Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator låser sig pga dvd-film!?


Råna_Ica

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en Fujitsu-Siemens Amilo Pi 2530, några år gammal.

 

Mitt problem är att ibland när jag ska kolla på en dvd-film så hänger sig datorn.

Jag sätter i skivan och den börjar arbeta lite, men sen så hör jag hur fläkten går igång jättehögt och dvd-driven låser sig.

Det går inte att trycka ut filmen och inte att spela upp den.

Skärmen är igång och med lite svårigheter kan jag starta internet.

Men det konstiga är att det inte händer alla gånger, samt att det aldrig är samma dvd-film som får driven att hänga sig.

 

Så jag undrar vad det kan bero på? Jag har antivirus, och tar ganska bra hand om den.

Är det dags att köpa en ny dator snart? Hur gammal kan en bärbar dator bli?

 

Jättetacksam för svar!!!

 

/Ronnika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Har haft samma symptom i en stationär dator. Orsaken var att datorn belastades så mycket vid filmtittning från DVD att datorn överhettade.

Lösningen var enkel för mig med stationär: Bättre luftcirkulation genom chassit.

 

För din del är det knepigare att få ut damm. Som kan vara en bidragande orsak.

Plocka sönder datorn på diskbänken, (en rostfri diskbänk är bra jord) iförd bomullskläder, barfota (allt för skydd mot skador för statisk elektricitet) och peta ut dammet.

Dammsugning är tveksamt. Rätt är att suga i de hål dammet sugit in genom. Men fläktarna får inte snurra för då kan fläktarna dels skadas, dels generera spänning som kan skada datorn. Så det gäller kunna sätta tex en pinne i fläkten så den står stilla.

 

Ytterligare en lösning kan vara kylplatta.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1056

och du ställer väl aldrig den bärbara på mjukt underlag?

Kan bli det sista du gör i detta livet.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article689409.ece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaret!

 

Jag kör faktiskt redan med kylplatta, eller ja, en platta med fläkt under, om det nu heter kylplatta.

 

Jag ska öppna upp botten och kolla, men jag tror inte att jag har så mycket damm i datorn.

Jag kollade det för ca 9 månader sedan, och då hade jag haft datorn i flera år redan, och det var inget damm i vägen då.. Så jag tvivlar på damm, men jag ska kolla igenom datorn så mycket som jag vågar :D

 

Jag hoppas kunna få lite mer inlägg också...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Vad är det för mediaspelare du använder?

 

VLC är för mig ökänd. Säkert bra på alla sätt, men efter en timmes filmtittande tvärhänger sig datorn. Trodde att det var något vejsing med mina andra datorer, men likadant händer när jag använder VLC på min nuvarande bärbara dator.

 

Tips jag fått är att installera om VLC. Folk menar att något gått snett vid installationen. Det hjälper inte mig. Har säkert provat tiotalet gånger att installera om VLC utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...