ett nätverk av två trådlösa datorer utan att ha en router mellan. Mobiltelefoner kan fungera som en 3g router och det kallas för tethering. Tyvärr är det en sorts adhock och Playstation 3, Ipad WiFi och PSP vet jag klarar inte av det.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.319253/android-22-breddar-surfmojligheten?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+idg%2FJYvw+%28IDG.se%3A+IDG.se+-+Senaste+nytt%29&utm_content=Google+Reader

 

En sak tror jag du bör veta om du ska köpa en Playstation 3. Om den, som i mitt fall, går sönder får du en annan lika dan maskin på garantin. Jag bönade och bad om att få tillbaka min men de sa att det var omöjligt. Anledningen till att jag ville ha min gamla tillbaka är att det inte går att flytta sparade spel från en konsol till en annan med de spelen jag spelar(sparade spel backuppade till usb sticka eller hela hårddisken). Fick börja om från nytt och är så sur att jag numera endast spelar online på PS 3. Med Xbox 360 är det bara att ta med sig sin hårddisk till den nya eller vilken konsol du vill och spela sparade spel. För du över en PS 3 hårdisk till en ny konsol måste du formatera den. Jag tycker det är en viktig anledning till att köpa en Xbox 360 istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina svar, det hjälper mej att söka vidare när jag får lite information som jag fått. Jag sökte på youtube för att se om det fanns nått att ha och hittade denna:

 

 

Då är frågan är det detta som jag söker?

 

Ceddan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, du behöver ingenting eftersom du har en 3G router så det är bara att - med din framtida PS 3 - göra som på filmen och välja trådlöst istället.

 

Men räkna med lagg när du spelar online. Jag mätte igår mitt mobila bredband och hade runt 200 millisekunder i responstid vilket betyder att det, i bästa fall, tar 0,02 sekunder innan ditt skott går av efter att du tryckt på avtryckaren. Men i GTA 4 online uppfattade jag det som om det ibland tog 1-2 sekund att hoppa in i en bil efter att tryckt på Y. Med ADSL får jag max 10-30 millisekunder. Märker inget lagg där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan jag ta reda på responstid? just nu har jag ca 1,5 ner och upp 0,85 (igår kväll hade jag 4 ner)

 

Ceddan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag "skicka" 0,95Mbit-7sek och "ta emot" 2,01 Mbit/sek

Responstid: 94 ms

Bra?

 

 

Du är nyficken på vad jag får med telia eller tele 2, hur ska jag kunna få reda på vad jag får men dom bolagen?

 

Ceddan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag "skicka" 1,01 Mbit-7sek och "ta emot" 3,04 Mbit/sek

Responstid: 90 ms

 

Så det verkar hamna där!!

 

Men frågan är om det är tillräckligt bra för att köra onlinespel?

 

Ceddan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Denna tråd är ju ganska gammal men nu har jag fått lite "kött på benen". Att spela tvspel online med mobilt bredband fungerar alldeles utmärkt. När jag kör Battlefield Bad Company, så händer det att jag blir "utkastad" men det blir även mina vänner som har internet via kabel så det tror jag inte har med varann att göra. Jag kommer upp ganska nära dom 20 Gb som jag får ha som nedladdning så hur det blir med en sänkt fart vet jag inte. Det negativa i detta fall är att om det blir en uppdatering av Ps3 så ex. 500Mb så tar det väldigt lång tid (60 min), och att ladda ner spel likaså.

 

Game on

 

/Ceddan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...